Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Přizpůsobení zákonů standardům Evropské unie Zákon o službách v cestovním ruchu z 29. srpna r. 1997 upravuje: problematiku fungování cestovních kanceláří, ochranu zákaznických práv zákazníků cestovních kanceláří, ubytovací služby, průvodcovské služby.
Přizpůsobení zákonů standardům Evropské unie 1. ledna r. 2000 vznikla v Polsku, podle vzorů ostatních evropských států, národní organizace cestovního ruchu (Narodowa Organizacja Turystyczna – NTO), jejímž hlavním úkolem je propagace Polska jako atraktivní turistické destinace – Polská turistická organizace (Polska Organizacja Turystyczna).
Přizpůsobení zákonů standardům Evropské unie Díky těmto aktivitám bylo možné založení polského systému správy cestovního ruchu ve dvou základních oporách, a to v Národní správě cestovního ruchu (Narodowa Administracja Turystyczna – NTA) a v Národní organizaci cestovního ruchu (Narodowa Organizacja Turystyczna – NTO).
Organizace cestovního ruchu v Polsku NTA Ministerstvo sportu a cestovního ruchu Oddělení cestovního ruchu Rada cestovního ruchu vojvodský úřad a maršálkovský úřad obecní samospráva NTO Polská organizace cestovního ruchu (POT) regionální organizace cestovního ruchu lokální organizace cestovního ruchu ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA vojvodská samospráva okresní samospráva obecní samospráva
Národní správa cestovního ruchu Ústřední úroveň MINISTERSTVO SPORTU A CESTOVNÍHO RUCHU, ODDĚLENÍ CESTOVNÍHO RUCHU Formuje politiku v oblasti cestovního ruchu a řeší záležitosti týkající se turistického hospodaření státu a mechanizmů regulujících trh cestovního ruchu. Ministr vydává výkonná nařízení k zákonu o službách v cestovním ruchu. RADA CESTOVNÍHO RUCHU jako poradní orgán
Národní správa cestovního ruchu Vojvodská úroveň VOJVODSKÝ ÚŘAD Rozdělování evropských finančních prostředků na cestovní ruch MARŠÁLKOVSKÝ ÚŘAD Úkoly v oblasti cestovního ruchu vyplývající ze zápisů zákona o službách v cestovním ruchu
Národní správa cestovního ruchu obecní úroveň OBEC Úkoly z oblasti cestovního ruchu vyplývající ze zápisů zákona o službách v cestovním ruchu – evidování jiných objektů poskytujících ubytovací služby
Národní organizace cestovního ruchu POLSKÁ ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU Ústřední úroveň POLSKÁ ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU propagace Polska jako atraktivní turistické destinace, zajišťování fungování a rozvoje polského systému turistických informací v tuzemsku a v zahraničí, iniciování, hodnocení a podpora strategických plánů rozvoje a modernizace infrastruktury cestovního ruchu, podněcování ke tvoření regionálních a lokálních organizací cestovního ruchu.
Národní organizace cestovního ruchu Regionální a lokální úroveň REGIONÁLNÍ ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU Regionální úkoly v oblasti propagace regionu, vzdělávaní personálu v cestovním ruchu, tvoření turistického produktu, turistické informace LOKÁLNÍ (MÍSTNÍ) ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU Lokální úkoly v oblasti tvoření a rozvoje turistického produktu u lokálních turistických atrakcí, propagace lokálních turistických produktů a atrakcí, financování a vedení lokálních center turistické informace.
ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA VOJVODSKÁ SAMOSPRÁVA ovlivňování hospodářského a sociálního rozvoje vojvodství (včetně rozvoje ekonomiky cestovního ruchu), určování strategie rozvoje vojvodství (včetně určení místa cestovního ruchu v hospodářské politice vojvodství) získávání a spojování finančních prostředků – veřejných a soukromých – na realizaci určených úkolů (včetně cestovního ruchu), propagace vojvodstva.
ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA OKRESNÍ SAMOSPRÁVA Péče o příznivé podmínky fungování a rozvoje cestovního ruchu na území okresu, iniciování vzniku LOT a spolupráce s ROT
ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA OBECNÍ SAMOSPRÁVA Péče o příznivé podmínky fungování a rozvoje cestovního ruchu na území obce, iniciování vzniku LOT a spolupráce s ROT, vedení center turistické informace, tvorba svazků mezi obcemi
Nabídka destinace cestovního ruchu Proč musíme spolupracovat? LOKÁLNÍ (MÍSTNÍ) ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU = DMC (destination management company – Společnost destinačního managementu)??
Nabídka destinace cestovního ruchu primární nabídka destinace (motivace: přírodní potenciál, památky, akce); sekundární nabídka destinace (suprastruktura, infrastruktura cestovního ruchu, všeobecná infrastruktura); přístupnost destinace; image destinace; přiměřená cena
Dĕkuji za pozornost piotr.gryszel@ue.wroc.pl