Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MECHANICKÉ KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
Advertisements

Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Chvění struny Veronika Kučerová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_15 Zvuk Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace názorně seznamuje žáky se vznikem a se šířením zvuku. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Zvuk, tón, výška tónu, šíření zvuku.

Jak vzniká zvuk? Kmitání a zvuk

Kmitající těleso vydává zvuk. Při nepravidelném kmitání vzniká hluk.

Při harmonickém kmitání vzniká tón. Například napnutá struna, kmitající tyč, deska, sloupec vzduchu apod. Když těleso kmitá s vyšší frekvencí říkáme, že vydává vyšší tón.

Ladička – kmitá zvláštní tvar zahnuté tyče Píšťala - kmitá sloupec vzduchu Monochord - kmitá struna

Monochord Když (při stejném napnutí struny) zkrátíme délku kmitající části struny na polovinu, zvětší se kmitočet struny dvojnásobně. Struna bude vydávat vyšší tón. Když zkrátíme délku kmitajícího sloupce vzduchu, bude flétna vydávat vyšší tón.

Která z píšťal bude vydávat vyšší tón 1. nebo 2.? Odpověď odůvodni. 1 2 Když posuneme pražec podle obrázku bude struna vydávat vyšší nebo nižší tón? Odpověď odůvodni. Vyšší tón bude vydávat píšťala 1. (Kratší délka vzduchového sloupce - vyšší kmitočet.) Struna po zkrácení kmitá s vyšším kmitočtem, má vyšší tón.

U každého nástroje uveďte, jaké kmitající těleso je zdrojem zvuku. Jak vzniká zvuk? U každého nástroje uveďte, jaké kmitající těleso je zdrojem zvuku. Flétna - Harfa – Činely- Sloupec vzduchu Struna Deska

Zvuk se šíří v pružném prostředí. Šíření zvuku Zvuk se šíří v pružném prostředí. Zvuk se šíří ve vzduchu, ve vodě, v pevných látkách(kovy, dřevo). Špatně se šíří v sypkých a pěnových látkách. Nešíří se ve vakuu. Když umístíme zvonek nebo budík pod zvon vývěvy a vysajeme vzduch, zvuk zvonku či budíku neslyšíme.

Jak se šíří zvuk v různých prostředích? Ve vzduchu se zvuk šíří rychlostí 340 m/s. Ve vodě se zvuk šíří větší rychlostí (1500 m/s). V kovech se šíří ještě větší rychlostí (5000 m/s).

Příklad: Při závodech jsme zaslechli ránu ze startovací pistole za 2 s po spatření záblesku z pistole. Jak daleko od nás je startér? Řešení: Protože se světlo šíří velkou rychlostí přibližně 300 000 km/s, budeme okamžik výstřelu považovat za současný s okamžikem spatření záblesku. Máme tedy vypočítat, jakou vzdálenost urazí zvuk ve vzduchu za 2 s. v = 340 m/s t = 2 s s = ? m . Dráhu vypočítáme: s= v . t s= 340 . 2 s= 680 m Startér je od nás vzdálen 680 m.

Příklad: Jak hluboké je jezero, když se odražený signál od dna vrátil za 0,5 s? (Signál přístroje urazí dvojnásobnou vzdálenost. Od vysílače ke dnu a zpět. Hloubka je poloviční než dráha signálu.) t = 0,5 s v = 1500 m/s (Rychlost šíření zvuku ve vodě.) s = ?m . s= v . t s= 0,5 . 1500 s= 750 m h = s : 2 h = 375 m Hloubka jezera je 375 m.

Příklad: Komorní a (a 1) má kmitočet 440 Hz. Jakou má periodu? f = 440 Hz T = ? T = 1 : 440 T = 0,002s Perioda komorního a je 0,002s. .

Jaké zvuky slyší člověk? Člověk slyší zvuky s kmitočtem od 16 Hz do 20 kHz. Když zvuk dopadne na plochu, může být plochou odrážen nebo pohlcován. Odráží větší plochy - toho se využívá v koncertních síních. Pohlcují malé plochy, členité stěny, koberce, záclony. Toho se využívá k zmenšení nežádoucích odrazů zvuku a tím ke zmenšení hluku.

Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com 4/2013 a vlastní práce.