Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná biologie.
Advertisements

Biologie 1.ročník.
Biologické vědy.
- zabývají se studiem živých soustav
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Biologie člověka-úvod Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_03_Fyzikální,
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Úvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_32_sada 2_14_PV_Druhy map a jejich využití_Duch
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní společenstva - lesy
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Rozdělení biologických věd
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Filozofické disciplíny
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
13. Růst lidské populace, demografie
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
1. ÚVOD DO STUDIA EKOLOGIE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ekologie a životní prostředí
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekologie a životní prostředí
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Transkript prezentace:

Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2 Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, 360 09 Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.5.00/34.1077 Tematická oblast : Základy přírodních věd Datum tvorby: 22.7.2013 Datum ověření: 6.9.2013 Klíčové slovo: biologie, základní biologické obory, speciální biologie, hraniční vědy. Anotace: Prezentace je určena pro žáky 1.-2. ročníku nástavbového studia oboru Podnikání. Vysvětluje význam biologie, vymezuje biologické vědy podle hlavních skupin živých soustav a podle předmětu studovaného v užším rozsahu. 1

ZÁKLADY PŘÍRODNÍCH VĚD VÝZNAM BIOLOGIE

PŘEDMĚT BIOLOGIE Předmětem bádání je živá příroda. -bios = život -logos = věda Úkolem je zkoumat: -živý svět -zákonitosti života -podstatu života -jednotlivé vlastnosti života

VYMEZENÍ BIOLOGICKÝCH VĚD 1. Podle stupně obecnosti. 2. Z hlediska zaměření a výzkumu.

1. Podle stupně obecnosti a) obecná biologie -studuje vlastnosti a zákonitosti života, které obecně charakterizují živé organizmy

1. Podle stupně obecnosti b) základní biologické obory -mikrobiologické vědy – studuje mikroorganizmy -botanické vědy – zabývá se rostlinami -zoologické vědy – studuje živočichy -antropologie - zkoumá vznik, vývoj a tělesné vlastnosti člověka a jeho plemene -fyzická antropologie -paleoantropologie -etnická antropologie

1. Podle stupně obecnosti c) speciální biologie -studium druhové rozmanitosti organizmů -systematická botanika -systematická mykologie aj.

2. Z hlediska zaměření a výzkumu molekulární biologie -studuje projevy života na molekulární úrovni b) morfologie -zkoumá tvar a stavbu organizmů -patří sem -anatomie (zkoumá stavbu a formu orgánů rostlin a člověka) -cytologie (nauka o buňce) -histologie (nauka o pletivech a tkáních mnohobuněčných organizmů) Stavební úprava, která zlepšuje vybavenost a zařízení stavby, aby vyhověla současným požadavkům – vybavení koupelen, změna systému vytápění a větrání, výměna oken, dveří, zateplení obvodových stěn, střechy apod.

2. Z hlediska zaměření a výzkumu c) fyziologie -studuje funkce a životní projevy organizmu d) ontogeneze -věda o vývoji jedince e) fylogeneze -věda o historickém vývoji organizmů f) embryologie -věda o zárodečném vývoji organizmů

2. Z hlediska zaměření a výzkumu g) genetika -nauka o dědičnosti a proměnlivosti organizmů h) ekologie -studuje vztahy organizmů k prostředí, ve kterém žijí i) etologie -nauka o chování organizmů

2. Z hlediska zaměření a výzkumu j) aplikovaná biologie -sleduje praktické využití a řeší praktické problémy, např. v zemědělství, lesnictví, v medicíně, atd.

Biologické vědní disciplíny s užším zaměřením Biologická vědní disciplína Původ názvu Předmět zkoumání paleontologie palailos - starý vyhynulé organizmy biogeografie geografiea - zeměpis rozšíření organizmů mikrobiologie mikros - malý mikroorganizmy mykologie mykes - houba houby entomologie entomos - hmyz hmyz ornitologie ornithos - pták ptáci parazitologie parasitus - příživník paraziti dendrologie dendrom - strom dřeviny herpetologie herpethos - plaz plazi ichtyologie ichtyos - ryba ryby

Příklady hraničních věd mezi biologií a některými nebiologickými obory a) biofyzika - zkoumá fyzikální vlastnosti živých soustav, vlivy fyzikálních faktorů na živé organizmy, poznatky interpretuje převážně ve fyzikálních pojmech b) biochemie - studuje chemické vlastnosti živých soustav a chemických dějů probíhajících v živých soustavách, poznatky interpretuje převážně v chemických pojmech c) biokybernetika - zabývá se procesy řízení, uložení, zpracování a využívání informací v živých soustavách

Rozsypal, S. a kol. Přehled biologie. Praha: Scientia 1994. POUŽITÉ ZDROJE: Bumerl, J. a kol. Biologie 1 pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-314-4. Rozsypal, S. a kol. Přehled biologie. Praha: Scientia 1994. ISBN 80-85827-32-8. 14