Renesance a humanismus v Čechách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Renesance a humanismus v Čechách
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová; Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
Vliv komunistického režimu na náboženství v České a Slovenské republice Seminární práce do předmětu společensko-vědní seminář Nina Hejlová Gymnázium Boskovice.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Druh učebního materiálu
Doba husitská.
Český stát za vlády Lucemburků
Jednota bratrská Vytvořeno dne: Anotace:
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Literární dílo mistra Jana Husa Český jazyk – 7. ročník.
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Literatura doby husitské
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_20-14_ Lucemburkové na českém trůně Číslo projektu:
Vznik česky psané literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_03
Hudební renesance v Čechách
Téma (název prezentace)
Druh učebního materiálu
Eucharistie Křesťanská svátost.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
JAN HUS Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Březen 2012 Ročník: 7.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_12
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
České národní obrození
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
České země po husitských válkách
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
Vláda prvních Habsburků
V DOBÁCH PŘEMYSLOVSKÝCH KNÍŽAT
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ČECHY PO HUSITSKÉ REVOLUCI
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Renesance.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Husitské války.
Jagellonci a nástup Habsburků
Třicetiletá válka
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus v Čechách

Společensko-historický kontext 70.léta 15.st.- 20.léta 17.st. V Čechách se renesance prosazovala pomaleji, protože byly na začátku 15. stol. zmítány husitskými válkami Náznaky už za Karla ____ ( dopisoval si s Petrarkou), za Jiřího z Poděbrad se také prohlubovaly vztahy s Evropou - plně se humanismus u nás rozvinul až v 15. a 16.stí + vláda Jagelonců a Habsburků (Rudolf II.)

Renesance se v pravém slova smyslu neprosadila, pouze v knížkách lidového čtení, zábavné próze (Historie o bratru Janu Palečkovi – šašek krále Jiřího z Poděbrad, vznikalo málo originálních děl – přepisy, překlady, mravoučná literatura Specifické znaky č. humanismu: rozšíření humanistické vzdělanosti vyrovnání se s kulturou jiných evropských zemí literatura pro měšťanstvo, pro životní praxi První humanisté se věnovali hlavně překládání a psaní naučné literatury (např. Hynek z Poděbrad překládal Boccaccia)

Literatura se dělila do 2 linií Latinsky píšící humanisté: humanisté, kteří považovali češtinu za „barbarský jazyk“, jazyk nevzdělanců Objevuje se zejména v období vlády Jagellovců, představiteli jsou katoličtí šlechtici a jedná se o literaturu určenou pro nejvzdělanější vrstvy Jan z Rabštejna, Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic, Jan Campanus Vodňanský

Česky píšící humanisté - vzdělaní měšťané lit. žánry: cestopisy, kroniky, naučná literatura se zaměřením na jazykovědu Např: Viktorin Kornel ze Všehrd Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Václav Vratislav z Mitrovic Václav Hájek z Libočan Jan Blahoslav, Daniel Adam z Veleslavína

Latinsky píšící humanisté Jan z Rabštejna (1437 – 1473) diplomat ve službách Jiřího z Poděbrad Dialogus – rozhovor 4 šlechticů o nábožensko- politických poměrech za vlády Jiřího z Poděbrad autor zastává smírné řešení konfliktu mezi Jiřím a Papežem - odmítá válku.

Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461? – 1510) - žil na dvoře krále Vladislava II. - studoval v Itálii v Bologni, získal doktorát, kritický vztah k Čechám - velkým cestovatelem (Egypt, Palestina)a sběratelem starých rukopisů - založil knihovnu, která patřila k největším a nejlepším nejen v Česku , ale i v celé Evropě , obsahovala skoro 800 svazků. - psal výhradně latinsky!!!!!! Žaloba k svatému Václavu na mravy Čechů – latinská moralizující báseň, kritika českých mravů - dále psal filozoficky založené prózy, elegie, ódy,..

Jan Campanus Vodňanský (1572 ?– 1622) uznávaný básník, dramatik vystudoval PU, dotáhl to až na rektora, učil na PU (řečtinu a latinu) zastánce husitství, ale proto, aby mohl učit dále na PU,přestoupil na katolictví, odsouzen okolím (Zikmund Winter – Mistr Kampanus) psal většinou latinsky, někdy i řecky nebo česky. Bretislaus – drama, v roce 1604 zakázáno, protože zpracovávala téma, které údajně hanilo dobrou pověst českých knížat (uváděno též pod názvem Břetislav a Jitka).

