Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky? Pavel Seknička
Obsah: Definice podnikatelské etiky Struktura etiky v podnikání Východiska etiky v podnikání Integrace etiky do podnikové strategie Proč by se podnik měl chovat (jednat) na trhu eticky?
Definice podnikatelské etiky Podnikatelská etika zkoumá a využívá morální hodnoty, principy a standardy, které určují a řídí chování (jednání) všech účastníků ekonomických činností na všech úrovních ekonomického systému.
Struktura etiky v podnikání Ekonomický systém je strukturovaný a tomu odpovídá i etika v podnikání: Etika jednotlivce; Podniková etika; Profesní etika; Etika organizací a institucí ekonomiky; Etika systému.
Východiska etiky v podnikání Etika; Lidská práva a svobody (teoretická východiska); Morálka; Podnikatelské prostředí (praktická východiska).
Integrace etiky do podnikové strategie Globalizace a trendy v podnikání pro 21. století; Ekonomické důvody pro integraci etiky do podnikové strategie (snížení transakčních nákladů; získání goodwillu a posílení image firmy; získání trvalé společenské přízně a preference); Omezené možnosti působení práva;
Proč by se podnik měl na trhu chovat eticky? Protože je to v jeho zájmu; Protože mravnost je obecným zájmem celé společnosti; Protože každý podnikatelský subjekt očekává etické chování ostatních účastníků trhu; Protože je obecně považováno za amorální jednostranně odstoupit od vzájemných dohod a přitom očekávat, že ostatní je budou dodržovat; Protože je společensky mravně neúnosné se proklamativně přihlásit k dodržování etických pravidel a skrytě je porušovat; Protože jakékoliv porušování morálních pravidel podnikatelskými subjekty devastuje prostředí nezbytné pro podnikání.