Čas pro podporu seniorů na místní úrovni

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Základní zdravotní péče na území městské části Praha 12 s výhledem do roku 2015 Mgr. Zlatuše Rybářová Praha
Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Magdaléna Štochlová, Aleš Lang 11. září 2013 Komunitní služby v oblasti bydlení.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Mgr. Břetislav Košťál, DiS. ambasador projektu "Na vlastní kůži" Deinstitucionalizace a reforma péče o duševní zdraví v ČR Konference Na vlastní kůži 19.4.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Komunitní plánování sociálních služeb ve městě Brně Bc. Monika GALKO DiS. Odbor sociální péče MMB Konference „Plánování rozvoje sociálních služeb – dobrá.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Bezpečnostní systém ČR
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Úřad práce České republiky
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Mgr. Ferdinand Raditsch Aktivita je součástí projektu ‚Podpora.
Integrace cizinců v Brně
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Aktivita je součástí projektu ‚Podpora procesu střednědobého.
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Mezigenerační s dobrovolnické centrum TOTEM, z.s.
Správa sociálního zabezpečení
Koordinátor podpory (terénní sociální pracovnice) v ORP Mělník
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Udržitelnost a podpora seniorských služeb na místní úrovni
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ing. Stanislava Správková
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Systém integrované péče v ČR a zahraničí
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Dobrovolnická činnost ADRA se seniory a pro seniory
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Podpora samostatného bydlení
DOPAD NOVÉ DRUHOLOGIE SOCiÁLNÍCH SLUŽEB NA KLASICKÉ SLUŽBY SOCIÁLNÍ PÉČE Daniela Lusková.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Terénní krizová služba
Koncepce dostupného bydlení v Jablonci n/N
Transkript prezentace:

Čas pro podporu seniorů na místní úrovni Zdeněk Kalvach

Tlak demografické změny v ČR Aktuálně Ø +55 400/rok Obyvatelé ve věku 65+ v ČR 1950 1961 1970 1980 2001 2011 2025 735 000 912 000 1 190 000 1 373 000 1 411 000 1 645 000 2 420 000

Obyvatelé ve věku 90+ v ČR (Kalvach, Burcin, Mikeš, Pavlík, 2004) 1869 1930 1997 2050 Ženy 988 2 400 20 794 154 031 Muži 844 1 222 6 214 75 102 celkem 1 832 3 622 27 008 229 133

Neomaltuziánské obavy z přemnožení lidstva, starců

Nejvyšší naděje dožití (life expectancy) při narození 2015 Země Ženy Muži věk pořadí Japonsko 86.8 1 80.5 6 Singapur 86.2 2 80.0 10 Švýcarsko 85.3 81.3 Španělsko 85.5 3 80.1 9 Island 84.1 81.2 Austrálie 84.8 7 80.9 Itálie 8 Kanada 11 80.2 Francie 85.4 5 79.4 16 Jižní Korea 4 78.8 20 Rakousko 83.9 14 79.0 19 ČR 81.7 33 75.9 32

Nejvyšší naděje dožití (life expectancy) ve věku 65 let (2015) Země Ženy Muži věk pořadí Japonsko 89.7 1 84.4 8 Singapur 88.6 2 83.7 14 Francie 88.3 3 84.6 4 Španělsko 87.8 84.0 11 Jižní Korea 87.7 5 83.1 28 Švýcarsko 87.6 6 84.7 Austrálie 87.4 7 84.8 Itálie 87.2 84.2 9 Kanada 87.1 Island 86.3 22 Rakousko 86.7 12 83.4 21 ČR 41 81.2 53

Naděje dožití v ČR – vývoj a svět LE0 1990: ženy 75.4 (43.), muži 67.5 (57.) 2015: 81.7 (33.) 75.9 (32.) 2015: LE0 ženy 81.7 (33.) muži 75.9 (32.) LE65 84.7 (41.) 81.2 (53.) LE80 88.7 (59.) 87.7 (54.)

Generační stárnutí Kolem 2015 tlak na penzijní systémy - penzionování poválečné babyboom generace Kolem 2030 tlak na podpůrné služby/péčovou oblast – prohloubení křehkosti a závislosti Kolem 2050 znovu tlak na podpůrné služby – „děti poválečných dětí“, deficit laických pečujících

Péčová oblast zdravotně sociální Potřeba dlouhodobé/trvalé ústavní péče Věk 65+ asi 3-5 % 2014 lůžka pro 5.0 % Věk 80+ asi 15-20 % 16.0 % Těžiště podpory v integrovaných komunitních službách (SIPS) = de-institucionalizace

Péčová oblast zdravotně sociální ČR 2014 Typ zařízení Počet zařízení Počet lůžek Rezort LDN 131 10 599 MZd Oš. ústavy 69 3 457 Domovy seniorů 501 37 300 MPSV Domovy se zvláštním režim 263 14 300 celkem 964 65 656

Dlouhodobá ústavní péče zdravotně sociální Vysoké pobytové náklady: 1000-1500 Kč/den „milion úspor vystačí na 2-3 roky“ Změna uživatelského spektra „DD“ Ošetřovatelsky nároční lidé > 80 let Zestárnutí babyboom generace: do roku 2025 potřeba nových 32 000 lůžek = cca 33 mld Kč

Kam s nimi – rezortně? Sociální zařízení? Desocializace– příliš nemocní Zdravotnická zařízení? Demedicinalizace– příliš sociální, navíc nepříslušní (disease model) a bedblockers Obce? Demunicipalizace není domovské právo ani podpůrná role obcí ztráta sousedské pospolitosti není zákonná povinnost Rodiny? Zatím bez dostatečné podpory!

