Energetické úspory jako klíč ke konkurenceschopnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Advertisements

Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Program RP04-16 Podpora ekologických aktivit v kraji Zlín, leden 2016 RNDr. Jarmila Dupejová Odbor životního prostředí a zemědělství.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Praha, Centralizované zadávání veřejných zakázek RNDr. Jiří Svoboda ředitel Odbor veřejného investování MMR.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
EPC z pohledu státní správy
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Místní rozpočtové jednotky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Informace k e-tržišti Gemin
Benefit7.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Energetický management
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Ochrana osobních údajů ve firmách v době účinnosti Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) - Podpůrné aktivity MPO pro podnikatele Ing. Pavel.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Transkript prezentace:

Energetické úspory jako klíč ke konkurenceschopnosti Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor ESCO – nový potenciál pro energetiku i ekonomiku Praha, 6. prosince 2017

Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti (EED) byla přijata dne 25. října 2012 energetická účinnost (EE) – v rámci strategie „Evropa 2020“, jeden z cílů klimaticko-energetické politiky 20-20-20 Zimní balíček – Clean energy for all Europeans revize směrnice a nastavení cílů do roku 2030 (27%, 30%, 40% ???) Národní akční plán energetické účinnosti – NAPEE schválené znění v květnu 2014, aktualizace – další únor 2016 a březen 2017

Směrnice 2012/27/EU a článek 5 a článek 18 Článek 5 – Příkladná úloha budov veřejných subjektů renovace budov ve vlastnictví a v užívání ústředních vládních institucí (odst. 1) stát vybízí veřejné subjekty, včetně subjektů na regionální a místní úrovni, aby přijaly plán energetické účinnosti, zavedly systém hospodaření s energií a využívaly uzavírání smluv o poskytování energetických služeb Článek 18 – Energetické služby možnosti prosazování energetických služeb a specifikace smlouvy o energetických službách

Plnění cíle NAPEE – alternativní schéma ČR se rozhodla jít cestou alternativního schématu – zodpovědný za dosahování a vykazování úspor energie je stát a jeho aktivity z politických opatření nabízených a popsaných směrnicí využívá: investiční dotace nástroje finančního inženýrství (finanční nástroje) odborná příprava a vzdělávání včetně energetického poradenství neinvestiční dotace (podpora využití metody EPC, zavádění energetického managementu, osvěta) v případě neplnění stanoveného cíle bude zváženo využití dalších nástrojů (kombinování dodatečných opatření s prvky povinného schématu)

Možnosti zvyšování objemu úspor energie možnosti optimalizace využití finančních nástrojů a využívání metody EPC ve vztahu k maximalizaci úspor energie možnosti zavádění systémů hospodaření s energií v podobě energetického managementu v souladu s normou ISO 50001 možnosti nových koncepcí dobrovolných systémů energeticky úsporných opatření (aby byly nákladově i administrativně efektivní) hledání možností dodatečných úsporných opatření zejména těch, která nebudou realizována s dotací

Dobrovolná dohoda mezi MPO a APES MPO má zájem na přispění ke splnění požadavků stanovených v článcích 3, 4, 5 a 7 směrnice o energetické účinnosti (EED) APES bere na vědomí existenci výše uvedených závazků vyplývajících pro ČR a má zájem poskytnout MPO součinnost a podporu MPO se zavazuje vytvářet podmínky, motivovat a metodicky vést ostatní subjekty ve státním sektoru tak, aby tyto subjekty mohly využívat projekty poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem (EPC) APES poskytne v rámci svých aktivit podporu členům APES při realizaci projektů, aby poskytnuli MPO prostřednictvím APES základní a informace o velikosti dosažených úspor u realizovaných projektů EPC za účelem započitatelnosti dosahovaných energetických úspor do celkového plnění za ČR

Změna motivace pro energeticky úsporné projekty dotace je často motivací k realizaci energeticky úsporného projektu každá investiční dotace pokřivuje trh obvyklé pravidlo – hlavním hodnotícím kriteriem nejnižší nabídková cena motivace formou obdržení nabídky na konkrétní technologii příležitost pro zákazníka vybrat si řešení s přijatelnou mírou výnosů pro podnikatele – přijatelná doba návratnosti projektu není delší než 5-6 let pro veřejný a residenční sektor – přijatelná doba návratnosti projektu až 25 let

Nový typ přístupu k zákazníkovi podnikatelská příležitost – poskytování energetických služeb nový typ energetických služeb – projekt musí přinést zákazníkovi určitý přínos (příklady dobré praxe) poskytnout zákazníkovi komplexní řešení energeticky úsporných řešení (zpracování studie proveditelnosti v podobě energetického posouzení) poskytovatel energetických služeb v návaznosti na nabídku zpracování „studie proveditelnosti“ v podobě energetického posouzení může dále nabídnout realizaci navržených opatření, modely financování a také následný monitoring (může dokonce navrhnout převzetí dodávek energie) je možná malá dotace na zpracování „studie proveditelnosti“ (program EFEKT)

