Uhlík v půdě a kyselá depozice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení vlivu minerálního hnojení na mikrobiální společenstva v dlouhodobém polním pokusu na trvalém travním porostu Stanislav Malý Národní referenční.
Advertisements

Dvacet let hydrologického a biogeochemického výzkumu povodí Červík v Beskydech Filip Oulehle1, František Zemek2, Zora Lachmanová3, Oldřich Myška1, Jan.
Kyselý déšť a kůrovec na Šumavě Filip Oulehle, Tomáš Chuman, Jakub Hruška, Vladimír Majer, Jiří Kopáček.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Savci biomů světa 8. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VŠB - Technická univerzita Ostrava
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lesy a jejich vliv na srážkoodtokové parametry
Izotopy uhlíku a radiokarbonová metoda datování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Znečištění ovzduší Obr. 1
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Srážecí metody.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
Hnojení minerálními hnojivy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
Země ve vesmíru.
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Základy hydrobiologie (limnologie, limnoekologie, limnobiologie)
Komposty a kompostování
Vlastnosti plynů.
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Uhlík v půdě a kyselá depozice Filip Oulehle, Karolína Tahovská, Jiří Bárta, Michal Růžek

Koloběh uhlíku v lesích Emise ČR: 5.3 t C ha-1 Hrubá primární produkce 20 t C ha-1 rok-1 Fotosyntéza 17 t C ha-1 rok-1 Autotrofní respirace 11 t C ha-1 rok-1 9 t C ha-1 rok-1 Opad: 2.9 t C ha-1 rok-1 1.7 t C ha-1 rok-1 225 t C ha-1 146 t C ha-1 Heterotrofní respirace: 3 t C ha-1 rok-1 4 t C ha-1 rok-1 Půdní respirace: 9.8 t C ha-1 rok-1 9.1 t C ha-1 rok-1 45 t C ha-1 34 t C ha-1 37 t C ha-1 65 t C ha-1 133 t C ha-1 76 t C ha-1 Půda: 113 t C ha-1 Půda: 199 t C ha-1 Biomasa: 191 t C ha-1 Biomasa: 258 t C ha-1 Čistá primární produkce: 9 t C ha-1 rok-1 Čistá primární produkce: 8 t C ha-1 rok-1

Koloběh uhlíku (energie) a živin v lesích Heterotrofní respirace = dekompozice půdní organické hmoty Mikrobiální společenstvo = houby a bakterie Recyklace živin: návrat z organické do minerální podoby Dusík Fosfor Síra Bazické kationty Mikroprvky Vliv vnějších podmínek: Teplota Vlhkost Podloží Půdní kyselost Depozice N

Výzkumná plocha Načetín: Atmosférická kyselá depozice a půdní C Výzkumná plocha Načetín: Zásoba C v nadložním humusu poklesla o 47% od roku 1994, tj. ročně o 1.2 t C ha-1 rok-1 Celková depozice S poklesla o 77% ve stejném období Oulehle F, Evans C.D., Hofmeister J et al., 2011, GLOBAL CHANGE BIOLOGY 17, 3115-3129

Experiment Smrkový les (ca. 85 let) 780 m n. m.; 1000 mm; 6°C Bukový les (ca 140 let)

Experiment Měsíční přídavky Ctrl Depozice S (H2SO4; 50kg S/ha/yr) Depozice N (NH4NO3; 50kg N/ha/yr) Kombinovaná depozice (N+S) 2013 Pre-treatment 2014 Treatment year 2015 2016

Experiment – vliv na půdní pH

Experiment – vliv na rozp. org. uhlík (DOC) Mobilita DOC závislá na půdním pH – koagulace huminových látek při nízkém pH

Redukce respirace u kyselých přídavků Experiment – vliv na půdní respiraci (CO2) Redukce respirace u kyselých přídavků o 6 – 10 % ca. 530 – 950 kg C ha-1 rok-1 V bukovém porostu efekt 0

Experiment – vliv na mikrobiální spol.

Experiment – vliv na enzymy β-Glucosidase (BG) Leucine-aminopeptidase (LEU) C P N Phosphatase (PME) Cellobiohydrolase (CEL) N-acetyl-β-D-glucosaminidase (NAG)

Experiment – shrnutí Proč negativní efekt acidity na rozklad opadu jen ve smrkovém lese ? Mikrobiální společenstvo „adaptováno“ na rozklad špatně rozložitelného opadu (jehličí) Vyšší C/N poměr aktivity enzymů – ve smrku jde více o energii (C) než o mineralizaci (N) Vyšší zastoupení ektomykorhiz ve smrku Vyšší komplexita interakcí ve smrkovém lese a b

Experiment – shrnutí Proč nepozorujeme vliv přídavku N (hnojení) na rozklad SOM? Mikrobiální společenstvo „adaptováno“ na prostředí s dusíkem? Historicky vysoká depozice N v obou porostech

Experiment – shrnutí Proč nepozorujeme vliv přídavku N (hnojení) na rozklad SOM? Přídavek dusíku nezpůsobil změny v pH půd Depozice (přídavek) N není jen hnojení živinou, může mít i silný acidifikační efekt! Celková depozice S (mg m-2 yr-1) Celková depozice N (mg m-2 yr-1)

Experiment – shrnutí Acidifikace snižuje rozklad lesního opadu → akumulace C v půdách (pouze ve smrkovém lese) snížení mikrobiální biomasy změna poměru houby/bakterie (smrk i buk) změna aktivity enzymů (smrk i buk) Acidifikace snižuje vyplavování DOC do půd a povrchových vod → chemická kontrola vliv na půdotvorné procesy vliv na množství organického uhlíku v povrchových vodách – úživnost, světelné podmínky Hnojení dusíkem → po 3 letech žádný vliv na bilanci C změny v aktivitě enzymů systém dlouhodobě pod vlivem depozice N

Děkuji za pozornost Filip.Oulehle@geology.cz