Didaktika biochemie Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Systém kurikulárních dokumentů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Středoškolské učebnice (bio)chemie ČR
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
Den otevřených dveří PřF MU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
Didaktika přírodopisu 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
nejčastější „problémy“ po nástupu do zaměstnání – do školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika Osmý ročník víceletého gymnázia Procvičení učiva 4 – Komplexní čísla.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PHmax ve středním vzdělávání
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Předmět Didaktika organické chemie
Transkript prezentace:

Didaktika biochemie Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Kontakt: rostejnskamilada@seznam.cz

Informace ohledně zkoušky - požadavky Viz web

Informace ohledně zápočtu Požadavky k zápočtu Viz web

Studiumbiochemie.cz www.studiumbiochemie.cz

RVP a výuka biochemie

RVP – klíčové kompetence

Vzdělávací obsah na čtyřletých G a na vyšším stupni víceletých G je v RVP G orientačně rozdělen do osmi vzdělávacích oblastí. Vzdělávací obor

Vzdělávací obsah oboru chemie: Tematické celky (okruhy): Obecná chemie, Anorganická chemie, Organická chemie, Biochemie

Vzdělávací obsah oboru biologie: Tematický celek (okruh): Obecná biologie Učivo: Buňka (stavba a funkce) Biologie rostlin Biologie člověka Učivo: Soustavy látkové přeměny Genetika Učivo: Molekulární a buněčné základy dědičnosti

ŠVP obsahuje: Identifikační údaje Charakteristika školy (velikost, vybavení, spolupráce, projekty…) Charakteristika ŠVP (zaměření školy, profil absolventa, organizace přijímacího řízení, organizace maturitní zkoušky, výchovné a vzdělávací strategie – klíčové kompetence, vzdělávání žáků se speciálními potřebami, vzdělávání nadaných žáků, průřezová témata) Hodnocení žáků a autoevaluace školy Učební plán Učební osnovy - Charakteristika vyučovacího předmětu: - obsahové, časové a organizační vymezení předmětu - hlavní cíle výuky předmětu - průřezová témata - výchovné a vzdělávací strategie (kompetence) - tabulka (výsledky vzdělávání (cíle, kompetence), tématické celky - učivo, mezipředmětové vztahy)

Příklad učebního plánu

Příklad učebního plánu

Příklady ŠVP Příklad ŠVP 1 Ch – 3 roky, str. 156 Příklad ŠVP 2

Tématický plán a) 3 roky: 25-30 VH (3-4 měsíce) b) 4 roky: 35-40 VH (5-6 měsíců) Příklad tématického plánu – zde k nahlédnutí

TVORBA ŠVP, TP – domácí úkol Která témata zařadit do výuky biochemie? Kolik času jim věnovat? Jaké metody, formy použít? Proč? (Co je cílem?)

Učebnice pro SŠ Výběr učebnice dle zvyku školy dle vašeho výběru Učebnice bude vaším průvodcem nepodceňovat výběr Zařazovat práci s učebnicí do vyučování?

Chemie pro čtyřletá gymnázia 3 (Autor: Mareček Aleš, Honza Jaroslav, Nakladatelství: Olomouc, Rok vydání: 2000) Přehled středoškolské chemie (Autor: Vacík Jiří, Barthová Jana, Pacák Josef, Nakladatelství: SPN, Rok vydání: 1999) Chemie 2 (organická a biochemie) pro gymnázia (Autor: Kolář Karel, Kodíček Milan, Pospíšil Jiří, Nakladatelství: SPN, Rok vydání: 2000)

Chemie v kostce 2 pro střední školy (Autor: Kotlík Bohumír, Růžičková Květoslava, Nakladatelství: Fragment, 2006) Chemie pro střední školy (Autor: Banýr Jiří, Beneš Pavel, Hally Jan, Halada Karel, Novotný Petr, Pospíšil Jiří, Nakladatelství: SPN, 1999) Odmaturuj z chemie (Autor: Benešová Marika, Satrapová Hana, Nakladatelství: Didaktis, 2002) Biochemie pro studenty středních škol a všechny, které láká tajemství živé přírody (Autor: Vodrážka Zdeněk, Nakladatelství: Scientia, 1998)

Analýza středoškolských učebnic chemie - Pojmová analýza

Analýza středoškolských učebnic chemie - Didaktická vybavenost učebnic

Odborná biochemická literatura Biochemistry (Fourth edition) Voet, D., Voet, J. G., John Wiley & Sons, Inc., 2011 Harperova Biochemie (česky, 23. vydání, 2. české) Robert K. Murray a kol. Biochemistry: An Introduction (Second Edition) McKee, T., McKee, J. R. Základy buněčné biologie Alberts, B. a kol., Ústí nad Labem, Espero Publishing, 1997

Animace, videa Introduction to biochemistry https://www.youtube.com/watch?v=tpBAmzQ_pUE obdobná videa zde: http://www.youtube.com/user/sfgregs Introduction to DNA http://www.youtube.com/watch?v=M4zHVRLXkgw DNA http://www.youtube.com/watch?v=NrKHHLz2FCY DNA replication (1. část) http://www.youtube.com/watch?v=gL3aigv7w4A Transcription and Translation (2. a 3. část) http://www.youtube.com/watch?v=41_Ne5mS2ls&feature=related