Nový typ poskytování energetických služeb mnoho projektů je realizováno bez podpory investičních dotací evidenční program kvality navržených řešení úsporného projektu bez podpory investiční dotace hlavní charakteristika programu vysoká kvalita návrhu řešení a instalace energeticky úsporných opatření možnost kombinace s programem EFEKT www.usporysrozumem.cz

Program Úspory energie s rozumem základním principem je kvalita projektů iniciace přístupu firem, které budou nabízet své služby garanti připravovaných a realizovaných projektů kvalitně realizovaný projekt získá certifikát kvality a značku kvality pro projekt firma energetických služeb, která pomůže zrealizovat 10 kvalitních projektů získá certifikát kvality a značku kvality pro firmy

Státní program na podporu úspor energie – EFEKT nový program je vyhlášen na pětileté období 2017 – 2021 rozpočet na celé programové období ve výši 750 mil. Kč k jednotlivým aktivitám jsou zveřejňovány výzvy k podávání žádostí o dotaci – elektronické zpracování žádostí pro rok 2018 – podávání žádostí do 15. prosince 2017 program obsahuje dva podprogramy: P1 – podpora investičních projektů P2 – podpora neinvestičních projektů

Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (1) důraz na neinvestiční formy podpory úspor energie kurzy, semináře v oblasti úspor energie a publikace, příručky a informační materiály v oblasti úspor energie podnikatelé, spolky atd. posouzení vhodnosti energeticky úsporných EPC projektů veřejný sektor a státní sektor – dotace až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů zpracování zadávací dokumentace pouze státní sektor – dotace až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů

zaručené úspory pro krytí splácených finančních nákladů Podstata EPC projektů vypršení smlouvy instalace opatření provozní náklady spotřeba s použitím EPC úspory zaručené úspory pro krytí splácených finančních nákladů spotřeba bez použití EPC

Trocha historie EPC projektů … 1993/1994 – první EPC projekty v ČR (2 nemocnice) od roku 2000 vznikalo každý rok v průměru více než 10 projektů EPC zejména ve veřejném sektoru postupně se objevily projekty ve státních příspěvkových organizacích (nemocnice, léčebny, divadla, vysoké školy apod.) založení APES (Asociace poskytovatelů energetických služeb) v roce 2010 po novele zákona o veřejných zakázkách v roce 2005 – možnost využití jednacího řízení s uveřejněním

Podpora energetických služeb ze strany státu … zpracování standardních dokumentů (vzorová smlouva pro EPC, metodika aplikace projektů EPC, etický kodex) – odkaz: http://www.mpo.cz/dokument105425.html náležitosti smlouvy na poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem v novele zákona č. 406/2000 o hospodaření energií (§10e) návrh certifikace firem energetických služeb a zavedení seznamu firem energetických služeb dle §10f zákona 406/2000 o hospodaření energií seznam poskytovatelů energetických služeb na stránkách MPO (§10c) odkaz: http://www.mpo.cz/dokument170967.html příprava pilotních projektů EPC v objektech státní správy (komunikace s MF)

Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (2) zavedení systému hospodaření s energií v podobě energetického managementu kraje, města a městské části s počtem nad 10 tisíc obyvatel, podnikatelské subjekty dotace až 500 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů příprava realizace kvalitních úsporných projektů se zásadami dobré praxe vlastníci domů k bydlení, objektů ve veřejném sektoru a objektů k podnikání dotace na zpracování studie proveditelnosti v podobě energetického posouzení až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů

Podpora projektů se zásadami dobré praxe rozdělení podpory podle vlastnictví objektů rodinné domy dotace na zpracování dokumentu až 30 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů bytové domy dotace na zpracování dokumentu až 50 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů objekty ve veřejném sektoru dotace na zpracování dokumentu až 100 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů objekty pro podnikatelské účely dotace na zpracování dokumentu až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů

Možnosti využívání inovativních přístupů příprava využívání finančních nástrojů a aplikace energetického managementu zapojení MPO do přípravy dalších kroků (kooperace s MF, MMR, MŽP) zvážení přípravy a zřízení revolvingového fondu pro úspory energie stálá podpora zavádění energetického managementu důraz na aplikaci všech druhů energetických služeb se zárukou (EPC) výhodou je velká zkušenost na trhu energetických služeb – nutná podpora a příklad státu EPC lze považovat identifikace dalších nástrojů pro úspory energie širší zapojení „měkkých“ neinvestičních nástrojů komunikace s privátním sektorem a hledání dalších modelů pro vykazování úspor

Děkuji za pozornost Vladimír Sochor sochorv@mpo.cz