Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché a složené úrokování. Úrokování dekurzivní - polhůtné anticipativní – předlhůtné bankovní rok – 360 dnů bankovní měsíc – 30 dnů.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_14 Spotřebitelský úvěr, hypoteční.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : Prosinec.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_03 Název materiáluDluhopis,
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_06 Název materiáluUrčování.
Numerická gramotnost Ing. Barbora Chmelíková.
EU_62_A_sada 2_18_M_Termínovaný vklad_Duch
BANKOVNICTVÍ.
Úrok Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Finanční gramotnost: Platební karty.
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Složené úrokování Tematická oblast
Měnová soustava, měnová politika
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička.
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché úrokování Tematická oblast
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Období: září – prosinec 2011
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy finanční matematiky 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-01
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Digitální učební materiál
36 FINANČNÍ MATEMATIKA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 Autor Šárka Kostková Tematický celek Finanční gramotnost Ročník 4. Datum tvorby 16. 9. 2013 Anotace DUM obsahuje shrnutí základních poznatků, řešené vzorové příklady. Metodický pokyn Vyučující s žáky rozebere základní pojmy. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Opakování znalostí z finanční matematiky

Peníze Ekvivalent, který slouží k vyjadřování cen různého zboží, k uskutečnění jeho koupě či prodeje hotovostní – bankovky, mince bezhotovostní – na účtech, při placení se pouze přeúčtovávají částky z jednoho účtu na druhý

Bankovky, mince Papírová platidla, vydávaná bankou daného státu Jejich hodnota převážně kryta zlatem Současné české bankovky, jejich ochranné znaky http://www.cnb.cz/cs/platidla/bankovky/ Kovová platidla Současné české mince http://www.cnb.cz/cs/platidla/mince/

Úrok, úroková míra Částka, kterou získává věřitel od dlužníka jako odměnu za půjčení peněz Roční úroková míra – podíl úroku získaného za rok a zapůjčeného kapitálu, vyjadřuje se v procentech nebo desetinným číslem Úrok lze počítat i vzhledem k počtu dní, na které věřitel částku zapůjčil

Daň z úroku Daň z úroku je percentuální část úroku, kterou věřitel odvádí státu. V současné době činí 15%

Půjčíme-li si peníze od banky, stáváme se dlužníkem a banka věřitelem Uložíme-li peníze jsme věřitelem a banka dlužníkem Ten kdo ukládá (půjčuje) peníze očekává zisk Zisk je daněn 15% daní, která se odvádí státu V následujících příkladech budeme předpokládat úročení v den splatnosti. Doba splatnosti vkladu či úvěru je doba, po jejímž uplynutí má věřitel právo chtít od dlužníka zpět svůj kapitál navýšený o úrok.

Př.: Pan Novák získal od banky úvěr 90 000 Kč, s úrokovou mírou 5,9% splatný za jeden rok. Kolik korun činí úrok, kolik korun zaplatí pan Novák bance celkem? 𝑢= 5,9 100 ∙90 000 𝑢=5 310 Kč Úrok z úvěru je 5 310 Kč. 90 000 Kč+5 310 Kč=95 310 Kč Celkem pan Novák zaplatí 95 310 Kč.

Př. : Pan Adamec si půjčil od přítele 50 000 Kč. Vrátil mu 55 000 Kč Př.: Pan Adamec si půjčil od přítele 50 000 Kč. Vrátil mu 55 000 Kč. Jak vysokou úrokovou míru měla půjčka? 𝑥= 55 000 50 000 𝑥=1,1 Úroková míra dané půjčky je 10%.

Při vyplácení peněz v hotovosti banka sumu zaokrouhlí na celé koruny. Př.: Uložili jsme do banky na jeden rok částku 50 000 Kč. Banka úročí tuto částku úrokovou mírou ve výši 0,85%. Jak velký bude úrok z vložené částky, kolik korun bude úrok po zdanění a kolik korun nám banka vyplatí? Při vyplácení peněz v hotovosti banka sumu zaokrouhlí na celé koruny. 𝑑=425∗0,15 𝑑=63,75 Kč Daň z úroku bude 63,75 Kč. 𝑢=50 000∗ 0,85 100 𝑢=425 Kč Úrok je 425 Kč. 𝑧=50 000+425 −63,75 𝑧=50 361,25 Kč Banka nám vyplatí celkem 50 361,25 Kč.

Zatím jsme počítali příklady s úvěry, které měly splatnost jeden rok Zatím jsme počítali příklady s úvěry, které měly splatnost jeden rok. Jak budeme postupovat, pokud peníze uložíme na část roku? Standard anglický využívá skutečný počet dní úrokového období a délky roku 365 (366) dní. Označuje se ACT/365. Standard francouzský je založený na skutečném počtu dní úrokového období, ovšem délka roku je započtena jako 360 dní. ACT/360. Standard německý započítává měsíc jako 30 dní a rok jako 360 dní. 30E/360.

Počítejte dle standardu 30E/360 Paní Smutná si uložila do banky 8. ledna 80 000 Kč. Peníze si vybere před letní dovolenou 15. června téhož roku. Banka tento vklad úročí 0,6%. Kolik Kč banka paní Smutné vyplatí? Počítejte dle standardu 30E/360 Nejprve musíme spočítat délku úvěru: první den se nezapočítává, poslední ano 22+30+30+30+30+15=157 dní Pokud by peníze byly uloženy celý rok, úrok by byl: 𝑢= 0,6 100 ∙80000 𝑢=480 𝐾č Jelikož je délka vkladu pouze 157 dní, je tato doba zohledněna ve výši úroku: 𝑢= 157 360 ∙480≅209,3 po zdanění: 𝑢=0,85∙209,3≅177,93 Banka paní Smutné vyplatí 80 177 Kč.

Vypočtěte předcházející příklad pro různé standardy úročení, zjistěte, který je pro paní Smutnou nejvýhodnější. Podle 30E/360 je úrok 177,93 Kč Podle ACT/365 je třeba rozlišovat zda jde či nejde o přestupný rok Nepřestupný rok: 23+28+31+30+31+15=158 dní 𝑢= 158 365 ∙480∙0,85≅176,6 𝐾č Přestupný rok: 23+29+31+30+31+15=159 dní 𝑢= 159 366 ∙480∙0,85≅177,2 𝐾č Podle ACT/360 je též třeba rozlišit přestupný a nepřestupný rok Nepřestupný rok: 𝑢= 158 360 ∙480∙0,85≅179 𝐾č Přestupný rok: 𝑢= 159 360 ∙480∙0,85=180,2 𝐾č