NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Voda a její okolí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Abiotické podmínky života
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Životní podmínky organizmů
vypracovala: Vendula skalová
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Voda Co o ní víme?.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
PEDOSFÉRA.
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Krajina a životní prostředí
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Voda, vzduch, půda a oheň 3. ročník
Člověk a jeho svět 4. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Atmosféra Filip Bordovský.
Prvouka 3. ročník ZŠ „Neživá příroda“
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Voda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_17_Příroda živá a neživá.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Země a život, vývoj života
Přírodní vědy DUM 17 Základní podmínky života VODA
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Součásti neživé přírody
Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_528.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
VODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA voda vzduch teplo a světlo horniny a nerosty půda.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Transkript prezentace:

NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.

Neživá příroda poskytuje podmínky života pro živé organismy: sluneční záření (světlo, teplo), vzduch, voda, půda

Zápis do sešitu Neživá příroda poskytuje podmínky života: sluneční záření (světlo, teplo), vzduch, voda, půda

Vzduch je všude kolem nás, je to plynná látka obsahuje kyslík spotřebovává se dýcháním organismů a hořením dále oxid uhličitý, důležitý pro rostliny (fotosyntéza) ve vzduchu je ale nejvíce dusíku proudící vzduch nazýváme vítr

Vzduch teplota vzduchu – teplý vzduch je lehčí než studený → stoupá nejlepší teplota pro většinu organismů je 15 – 30°C tlak vzduchu – čím jsem výše, tím je nižší → hůře se nám dýchá

Zápis do sešitu Vzduch plynná látka obsahuje kyslík – dýchání organismů a hoření oxid uhličitý důležitý pro rostliny (fotosyntéza) proudící vzduch = vítr

Sluneční záření je zdrojem světla a tepla pro Zemi obsahuje i škodlivé ultrafialové (UV) záření proti němu Zemi chrání ozónová vrstva, v poslední době ohrožená ozónovou dírou

Zápis do sešitu Sluneční záření zdroj světla a tepla obsahuje i škodlivé ultrafialové (UV) záření ochrana je ozónová vrstva

Voda obvykle je bez barvy, chuti a zápachu rozpouští se při 0°C a vře při 100°C tři skupenství: kapalné (tekutá voda, rosa, déšť) plynné (mlha, pára) pevné (sníh, led, kroupy) změna skupenství vody: kapalina (vypařuje se) → plyn plyn (sráží se) → kapalina kapalina (tuhne) → pevná látka

Zápis do sešitu Voda tři skupenství: kapalné (tekutá voda, rosa, déšť) plynné (mlha, pára) pevné (sníh, led, kroupy) slaná – moře a oceány sladká – řeky, jezera, ledovce a půda

Voda slaná – v mořích a oceánech, 97% celkové vody na Zemi sladká – v řekách, jezerech, ledovcích a půdě, 3% celkové vody na Zemi

Koloběh vody vypařování ( z povrchu vody, z půdy, z rostlin) vznik mraků srážky (déšť, sníh) část vody vsákne část odteče

Zápis do sešitu Koloběh vody vypařování → mraky → srážky (déšť, sníh) → část vody vsákne, část odteče

Půda vzniká zvětráváním hornin (působením vody a větru) obsahuje vzduch, vodu, humus (rozložené zbytky rostlin a živočichů) – neživá složka půdy živá složka půdy – půdní živočichové, rostliny

Význam půdy podmínka života zadržuje vodu probíhá v ní rozklad živočišných a rostlinných zbytků – vzniká humus živiny dodává humus, odčerpávají je rostliny umělé obohacování živinami – hnojení

Zápis do sešitu Půda vzniká zvětráváním hornin neživá složka půdy – vzduch, voda, humus (zbytky rostlin a živočichů) živá složka – půdní živočichové, rostliny