Obohacování slovní zásoby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Struktura literárního díla
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obohacování slovní zásoby
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Význam slov – jednoznačná a mnohoznačná slova
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
Obohacování slovní zásoby (…vyletět, přiletět, podletět, naletět, sletět, uletět, doletět, přeletět, zaletět, poletět, letiště, letuška, letadlo, letoun,
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Jazykověda a její disciplíny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Všestranné jazykové rozbory
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Frazeologie a její užití
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Obohacování slovní zásoby Syntéza poznatků k MZ

Motivační text A) Je jen moucha za obřím stěračem historie. (film Muži v černém 3) B) Restaurace Šupina i Šupinka Vám nabízí „Vše, co zraje jedlého, vše, co je oploutveno, vše, co se požívá ve vzdělaných zemích.“ (výběr z jídelního lístku) C) napnelismus, cukatura, robot, kráčivec, sněhánky Čím jsou ukázky zajímavé? Čím je dána bohatost slovní zásoby?

Obohacování slovní zásoby Slovní zásoba jazyka se mění několika způsoby: + změnou významu slov + spojováním slov v sousloví + přejímáním slov z cizích jazyků + tvořením nových slov Ke každému způsobu obohacování přidejte jeden příklad.

Pojmenujte změnu významu slov v uvedených příkladech. V knihovně máme celého Viewegha. Vrátil se pod rodnou střechu. Tady nepřecházejte! Jděte na zebru. Ta barva je příliš křiklavá. Je ze mě hotový lazar. ……………………… ………………………. ……………………….. ………………………...

Co si budeme pamatovat + slova mohou postupně získat jiný význam nebo nový význam (stát se mnohoznačným slovem): může dojít k rozšíření významu (např. zápas) nebo zužování významu (např. máslo) + základními způsoby obohacování významu slov je přenášení významu metafora = …………………………………………………… př. jehla – nástroj na šití x jehla u injekčních stříkaček metonymie = …………………………………………………. př. Kladno se vyznamenalo (hráči Kladna se vyznamenali)

Co si budeme pamatovat + zvláštním druhem metonymie je synekdocha synekdocha = …………………………………………………. př. angrešt – keř i plod + posun slovního významu vlastní jméno se stává obecným př. ………………………………………………………………. abstraktní jméno se stává konkrétním a naopak př. ………………………………………………………………..

Co si budeme pamatovat oslabování a zesilování významu př. záchod (v divadle) ……………….. eufemismus (mezi mládeží) …………… dysfemismus D. cv. Vypište příklady hyperboly, ironie, kakofemismu. hyperbola ……………………………….. ironie ……………………………….. kakofemismus ………………………………..

Cvičení V následujícím cvičení podtrhněte sousloví. Zlomková čára, tenká čára, tupý úhel, červený trojúhelník, pravoúhlý trojúhelník, nový stroj, šicí stroj, moderní dekorace, ruské kolo, jízdní kolo, malé kolo. Opravte popletená přísloví. Vykouřil doutník míru. …………………………………. Hledá zítřejší den. …………………………………. Vysvětlete význam rčení. Nemá to hlavu ani patu. …………………………………. Má toulavé boty. …………………………………..

Co si budeme pamatovat Frazém = ustálené spojení (idiom) Frazémy jsou založeny na obraznosti. Krátkým výstižným frazémem se někdy vyjádří více než dlouhými rozvitými větami. Členění frazémů: + přirovnání …………………………….. + rčení ……………………………. + pořekadla …………………………….. + přísloví ……………………………. + pranostiky ……………………………..

Co si budeme pamatovat Z hlediska původu můžeme členit frazémy na tradiční (lidové) a kulturní (knižní). Př. …………………………………………………………….. Do frazeologie se nezařazují výroky slavných osobností (citáty). D. cv. Vyhledejte alespoň jeden citát, se kterým se ztotožňujete.

Použitá literatura SOCHROVÁ, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment. Praha 2008. ISBN 978-80-253-0189-0 HLAVSA, Zdeněk a kol.: Český jazyk pro I. – IV. Ročník středních škol. SPN. Praha 1997. ISBN 80-85937-86-7