Jan Skála z Doubravky - Dubravius (1486 - 1553) Olomoucký biskup, autor evropského významu Rada zvířat - veršovaná latinská skladba, inspirace dílem Smila Flašky z Pardubic. Dílo má poskytovat skrze zvířata králi (Ludvík Jagellonský), jak vládnout Dějiny českého národa – o české historii od nejstarších dob až po vládu Ludvíka Jagellonského - je v ní věnována pozornost husitství, ač sám autor je katolík - dějiny se staly na dlouhou dobu pramenem pro zahraniční historiky o naší zemi

Česky píšící humanisté Autory byli vzdělaní měšťané Nauková literatura: Viktorin Kornel ze Všehrd (1460 – 1520) spisovatel, právník, univerzitní mistr , děkan pražské university. Přátelil se s Bohuslavem Hasištejnským z Lobkovic , později se s ním však rozešel pro různé názory na náboženství (Kornel stoupencen jednoty bratrské a po rozchodu s Hasištejnským začal psát česky) Zemřel v Praze v roce 1520 na mor .

překládal antické texty, ale těžistě jeho práce tkví v právnickém díle Knihy devatery: O právěch, o súdach i dskách země české, k němuž čerpal především ze Zemských desek. Zemřel v Praze v roce 1520 na mor .

cestopisy Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621) spisovatel, český šlechtic, válečník, diplomat, cestovatel a hudebník. Cesta do Benátek a Egypta Václav Vratislav z Mitrovic (1576 –1635 ) český spisovatel a šlechtic zúčastnil se po boku Rudolfa II. cesty do Cařihradu, později se účastnil protitureckých válek Cesta do Cařihradu

Kroniky Václav Hájek z Libočan (zemřel 1553) šlechtic, původně utrakvistickým farářem (vyznáním kališník), ale později přešel ke katolictví, protože usiloval o výnosné úřady člověk velmi ambiciózní a konfliktní. Neustále vedl nějaké spory a soudní pře. (byl obviňován z různých zpronevěr, neplnění si povinností vyplývající z jeho funkce atd.)

Kronika česká Začíná příchodem Slovanů 644 do Čech a končí roku 1527 (korunovace Ferdinanda Habsburského.) není příliš spolehlivá. Sice poutavá a dramatická, Hájek však obětoval čtivosti faktickou přesnost podle této kroniky byl určen nesprávný autor Dalimilovy kroniky (1. česky psaná veršovaná kronika ze 14. st.)

Jazykověda Jan Blahoslav (1523 – 1571) spisovatel a biskup jednoty bratrské (kdy vznikla, kým byla založena, kdo byl inspiračním zdrojem myšlenek JB?) vznikla na základě myšlenek Petra Chelčického , založena 1457 Řehoř Krajčí, kritizovala katolíky i husity Pocházel z velmi bohaté měšťanské rodiny, studoval na školách Jednoty bratrské - vystudoval teologii a následně řídil celou JB, snažil se o její samostatnost a rovnoprávnost s ostatními církvemi

Dílo a význam Jana Blahoslava označován za předchůdce díla J. A. Komenského . Gramatika česká patří k nejvýznamnějším dílům naší země této doby Velmi rozsáhlá, pravděpodobně to měla být učebnice pro bratrské vysoké školy. Zaměřena především na sloh, rétoriku

Bible Kralická Starý a Nový zákon vznikla díky Janu Blahoslavovi, který inicioval překlad Nového zákona první český překlad bible z původních jazyků (hebrejština, aramejština, řečtina) nikoli z latinské Vulgáty 6-ti dílná, později jednodílná, doklad vyspělosti knihtisku vzor literárního jazyka – dokonalost, živost, srozumitelnost, čerpali z ní hlavně osobnosti národního obrození

Další tvorba Jana Blahoslava Muzika: hudební trilogie,psána česky Měla nahradit všechny latinské spisy o hudební teorii. Druhé dva svazky jsou určeny zpěvákům a skladatelům. Šamotulský kancionál – zpěvník JB Filipika proti misomusům – obhajoba důležitosti vzdělání (co je to filipika? Kdo to byli misomusové?) Misomusové = lidé, kteří brání vývoji vzdělání, pokroků, neuznávají můzy; J. Blahoslav kritizuje misomusy a obhajuje vyšší vzdělání pro členy jednoty bratrské

Daniel Adam z Veleslavína (1546 – 1599) český nakladatel, spisovatel, organizátor literární činnosti a humanista. významně ovlivnil českou literaturu, proto období, kdy působil, nazýváme dobu veleslavínskou – 70. léta 16 st. – „zlatý věk českého písemnictví“ – rozvoj národní vzdělanosti a kultury za Rudolfa II. studoval na pražské univerzitě, stal se bakalářem, mistrem, profesorem historie na PU působil jako tiskař (posléze majitel tiskárny založené jeho tchánem Jiřím Melantrichem z Aventýna), vydavatel, spisovatel a překladatel.

tajným stoupencem Jednoty bratrské – zasloužil se o vydání bible Kralické – vzorem literárního jazyka i pro NO on a jeho učenci určovali své spisy především prostému lidu městskému a venkovskému, který neznal žádný cizí jazyk, zároveň se však snaží získat svou produkcí vzdělance orientované dosud především na latinskou literaturu. autorem díla Kalendář historický - jeho jediné původní dílo, ve kterém se pokusil popsat obecné dějiny v kalendářním systému