Kam s nimi – typově? Doma – chybí ucelená podpora Chráněné bydlení (např. DPS) – bez bariér, soustředění služeb Ústavy Chorobince Starobince Chudobince Invalidovny Nemocnice – pozor: změna role!!!

Kdo se o „ně“ bude starat? Blízcí lidé? Jiní lidé? Stroje? Nikdo?

Kybernetická pečovatelka 2045?

Enon - robot pro osobní asistenci a dohled (2005, Fujitsu)

Tapia – robot pro povídání, připomínání, dohled

Nejde jen o polidštěné roboty Centrály (v obcích!) Telekomunikace Telemonitoring Účelné intervence Logistika integrovaných intervenčních systémů (tísňová péče, home care, městská policie, pečovatelská služba) Sdílení informací na komunitní úrovni včetně komerčních služeb „Smart cities“ kolem lidí potřebných a pro ně

Rychlý vývoj situace – „realizování kulhá za realitou“ Funkční stav a představy klientů Dřívější klienti DD zůstávají spokojeně doma Lepší zdravotní a funkční stav Vyšší úroveň bydlení Stoupá nabídka služeb (komerční rozvoz jídla) Jsou přiváženy ošetřovatelsky náročné případy, které dříve byly „léčeny“ v nemocnicích a PL Pobytové náklady stoupají: 30 000/měsíc = 1000000/3 roky

Rychlý vývoj situace – „realizování kulhá za realitou“, změny rolí Nemocnice se mění v místa krátkodobých intervencí vysoce specializovaných výkonů opatrování nákladných a citlivých přístrojů Méně nároční pacienti/klienti bez potřeby náročných výkonů a techniky vypadávají do terénu

Kdo může překlenout území nikoho? Kdo je klíčový hráč? Rodiny? Sousedé, dobrovolníci? NGOs? Profesní služby a zdravotní pojišťovny? Komerční služby? Obce (zvláště ORP) a jejich svazy (MASk)? Regiony - kraje? Např. dopravní sítě Stát? – legislativní a finanční rámec (oš. pojištění?) EU? Nikdo? A co role samotných „potřebných“ – vůle ke smyslu a zodpovědnost za sebe (snížit tlak na kapacity)

Systém integrovaných podpůrných služeb SIPS – řešení zdola Pro koho Lidi (seniory) ohrožené institucionální péčí Lidi (seniory) s ohroženou či ztrácenou soběstačností – lidi křehké a závislé + pro pečující rodiny Co Nehierarchická místní (regionální) síť multirezortních služeb Individuálně ucelená portfolia služeb ze širší množiny – personalizovaná podpora

Systém integrovaných podpůrných služeb SIPS – řešení zdola Kdo Koordinátor SIPS v rámci obce (case manager, průvodce labyrintem služeb) komunitní sestra, zdravotně sociální pracovník Poskytovatelé jednotlivých služeb Místní správa/samospráva – projednávání agendy SIPS (podklady koordinátora) + vytváření podmínek (např. komunitní plánování)

Systém integrovaných podpůrných služeb SIPS – řešení zdola Jádro činnosti a čím začít Depistáž: kdo v obci SIPS potřebuje, kdo je ohrožen Dispenzarizace: registr, sledování, včasná intervence ohrožených - kalamity Koordinace poskytovaných služeb (case management): individuální plán podpory, dokumentace Poradenství, edukace: při zdravotním postižení, ztrátě soběstačnosti, bezradnosti rodiny

Obce Základní územní samosprávná společenství občanů Povinny zajišťovat základní standard sociálních služeb v rozsahu daném politikou státu Ve svém územním obvodu pečují o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů Nesmějí odmítnout opatrovnictví

Obce Základní role: obce s rozšířenou působností – cca 25 000 obyvatel ORP ani obce s pověřeným obecním úřadem nemají povinnost poskytovat sociální služby ve spádových obcích 28 % obyvatel ČR žije v obcích do 2000 občanů Mnohé obce si stále nepřipouštějí roztříštěnost podpory na zdravotně sociálním pomezí ani svou vlastní roli Nejsou vytvořeny legislativní ani finanční podmínky pro výkon této funkce

Obce – hodnotové aspekty Vzájemná pospolitost Dobré sousedství Zábrana anonymizace Stále jsem to já – tady jsem doma – tady jsem soused Role samospráv v podpoře aktivního stárnutí v komunitě – změna pohledu na „stáří“, participace

Milan Cháb – reformátor sociální péče v 90. letech Ústavy je třeba přeměnit v regionální sítě podpůrných zdravotnických, sociálních, vzdělávacích a dalších služeb Sítě: ne-hierarchická uspořádání podpůrných služeb v občanské společnosti pro osoby ohrožené institucionalizací

Závěr Obce je nezbytné přeměnit v podpůrné prostředí pro znevýhodněné spoluobčany Mohutným nástroj: SIPS Klíčový prvek: koordinátor/case manager Času na zásadní změny financování a legislativy je hrozně málo