Synergie manažerského týmu Mgr. Renáta Zajíčková Ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Praha s.r.o. Certifikovaný kouč
„Sám člověk mnoho nezmůže, potřebuje lidi kolem sebe…“ 1 „Sám člověk mnoho nezmůže, potřebuje lidi kolem sebe…“
KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE Schopnost skupiny najít více možností řešení než její jednotliví členové, schopnost kooperace a vzájemné komunikace Dělba práce Zpětná vazba 2
Více zdrojů, více nápadů, více energie KOLEKTIV, TÝM, SKUPINA Více zdrojů, více nápadů, více energie Tým dokáže udělat více než jednotlivec Týmová spolupráce dělí úsilí a násobí účinek 3
Synergie týmu = součinnost, spolupráce, spolupůsobení ,,Celek je víc než součet jeho částí.“ V manažerské praxi je synergie klíčovým parametrem smysluplnosti týmové spolupráce !Dysergie! Vzájemné oslabování účinků skupiny
Organizační struktura užšího vedení školy Ředitelka školy Zástupkyně ředitelky školy pro pedagogiku - VG (veškeré pedagogické záležitosti, organizace výuky, rozvrhy, hospitace, ŠVP, VP a ŠMP) Zástupkyně ředitelky školy pro ekonomiku a provoz (finance, mzdy, audity, zajištění provozu, styk a komunikace s úřady a rodiči) Zástupkyně ředitelky školy pro pedagogiku - NG
Jaký je ideální manažerský tým? Homogenní (stejné nebo podobné osobnostní typy) + snadné porozumění + rychlá řešení, rozhodnutí + schopnost rychlé dohody - úzký úhel pohledu - absence inspirace a synergie Heterogenní (rozdílné osobnostní typy) + dělá lepší rozhodnutí + uspokojí více lidí + možnost synergie - pomalejší a „bolestivější“ proces rozhodování - časté konflikty Co je efektivnější, užitečnější, komfortnější? V čem se mohou projevovat rozdíly?
Manažerský tým GMVV z pohledu osobnostní typologie E – extraverze „Promluvme si o tom.“ I – introverze „Budu o tom přemýšlet.“ S – smysly „Pouze fakta prosím.“ N – intuice „Jsou další možnosti.“ T – myšlení „Má to logiku?“ F – cítění „A co lidi?“ J – rozhodování „Tak udělejme to!“ P – vnímání „Počkejme a uvidíme.“
JAK DOSÁHNOUT SYNERGIE TÝMU? každý člen je pro mě stejně důležitý využívám u členů týmu především jeho silné stránky (neřídím se heslem: „když to zvládla ona, ty to zvládneš taky“) se všemi členy týmu konzultuji svá rozhodnutí – odděleně i společně podporuji vzájemnou interakci a spolupráci mezi jednotlivými členy týmu vytvářím prostor pro vyjádření názorů a pro diskuze formální i neformální setkávání týmu podporuji rozvoj osobnosti (školení, semináře…) oceňuji členy týmu poskytuji ochranu členům týmu
Přínos na úrovni podniku, školy: Přínos na úrovni jedince: PŘÍNOSY SYNERGIE TÝMU Přínos na úrovni podniku, školy: stabilita rozvoj jasné cíle a vize jednotnost pozitivní klima spolupráce napříč skupinami angažovanost zaměstnanců pozitivní energie Přínos na úrovni jedince: smysluplnost práce respekt, úcta pocit důležitosti sebedůvěra vzájemné obohacování zkušenosti jistota, pocit bezpečí
ZDROJE https://www.google.cz/search?tbm=isch&q=teamwork&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwipvseo64bXAhXLWhQKHV4UAlgQBQgjKAA&biw=1280&bih=694&dpr=1#imgrc=v6pBPuwEtp2lDM: 2. https://www.google.cz/search?biw=1280&bih=694&tbm=isch&sa=1&q=mraveni%C5%A1t%C4%9B+kreslen%C3%A9&oq=mraveni%C5%A1t%C4%9B&gs_l=psy-ab.1.1.0l7j0i30k1j0i5i30k1l2.166966.172549.0.174055.10.10.0.0.0.0.93.677.10.10.0....0...1.1.64.psy-ab..0.10.677...0i67k1.0.x9JvOgfBzgY#imgrc=3xHtfk59gCn9OM: 3. https://www.google.cz/search?q=teamwork&tbm=isch&tbs=rimg:CUVvbSkmQjIjhZbD1DA3Jz2zaegu82RMPkZOcVOrvH2RXgjjuhewxsgUJJi2UszGNDUJtj0nIe744wHuzdv6eAxyoSCVlsPUMDcnPbEbGdsUvkoS9TKhIJNp6C7zZEwQR1BR_1X7X68isqEglk5xU6u8fZFRHQFG06HTkCVioSCeCOO6F7DGyBESpQ3nOLc5NuKhIJQkmLZSzMY0MR3F6GEgVrqz0qEglQm2PSch7vjhEdaLk_1fEXMHyoSCTAe7N2_1p4DHEfmtTypxgOwJ&tbo=u&sa=X&ved=0ahUKEwil96zw64bXAhUIxxQKHao7De0Q9C8IHw&biw=1280&bih=694&dpr=1#imgdii=-ROQGx0ICK59rM:&imgrc=QkmLZSzMY0OHoM: 4. MAXWELL, John C. Týmová spolupráce 101: Co potřebuje každý znát. 1. Praha: PRAGMA, 2008. ISBN 978-80-7349-388-2.
Děkuji za pozornost