u organických sloučenin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Advertisements

Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_04_Reakce karbonylových sloučenin.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Úpravy redoxních rovnic
Chemická reakce a její rovnice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AMK.
Názvosloví binárních sloučenin
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Mangan.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Kyseliny a jejich názvosloví
Výpočet procentového složení sloučenin
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Hydroxidy a jejich názvosloví
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Obecná a anorganická chemie
Teplo.
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Elementární částice uvnitř atomu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
SOLI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Opakování 8.ročník - pojmy
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Anorganické názvosloví
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Základní chemické veličiny
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2015
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
CHEMIE - Test-obecná chemie
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
Karboxylové kyseliny.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

u organických sloučenin Oxidační čísla u organických sloučenin RNDr. Milada Teplá, Ph.D.

Určování oxidačních čísel Postupujeme v souladu s definicí oxidačního čísla: Oxidační číslo je elektrický náboj, který by byl přítomen na atomu prvku, kdybychom elektrony v každé vazbě z tohoto atomu vycházející přidělili elektronegativnějšímu atomu. Za každou vazbu uhlíku k elektronegativnějšímu atomu (N, O, halogen, síra) započítáme +I. Za každou vazbu s atomem o nižší elektronegativitě (H, Li, Mg, B) započítáme –I. Za vazbu s dalším atomem uhlíku započítáme 0. U radikálů nemění volný elektron oxidační číslo atomu uhlíku.

Určování oxidačních čísel

Příklad 3 Napiš rovnici reakce probíhající při pozitivním Fehlingově testu u glukosy, reakci vyčísli.

Příklad 3 Napiš rovnici reakce probíhající při pozitivním Fehlingově testu u glukosy, reakci vyčísli. Které látky do reakce vstupují a jaké jsou jejich vzorce? ¨Jaký je vzorec vznikající červené sraženiny? Glukosa je redukující sacharid, bude se tedy při reakci oxidovat nebo redukovat? Která skupina v glukose by se mohla oxidovat/redukovat a na co? Napište vzorce produktů reakce a sestavte celou rovnici reakce probíhající při Fehlingově testu (zatím nevyčíslenou)

Příklad 3 Napiš rovnici reakce probíhající při pozitivním Fehlingově testu u glukosy, reakci vyčísli.

Příklad 3 Určete, který atom bude zvyšovat/snižovat své oxidační číslo a o kolik. Kolik elektronů bude odevzdáno? Kolik elektronů bude přijato? Jak musíme jednotlivé poloreakce vynásobit, aby se počty přijatých a odevzdaných elektronů vyrovnaly? Vypočtené koeficienty zapište do sestavené rovnice.

Příklad 3 Měď mění oxidační číslo z 2+ na 1+ (měďnatý  měďný), tj. -1 Uhlík č. 1. v glukose mění oxidační číslo z +1 na +3, tj. celkem o +2 Cu2  Cu1 …… -1 C1  C3 ……….+2

Příklad 3 Měď mění oxidační číslo z 2+ na 1+ (měďnatý  měďný), tj. -1 Uhlík č. 1. v glukose mění oxidační číslo z +1 na +3, tj. celkem o +2 Cu2  Cu1 …… -1 C1  C3 ……….+2

Příklad 3 Dopočítejte zbylé koeficienty v chemické rovnici, případně přidejte další výchozí látky nebo produkty, je-li třeba. Zkontrolujte si, že celkový náboj na pravé i levé straně rovnice je stejný.

