Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou
Co všechno potřebujete k životu? Bez čeho se určitě neobejdete? Co potřebujete ke spokojenosti? Co potřebujete od ostatních? Co vám život zpříjemňuje? Co vás naplňuje? Co před vámi vyvstává jako výzva? vývojové potřeby
Maslowova pyramida lidských potřeb
CO KLUCI (VE ŠKOLE) POTŘEBUJÍ? Chceme být milováni, neuspějeme-li, chceme být obdivováni, neuspějeme-li, chceme být obáváni, neuspějeme-li, chceme být třeba nenáviděni a opovrženi, chceme však u druhých probudit nějaké emoce, nějaký vztah… Duše se třese před prázdnotou a po kontaktu touží za každou cenu. (H. Söderberg) STÁVAT SE TÍM, KÝM MAJÍ A MOHOU BÝT Sebeúcta je imunitním štítem člověka a základem všech jeho ctností. OBJEVOVAT A ROZVÍJET SVOJE NEJLEPŠÍ POTENCIALITY /Může škola naplňovat uspokojením a radostí?/ (nás) DOSTÁVAT ÚCTU A UZNÁNÍ /Nebrání nám tradiční pojetí školy, dopřávat úctu, uznání a pocit úspěchu všem dětem?/ CÍTIT PŘIJETÍ A SOUNÁLEŽITOST /Dokážeme programově dávat najevo přijetí i těm dětem, které mají nutkavou potřebu nás v tom testovat?/ CÍTIT SE BEZPEČNĚ /Nejsou naše způsoby komunikace a nastavování hranic v rozporu s potřebou důvěry a bezpečí?/ BÝT FYZICKY V POHODĚ /Nejsou naše nároky na dítě v rozporu s jeho přirozenými fyziologickými potřebami?/
CO MŮŽEME VE ŠKOLE DĚLAT PRO DOSPÍVAJÍCÍ KLUKY ? VYPRAVIT JE NA JEJICH „HRDINSKOU CESTU“ A BÝT JIM VZOREM NA TÉ SVÉ! PĚSTOVAT V NICH DISCIPLÍNU JAKO DOBRÉ VEDENÍ NA ZÁKLADĚ VNITŘNÍ MOTIVACE; POSILOVAT S NIMI PROBOUZET V NICH ODVAHU A KULTIVOVAT JEJICH POTŘEBU RISKOVAT! VYJADŘOVAT ÚCTU K JEJICH RODINĚ, ZVLÁŠTĚ K OBĚMA RODIČŮM! NABÍZET JIM ÚCTU MÍSTO BOJE O MOC ! STÁT PŘI NICH (TŘEBA I PROTI NIM SAMOTNÝM); DÁVAT JIM DŮVĚRU; NABÍZET BLÍZKOST, SOLIDARITU A RESPEKT, ALE TAKÉ KONFRONTACI A OPRAVDOVÉ VÝZVY! S HUMOREM A LÁSKOU JE NENÁPADNĚ VYVÁDĚT Z EMOCIONÁLNÍ NEGRAMOTNOSTI A IZOLACE! PŘIJÍMAT JEJICH VELKOU POTŘEBU FYZICKÉ AKTIVITY + POMALEJI DOZRÁVAJÍCÍ KOGNITIVNÍ A VERBÁLNÍ SCHOPNOSTI
(R. Moore, D. Gillette – Král, válečník. Kouzelník, Milovník) KLUKŮM LZE TAKÉ POSKYTNOUT FUNKČNÍ NÁSTROJ - MAPU OSOBNÍHO RŮSTU DOSPĚLOST ZODPOVĚDNOST VZÁJEMNOST MUŽ DĚTSTVÍ NEZODPOVĚDNOST NEZÁVISLOST CHLAPEC „Všechny nezralé maskulinní energie jsou tím či oním způsobem přespříliš vázány na Matku a postrádají dostatečnou zkušenost s pečující a zralou maskulinitou.“ (R. Moore, D. Gillette – Král, válečník. Kouzelník, Milovník) ZÁVISLOST
ODDĚLENÍ NÁVRAT INICIACE (Bret Stephenson – „Co dělá z chlapců muže“) Přijmi výzvu! Překroč práh… ODDĚLENÍ NÁVRAT Vrátit se může být stejně obtížné jako vydat se na cestu… INICIACE (Bret Stephenson – „Co dělá z chlapců muže“)
HRDINSKÁ VÝPRAVA