POPIS Shrnutí učiva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určování zeměpisné polohy
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchod, trh Základy hospodaření.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předmět a příslovečné určení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Popis - opakování a procvičování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Malování - nástroje grafického editoru
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Poměr v základním tvaru.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ JAZYK
Funkční styl administrativní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tereza Bížová Představení se.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
VY_32_ INOVACE_ 10_ ČESKÝ JAZYK 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Informatika – Základní operace s buňkami
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

POPIS Shrnutí učiva

Určete použitý slohový postup. Poznáte autora ? Poštovní schránka na rohu ulice, To není nějaká lecjaká věc. Kvete modře, Lidé si jí váží velice, Svěřují sejí docela, Psaníčka do ní házejí ze dvou stran, Z jedné smutná a z druhé veselá.

Co je pro obě ukázky společné? Určete zdroj. Brambory očistíme, nakrájíme na kostičky a vložíme do osolené vařící vody. Přidáme mléko, jíšku připravenou ze sádla a mouky, oloupaná nakrájená rajčata, rajčatový protlak, špetku mletého pepře a všechno uvaříme do měkka.

Popis a jeho druhy Úkolem popisu je podat celkový obraz popisovaného předmětu nebo jevu. Pokud popisujeme vnější znaky jedná se o popis statický. Chceme-li zachytit průběh děje, tvoříme popis dynamický. Podle účelu rozlišujeme: + popis prostý – usiluje o co největší ………………………. + popis odborný – usiluje o co největší ……………………. + popis umělecký (líčení) = subjektivně zabarvený po- pis

Cvičení: popište pohled, který se vám naskytl

Kompozice popisu Popis má být přesný, jasný a přehledný. Přehlednosti dosáhneme tím, že si promyslíme, jak budeme postupovat – např. zleva doprava, zdola nahoru, od nejnápadnějších znaků k méně nápadným. Nejprve popisujeme celek, pak postupujeme k částem, detailům. Cílem je, aby si čtenář uměl popisované místo (věc) přestavit.

Jazykové prostředky Posuďte použití uvedených jazykových prostředků a uvědomte si jejich funkci. Odborná terminologie Spojení přídavných jmen s podstatnými jmény Přirovnání Synonyma Domácká slova Dějová slovesa Číslovky Vulgarismy Použití větného členu místo vedlejší věty Slovesa v trpném rodě

Řešení Odborná terminologie – zajišťuje přesnost Spojení přídavných jmen s podstatnými – přispívá k větší názornosti a výstižnosti Přirovnání – slouží větší názornosti, text oživí Synonyma – v prostém popisu takto nahrazujeme nadužívaná slovesa mít a být Domácká slova – nejsou vhodná, používáme neutrální jazykové prostředky Dějová slovesa – využíváme v dynamickém popisu Číslovky – napomáhají přesnosti Vulgarismy – nepoužíváme Použití větného členu místo vedlejší věty – vhodné pro odborný popis (hutnější vyjadřování) Slovesa v trpném rodě – využíváme v odborném stylu

Cvičení: upravte pořadí pokynů

Cvičení: upravte pořadí cvičebních pokynů Protažení šikmého břišního svalstva S výdechem udělejte s nataženýma rukama úklon dopředu. Upažte. Opět musí být záda rovná. Chytněte pravou rukou levé zápěstí. Nadechněte se. Celým trupem se pootočte na jednu stranu a pak na druhou. Cvik opakujte osmkrát. Je důležité nevytahovat ramena, břicho je zpevněné.

Řešení Protažení šikmého břišního svalstva Upažte. Chytněte pravou rukou levé zápěstí. Nadechněte se. S výdechem udělejte s nataženýma rukama úklon dopředu. Celým tělem se pootočte na jednu stranu a pak na druhou. Opět musí být záda rovná, je důležité nevytahovat ramena, břicho je zpevněné. Cvik opakujeme osmkrát.

Použitá literatura HANZOVÁ, Marie a SCHNEIDEROVÁ, Eva: Klíč ke slohu. Albatros. Praha 2007 MF DNES 15. 1. 2013