Georg Friedrich Händel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_352_Karel Ditters AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Leoš Janáček.
Bedřich smetana Život a dílo
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Georg Friedrich Händel
HUDBA V RENESANCI.
Český spisovatel, novinář,
Joseph Haydn 1732 Rohrau – 1809 Vídeň.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_03 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 16 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Povídání o Bachovi.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Beethoven by Andy Ludwig van
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Wolfgang Amadeus Mozart
HUDBA V BAROKU.
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.
Emil František Burian
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
William Shakespeare.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Georg Friedrich Händel
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_17_Život a dílo Georga Friedricha Händela TémaŽivot a dílo Georga.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Joseph Haydn.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Světoví hudební skladatelé
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_04
Hudební renesance v Čechách
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
Název školy: ZŠ Průhonice
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Georg Friedrich Händel
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Transkript prezentace:

Georg Friedrich Händel

Základní informace: Narození: Datum: 23. února 1685 Místo: Hale, Německo Úmrtí: Datum: 14. dubna 1759 Místo: Londýn, Anglie

Mládí: Otec: lékař vévody, Augusta Saského (městský lékař v Halle) Matka: dcera pastora Tausta V době narození Fridricha bylo matce 34 let a otci 63 let.

Dle přání svého otce se Händel měl stát buď lékařem nebo právníkem. Dle pověsti se však sám naučil ve věku 5 let tak dokonale hrát na starý spinet, nalezený na půdě domu, že se jednou při návštěvě dvora osmělil předvést své umění i vévodovi a ten napsal jeho otci: „On nesmí hřivnu svého syna zakopat, on ji musí svědomitě rozvíjet! Pamatoval si to! Budu se na jeho syna poptávat!“

Otec svěřil výchovu nadaného chlapce znamenitému varhaníkovi a skladateli Friedrich Wilhelmovi Zachowi Zachow působil na mladého Händela nejen svou vyučovací metodou, ale i silou své osobnosti V Zachowových skladbách lze nalézt počátky typického Händelova stylu

Patrně v roce 1696 podnikl Händel cestu do Berlína, aby se poklonil kurfiřtu braniborskému Koncertoval na cembalu před knížecím posluchačstvem – měl ohromný úspěch Kurfiřt mu nabídl přijetí do svých služeb a financování cesty do Itálie, aby si doplnil vzdělání V roce 1697 však umírá chlapcův otec a Fridrich se z úcty k němu rozhodl, že splní jeho přání a vystuduje práva

Dostává místo varhaníka v Halle V 17 letech vyučuje vokální hudbu na církevním gymnáziu V krátké době dosáhl velkého úspěchu, sám se těšil veliké úctě a vážnosti Jeho varhaním improvizacím přicházelo prý naslouchat celé město Rezignoval na studium práv a odjel do Hamburku, centra německé opery

Léta dozrávání: V Hamburku se spřátelil s Johannem Mathesonem (zájem o zpěv, dirigování, skladbu a literaturu) Po Zachowovi se stal druhým mužem, který ovlivnil Händelův umělecký rozvoj Společně vykonali cestu do Lübecku, aby vyslechli koncert legendárního varhaníka té doby Dietricha Buxtehude (1637 - 1707)

Händel navázal přátelství s básníkem a libretistou Christianem Postelem (Pašije podle sv. Jana) Mathesonova zdrcující, ale věcně naprosto správná kritika Spor mezi Mathesonem a Händelem vyvrcholil soubojem na kordy, při němž byl Händel málem zabit (knoflík), později však došlo k usmíření obou soupeřů Komponuje opery „Admira“ (premiéra 8.ledna 1705) a „Nero“ (premiéra o měsíc později)

Situace v hamburské opeře se postupně zhoršovala – odjíždí do Itálie (Florencie), zde skládá pouze několik kantát „Lucrezia“ V dubnu r. 1707 odjíždí do Říma – situace v opeře zde rovněž není příznivá (papež Innocenc XII. zakázal operu pro nemravnost) Komponuje operu „Rodrigo“ - velký úspěch Odjíždí do Benátek – 8 operních scén, mnoho slavných umělců (Alessandro Scarllati, Bernard Pasquini, …) Žádné své dílo na benátské jeviště neprosadil

Vrací se do Říma – vřele přivítán, stává se členem „Academia dell´ Arcadia“ (sdružuje umělce všech směrů) Komponuje oratoria „Resurrezione“, „Trionfo del Tempo“ a Italské kantáty (zaujaly i J. S. Bacha) Přesouvá se do Neapole (válka o španšlské dědictví) Spřátelil se s kardinálem Grimaldim (vlastní divadlo v Benátkách „San Giovani Gristosomo)“ S jeho pomocí se konečně prosazuje v Benátkách, opera „Agrippina“ - ohromný úspěch