Příklad 3 Dopočítejte zbylé koeficienty v chemické rovnici, případně přidejte další výchozí látky nebo produkty, je-li třeba. Zkontrolujte si, že celkový náboj na pravé i levé straně rovnice je stejný. Zkontrolujeme náboje, počty vodíků a kyslíků. Nejprve vyrovnáme náboje: 2*(2+) + x.(1-) = 0 …. 4 – x = 0 … u hydroxidů musíme napsat čtyřku, aby se náboje vyrovnaly

Příklad 3 Dopočítejte zbylé koeficienty v chemické rovnici, případně přidejte další výchozí látky nebo produkty, je-li třeba. Zkontrolujte si, že celkový náboj na pravé i levé straně rovnice je stejný. Zkontrolujeme náboje, počty vodíků a kyslíků. Nejprve vyrovnáme náboje: 2*(2+) + x.(1-) = 0 …. 4 – x = 0 … u hydroxidů musíme napsat čtyřku, aby se náboje vyrovnaly

Příklad 3 kyslíky (počítám jen ty, co se měnily, tedy na prvním uhlíku a v ostatních zúčastěných látkách): 1 + 4  2 + 1 … chybí dva kyslíky za šipkou vodíky (zas počítám jen ty na prvních uhlících a v ostatních látkách): 1 + 4  1… chybí čtyři vodíky za šipkou za šipkou chybí čtyři vodíky a dva kyslíky, tedy tak akorát dvě vody

Příklad 3 kyslíky (počítám jen ty, co se měnily, tedy na prvním uhlíku a v ostatních zúčastěných látkách): 1 + 4  2 + 1 … chybí dva kyslíky za šipkou vodíky (zas počítám jen ty na prvních uhlících a v ostatních látkách): 1 + 4  1… chybí čtyři vodíky za šipkou za šipkou chybí čtyři vodíky a dva kyslíky, tedy tak akorát dvě vody

Příklad 3 Nakonec zohledněte, že reakce probíhá ve velmi zásaditém prostředí – upravte produkty reakce a dorovnejte její vyčíslení.)

Příklad 3 Teď je rovnice zcela vyčíslena, ale ještě zohledníme, že probíhá ve velmi zásaditém prostředí, takže produkt – glukonová kyselina – se zneutralizuje s jedním dalším hydroxidovým iontem za vzniku aniontu kyseliny a molekuly vody. Vlevo i vpravo tedy přidáme jeden další hydroxidový anion (to nezmění vyčíslení rovnice)

Příklad 3 Teď je rovnice zcela vyčíslena, ale ještě zohledníme, že probíhá ve velmi zásaditém prostředí, takže produkt – glukonová kyselina – se zneutralizuje s jedním dalším hydroxidovým iontem za vzniku aniontu kyseliny a molekuly vody. Vlevo i vpravo tedy přidáme jeden další hydroxidový anion (to nezmění vyčíslení rovnice)

Příklad 3 a za šipkou ten hydroxidový anion utrhne vodík z COOH skupiny, stane se z něj voda (takže vody teď budou tři) a zbyde COO-. Ještě přidáme značku pro zvýšenou teplotu nad šipku, protože jsme to museli zahřívat.

Příklad 3 a za šipkou ten hydroxidový anion utrhne vodík z COOH skupiny, stane se z něj voda (takže vody teď budou tři) a zbyde COO-. Ještě přidáme značku pro zvýšenou teplotu nad šipku, protože jsme to museli zahřívat.

Příklad 1 Oxidací alkoholu dichromanem draselným v prostředí kyseliny sírové vzniká karboxylová kyselina, síran chromitý, síran draselný a voda:

Příklad 1 Oxidací alkoholu dichromanem draselným v prostředí kyseliny sírové vzniká karboxylová kyselina, síran chromitý, síran draselný a voda:

Příklad 1 Oxidací alkoholu dichromanem draselným v prostředí kyseliny sírové vzniká karboxylová kyselina, síran chromitý, síran draselný a voda:

Příklad 1 Oxidací alkoholu dichromanem draselným v prostředí kyseliny sírové vzniká karboxylová kyselina, síran chromitý, síran draselný a voda:

Příklad 1 Oxidací alkoholu dichromanem draselným v prostředí kyseliny sírové vzniká karboxylová kyselina, síran chromitý, síran draselný a voda:

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan sodný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan draselný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan sodný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan sodný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan sodný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.

Příklad 2 Oxidací toluenu manganistanem draselným vzniká benzoan sodný, oxid manganičitý, hydroxid draselný a voda Zapište chemickou rovnicí.