Translation (3. část) http://www.youtube.com/watch?v=nl8pSlonmA0 Molecular vizualizations of DNA (1-3 část) http://www.youtube.com/watch?v=4PKjF7OumYo&feature=fvst Protein movie (dancing proteins  ) http://www.youtube.com/watch?v=iaHHgEoa2c8&feature=endscreen&NR=1 How were you born? http://www.youtube.com/watch?v=CJakYmgtrDA&feature=related Glycolysis (ukázání enzymů, struktury) http://www.youtube.com/watch?v=dXOaRpFTR6k Fotosyntéza https://www.youtube.com/watch?v=iLDbW_XvxHQ Dýchací řetězec https://www.youtube.com/watch?v=xbJ0nbzt5Kw Otáčivá animace DNA http://cs.wikipedia.org/wiki/DNA#mediaviewer/File:ADN_animation.gif

Laboratorní pokusy - biochemie http://kch.zf.jcu.cz/didaktika/biochem/index.htm http://rena.sulcova.sweb.cz/netradicni_experimenty/Netradicni_experimenty.pdf http://www.aaa-science.cz/

Vizualiace biochemických molekul Discovery studio - vizualizér PDB – protein data bank 4místný kód, např. 4LDD – download file (PDB-file-text)

Učitel chemie – nástup do školní praxe

Zavádějící učitel a ostatní kolegové Začínající učitel má svého závádějícího učitele (1 rok) měl by být pomocnou rukou

Pedagogické dokumenty školní řád – včetně pravidel pro hodnocení třídní kniha – klasická (papírová) nebo elektronická NPV RVP ŠVP

Platné předpisy MŠMT Zákony Nařízení vlády Vyhlášky Školský zákon (zákon č. 179/2006 Sb.; zákon č. 158/2006 Sb.; zákon č. 383/2005 Sb.; zákon č. 561+562+563/2004 Sb. – školský zákon – 88 stran; změna školského zákona – zákon č. 472/2011 Sb.) Zákon o pedagogických pracovnících Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Nařízení vlády Vyhlášky Vnitroresortní předpisy MŠMT

Školní řád - hodnocení

Chemická laboratoř Co je neoznačené – likvidace Nebezpečné látky, jedy musí být pod zámkem. Zkontrolovat sešítky pro žáky a jejich stoly. Digestoř – zkontrolovat funkčnost. HUP a HUV – nezbytné! Další zařízení: myčka, mikrovlnka Správce laboratoře.

Chemická legislativa (MZ, MPO) Chemický zákon http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-350 Platná chemická legislativa: http://www.mpo.cz/dokument27543.html Význam výstražných symbolů a jednotlivých H a P vět: http://www.msds-europe.com/id-469-h_p_vety.html Seznam chemicky nebezpečných látek ke stažení zde: http://www.mpo.cz/dokument62790.html

Bezpečnost práce v chemické laboratoři žáci musí být poučeni ihned na prvních LP žáci musí podepsat, že byli poučeni o bezpečnosti práce v chemické laboratoři! používat ochranné pomůcky (přezůvky, plášť, brýle)! přezůvky (pevná obuv) ne papuče! těhotenství (MPSV - vyhláška: http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=v288_2003) Didaktická hra!

podpis

Další školní aktivity chemická olympiáda ročníkové práce (dvouletá – lze jako jeden z předmětů k maturitě) středoškolská odborná činnost přírodovědné semináře (volitelné předměty související s chemií) přírodovědné projekty („projektové dny“) přírodovědné kurzy den otevřených dveří mimořádné situace (havárie s unikem nebezpečných látek)…

Chemická olympiáda https://web.natur.cuni.cz/cho/index.php/letoni-ronik-mainmenu-31 Kategorie: A: 3. a 4. ročníky G B: 2. a 3. ročníky G C: 1. a 2. ročníky G D: pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ, E: 3 a 4. roč. SOČ s chem. zaměřením (teoretická část většinou shodná s A) Termíny (pro každou kategorii jinak, v průběhu celého školního roku) Školní kolo: studijní část; praktická laboratorní část; kontrolní test školního kola.

Talentovaní žáci Talnet ksicht chemická olympiáda chemické tábory www.prirodovedci.cz …

Proč se to máme učit??? Všeobecný přehled „být v obraze“ – každodenní život Methanol x ethanol Nanočástice Lékařské pokroky Chemie v reklamách (omega-3 MK, kyselina hyaluronová, „zlý cholesterol“…) Naši žáci mohou být budoucími vědci (příprava na vysokou školu, přijímací zkoušky) další…

Virtuální hospitace http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645 (databáze hospitací) http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4467 (chemie - popis) http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/12507/VIRTUALNI-HOSPITACE---CHEMIE-VLASTNOSTI-VODIKU-A-KYSLIKU-V-POKUSECH.html/#video_hospitace (chemie – video) http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/8179/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/10131/VIRTUALNI-HOSPITACE---FYZIKA-SETRVACNOST.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/11063/VIRTUALNI-HOSPITACE---FYZIKA-MAGNETICKE-POLE-VODICE-S-PROUDEM.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/7337/VIRTUALNI-HOSPITACE-%E2%80%93-BIOLOGIE-MEKKYSI.html/#video_hospitace