Cítí, že Itálie mu poskytla vše co mu mohla dát – vrací se do Hannoveru Působí u dvora, seznamuje se s Agostinem Steffanim (kapelník hannoverské opery) Za nedlouho odjíždí do rodného Halle, pak zamíří se svou matkou a sestrou přes Holansko do Anglie

Mistrovská léta: V době příchodu Händela do Anglie, byla anglická hudba „mrtva“ (Londýn neměl vlastního skladatele) Za pouhých 14 dní komponuje, na žádost ředitele londýnské opery Aarona Hilla, operu „Rinaldo“ (premiéra 24. února 1711) - ohromný úspěch, zahájila novou éru operní hudby Na okamžik se vrací do Hannoveru, aby dostál svým závazkům hannoveského kapellmeistra v roce 1712 se vrací zpět do Anglie

Komponuje další díla (tragédie „Teseo“, skladby „Te Deum,“ „Jubilate,“ …), uvedeny u příležitosti podepsání „utrechtského míru“ (neshoda s kurfiřtem Jiřím – napjatá situace) Opera „Amadigi“ - velký úspěch, napravení situace

Vrcholné období: Mezi roky 1717 – 1720 byl skladatel ve službách vévody Chandose (bohatý muž, nechal si postavit nedaleko Londýna velkolepý zámek) V tomto přepychovém prostředí, bez jakýchkoliv materiálních starostí, dozrála skladatelova osobnost Händel prakticky vytvořil zcela nový sloh v hudbě i divadle Církevní kantáty hannoverské dynastie „Anthems Chandos“ (Žalmy z Chandosu)

Tragédie „Ester“ - bývá označována jako jedna z největších tragédií od řeckých dob (zcela nově pojata úloha sboru) „Acis a Galathea“ - tragédie na slova básníka Johna Gaye – bývá považována za jeden z vrcholů skladatelovy tvorby i hudební tvorby 18. stol. vůbec r. 1720 – 1727 – období plné zápasů a intrik (soutěživost mezi skladateli např.: Giovanni Bononcini) – odešel poražen

r. 1728 – úspěšný návrat na scénu, nový italský operní soubor (neoblíbenost hannoverské královské rodiny v Anglii – princ waleský se rozhoduje zničit Händela finančně – zakládá konkureční operu, Nicola Porpor a Johann Adolf Hasse) r. 1733 – je nucen přesunout se z divadla Hymarket Hill do divadla Covent Garden (varieté) Využíval spojení s baletem, baletní opera „Terpsichore“ r. 1734 Psal několik oper ročně, ale finanční ztráty při provozu divadla stále narůstaly (v závěru schodek 20.000 liber)

v této těžké době složil jednu ze svých nejkrásnějších skladeb, oratorium „Slavnost Alexandrova“ na slova básníka Johna Drydena „óda svatocecilská“

Soumrak: Obrovské pracovní vypětí nemohl organismus vydržet, r. 1737 ranila Händela mrtvice Divadlol bez jeho vedení přestalo hrát a vyhlásilo úpadek Odjíždí na léčení do lázní v Cáchách – uzdravuje se velmi rychle, vrací se do Londýna Potýká se s finančími obtížemi (hrozí vězení pro dlužníky), podpora přátel - uspořádán benefiční koncert

r. 1739 – poznamenán válkou (v divadlech se nehraje) r. 1741 – odjíždí do Dublinu (Irsko), na pozvání lorda místodržitele Komponuje oratorium „Mesiáš“ (premiéra 12. dubna 1742) – snad nejnárodnější dílo ve všech anglicky mluvících zemích Těchto několik měsíců v Irsku patřilo mezi Händelova nejšťastnější období života

Vítězství a smrt: V tomto období se jeho tvůrčípozornost přesouvá od opery k oratoriu Vrací se do Anglie a komponuje např.: „Samson,“ „Belsazar a Herakles“ r. 1745 – znovu donucen vyhlásit úpadek Komponuje „Occasional Oratorio“ - v němž vyzval Angličany v boji proti Karlu Eduardovi (vítězství v bitvě u Cullodenu) Händel uznán jako agnlický národní skladatel (po 30 letech)

Händel byl zbaven nepřátel a mohl se plně věnovat hudbě Komponuje několik oper a oratorií, poslední z nich „Jeptha“ dokončil jen s velikou námahou (krátce po dokončení zcela oslepl) Po oslepnutí již nevytvořil žádné rozsáhlejší dílo, i přesto stále improvizoval na varhany a dirigoval Na bílou sobotu 14. dubna 1759 skladatel umírá

Dílo: Je neobyčejně rozsáhlé Nejúplnější seznam Händlových prací sestavil Berndt Baselt z Univerzity Martina Luthera v Halle , vyšel ve třech svazcích v letech 1978 – 1986 pod názvem Händel–Handbuch a čítá 612 položek Každá skladba je označena znakem HWV (Händel-Werke-Verzeichnis) a pořadovým číslem Obsahuje všechny známé skladby G. F. Händela, včetně některých u kterých jsou ohledně autorství pochybnosti