Název školy: Základní škola a Mateřská škola Troskotovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2 Téma: Slovesa - způsob oznamovací Číslo projektu : 26 Vytvořeno: 24.3.2013
ANOTACE Anotace: Prezentace může sloužit seznamovací a opakovací učivo Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: slovesný způsob oznamovací, koncovky sloves v přítomném čase, tvary času budoucího, shoda podmětu s přísudkem - příčestí minulé Speciální vzdělávací potřeby: notebook, interaktivní tabule Klíčová slova: slovesa, způsob - oznamovací, koncovky slovesných tvarů v času přítomném, minulém a budoucím, Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – první stupeň 4.-5. roč. Typická věková skupina: 10-12 let
SLOVESA způsob oznamovací Časování sloves v čase přítomném budoucím minulém Koncovky sloves v čase přítomném Shoda podmětu s přísudkem - příčestí minulé Koncovky u podmětu všeobecného a podmětu děti
Časování sloves v přítomném čase č. jednotné č. množné 1. já běžím 1. my běžíme 2. ty běžíš 2. vy běžíte 3. on běží 3. oni běží V koncovkách přítomných tvarů se vždy píše měkké i,í. Např. chci, myslí, bydlíme
DOPLŇ Petra nerada nos- brýle. Voz-m v kočárku svou sestřičku. Ani moudrý člověk nev- všechno. Zapál-me na Silvestra prskavky. Koup-š mi bonbóny. Jaro přicház- někdy nečekaně. Veronika se ráda chlub-. Zedníci stav- nový dům. Postav-š mi hrad z písku? Kouzelník kouzl- rudé růže. Můj bratr už nezlob- . V zimě krm-me ptáčky. Dnes se nejvíc hlás- Milena. Souhlas-te se mnou?
Časování sloves v minulém čase č. jednotné č. množné 1. psal jsem 1. psali jsme 2. psal jsi /psals/ 2. psali jste 3. psal 3. psali zvratné sloveso 1. smál jsem se 1. smáli jsme se 2. smál ses 2. smáli jste se 3. smál se 3. smáli se
Časování sloves v čase budoucím č. jednotné č. množné tvary složené 1. budu psát 1. budeme psát 2. budeš psát 2. budete psát 3. bude psát 3. budou psát tvary jednoduché 1. napíšu 1. napíšeme 2. napíšeš 2. napíšete 3. napíše 3. napíší
Shoda podmětu s přísudkem Přísudek vyjádřený slovesem v minulém čase /příčestí činné, minulé/ se shoduje s podmětem i v rodě. podmět č. jednotné č. množné rod střední - -lo -la rod ženský - -la -ly rod mužský živ. -l -li neživ. -l -ly
Doplň Psi běžel- přes louku. V kádi se mrskal- ryby. Kluci lyžoval- z kopce. Malá koťata se batolil- po dvorku. Brzy ráno vyšl- houbaři do lesa. Nové stroje běžel- dobře. Poupata se rozvíjel- na slunci. Žáby lezl- z vody na trávu. Auta troubil- na děti. Ptáci přestal- zpívat. V dubnu přiletěl- vlaštovky. Zahradníci sklízel- úrodu. Na záhoně se rozmnožil- housenky. Stromy se ve větru ohýbal-. Na střeše vrkal- holubi.
ZKONTROLUJ Psi běželi přes louku. V kádi se mrskaly ryby. Kluci lyžovali z kopce. Malá koťata se batolila po dvorku. Brzy ráno vyšli houbaři do lesa. Nové stroje běžely dobře. Poupata se rozvíjela na slunci. Žáby lezly z vody na trávu. Auta troubila na děti. Ptáci přestali zpívat. V dubnu přiletěly vlaštovky. Zahradníci sklízeli úrodu. Na záhoně se rozmnožily housenky. Stromy se ve větru ohýbaly. Na střeše vrkali holubi.
č.jed. č. množ. podmět děti -lo -ly Děti se smály. podmět všeobecný /my, vy, všichni/ -li Učili jsme se o zvířatech. V novinách psali o novém léku. Byli jste tam dlouho?
DOPLŇ Na obloze se objevil- mraky. Chlapci hrál- kopanou. Pod okapem měl- kosi hnízdo. Čápi hnízdil- na komíně. Hrušky brzy uzrál-. Děti táhl- sáně do kopce. Lidové písně se všem líbil-. Dnes o tom všichni mluvil-. Děti dělal- radost rodičům. Hrál- jsme si na schovávanou. U lesa se pásl- srnky. Poupata růží se rozvíjel-. Stavěl- jsme sněhuláky. Děti psal- do sešitů.
ZKONTROLUJ Na obloze se objevily mraky. Chlapci hráli kopanou. Pod okapem měli kosi hnízdo. Čápi hnízdili na komíně. Hrušky brzy uzrály. Děti táhly sáně do kopce. Lidové písně se všem líbili. Dnes o tom všichni mluvili. Děti dělaly radost rodičům. Hráli jsme si na schovávanou. U lesa se pásly srnky. Poupata růží se rozvíjela. Stavěli jsme sněhuláky. Děti psaly do sešitů.
ZDROJE Ilustrace : office.microsoft.com