Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané Tereza Čepilová Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy Sedmá olomoucká sociologická konference 18. 10. – 20. 10. 2017
Výzkumy rodiny Téma součástí širšího výzkumu na disertační práci Role babičky v české rodině od 2. pol. 20. století. Pohled tří generací žijících na Pardubicku Současné české odborné práce o rodině – představa nukleární rodiny, zkoumání jiných forem současné české rodiny Prarodiče spíše na okraji odborného zájmu
„Dělání“ rodiny Rodina jako jednotka interagujících osob – jejich vzájemné interakce a z nich vyplývající vztahy rodinu zakládají Zahraniční koncept doing family Vytváření a udržování vztahů skrze každodenní interakce – sledování určitých aktivit, rodinných rituálů, zvyků, vzájemné komunikace Role babičky – děti ji definují skrze to, co by babičky dělat měly nebo dělají; babičky skrze to, co by dělat neměly K roli babičky bude přistoupeno jako k roli získané, kterou je třeba si zasloužit
(Rodinné) praktiky Jeden z nástrojů sociologické analýzy Přístup využívající praktiky (practice approach) – rutinní jednání a užívání praktik reprodukuje soubor vztahů, uvnitř kterých jsou tyto aktivity vykonávány; důraz kladen na aktivní každodenní opakující se jednání U praktik lze rozlišovat způsoby jejich provozování podobné návodu k použití (de Certeau) Praktiky sestávají ze specifických mentálních a tělesných aktivit často spojených s užitím konkrétního předmětu (Reckwitz)
Východisko a cíl výzkumu Dělání konkrétního příbuzenského vztahu (dělání babičky) skrze konkrétní praktiky (př. čtení), jež mohou být vykonávané specifickým způsobem (př. čtení pohádek před spaním), který je určen souhrou tělesných a mentálních aktivit často doplněných specifickým předmětem (sezení a držení knihy, dovednost čtení, pohádková kniha) Cíl výzkumu: identifikovat praktiky, které v očích vnoučete status babičky zakládají
Výzkumné otázky, vzorek, metody Jaké praktiky využívají ženy k získání statusu babičky pohledem jejich vnoučat? Jaké aspekty dělání babičky můžeme rozlišit v závislosti na identifikovaných praktikách? Vzorek Vnoučata - žáci z 1. tříd 2 základních škol v Pardubicích Metody Polostrukturované rozhovory
Dělání babičky Identifikovány 3 aspekty dělání babičky – pohled vnoučat Zabezpečení vnoučete Věnování se vnoučeti Předávání znalostí a dovedností
Zabezpečení vnoučete Zabezpečení vnoučete ze strany babičky v době, kdy rodič nemůže Hlídání - Vyzvednutí ze školy Zabezpečení vnoučete po dobu trávenou s babičkou Uspokojení potřeb - Vaření Zajištění psychického bezpečí – Nenechávání dítěte samotného Zajištění fyzického bezpečí – Zákazy týkající se manipulace s nebezpečnými předměty
Věnování se vnoučeti Věnování pozornosti prostřednictvím dárků Obdarovávání Zajištění zábavy prostřednictvím společných činností Hraní Procházky Povídání Čtení Výlety Kulturní akce
Předávání znalostí a dovedností Během pomoci babičce s určitou činností Zahradničení Pomáhání v domácnosti Péče o zvířata Během společné činnosti Vyrábění a výtvarné činnosti Během vyprávění o rodině a předcích Vyprávění o starších generacích (při prohlížení fotografií)
Závěr Identifikované praktiky jsou pestré → role babičky nespočívá jen v hlídání předpokládají osobní kontakt babičky s vnoučetem → může ovlivnit, zda je pokrevně příbuzná babička vnímaná vnoučetem jako babička nebo nikoliv jsou velmi obecné → jejich využíváním se může stát babičkou i žena pokrevně nepříbuzná jsou finančně nenáročné → finanční zázemí babičky není pro vykonávání role podstatné
Děkuji za pozornost