Vývoj CNG v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
XXIV. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Alternativní paliva automobilů
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Přináší nám biopaliva užitek či problémy? Oborové setkání ZK Petr Patočka, Glopolis – Pražský institut pro globální politiku
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
možnosti a význam použití
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
4-17 ENET, VŠB-TU Ostrava.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Role zemního plynu v energetice ČR z pohledu MŽP
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Další postup otevírání trhu se zemním plynem Radek Lucký člen představenstva Jihočeská plynárenská, a.s. Gas Business Breakfast, Praha,
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
BONETT CNG OUTSOURCING Vybudujeme a zainvestujeme CNG stanici i pro Vaše autobusy Ing. Milan Fořt Bonett Gas Investment, a.s. Obchodní ředitel.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Legislativa v dopravě na LNG pro Evropu a ČR Václav Chrz, Chart Ferox, a.s. Výstava Czechbus Kulatý stůl „LNG v dopravě“ Praha – výstaviště,
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Výpočet a deklarace emisí skleníkových plynů nákladní silniční dopravy ve společnosti.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Energetická (ne)bezpečnost
Výkyvy energetických daní s dopady na životní prostředí.
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Národní program snižování emisí České republiky
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

Vývoj CNG v České republice Václav Holovčák Bonett Gas Invetment, a.s. Místopředseda představenstva

Aktuální stav Celkem CNG stanic: 159 75% vlastní a provozuje 6 společností Předpoklad 2020: 240 stanic (růst infrastruktury o 50%) Č. Provozovatel Stanic Podíl Rozvoj stanic/rok Předpoklad 2020 1 Bonett 31 19,5% 15 60 2 Innogy Energo 26 16,4% 10 45 3 Vítkovice 21 13,2% 4 E.ON 19 11,9% 5 30 Vemex 16 10,1% 6 Pražská plynárenská 3,8% 20   CNG stanic (celkem 159 v ČR) 119 74,8% 35 192

Příklad aplikací CNG u PHM

Proč alternativní paliva? Snižování škodlivých emisí COx, NOx Snižování závislosti na ropě a výkyvech její ceny Emise jsou v reálu pravděpodobně významně vyšší: Naftové kamiony – provozovatelé kamionové dopravy podvádějí – emulátory ½ nádrže AdBlue -> vyšší NOx Naftová auta – vymontované nebo nefunkční filtry pevných částic – vysoké PM a PAH, saze Až se začnou měřit skutečné emise vozidel, objeví se nový, reálný a daleko větší emisní problém Naftová vozidla budou s nástupem EURO7 ubývat

Co nás čeká? Další tlak na snižování emisí COx, NOx, emise PM, PAH Substitutem dieselu budou paliva/pohony: Benzín Benzín/CNG Benzín/elektro (hybrid) LNG (tahače, těžká vozidla) EV (města) Podpora paliv s co nejnižší uhlíkovou stopou a zátěží LPG stabilní, ale EU s ním moc nepočítá Jiná paliva nejsou aktuálně komerčně realizovatelná

Paliva budoucnosti…? +/- Benzín + standardní benzínová vozidla existují, realizovatelnost + nejširší nabídka, dobrá cena i dojezd - Produkce škodlivin, + lepší NOx než nafta, - nově filtry pevných částic -> růst ceny Benzín/elektro (hybrid): + papírově snižuje emise, - vyšší cena, - nereálné spotřeby v tech. průkazu

Paliva budoucnosti…? +/- Benzín/CNG: + nejjednodušší CHx, + oktan.č. 130, + jediné dostupné komerční řešení pro autobusy a tahače + obdobná cena vozidel jako benzín, - málo modelů vozidel, - nesmí do garáží LNG (tahače): + dojezd 1000km, - cena tahače o 30.000EUR vyšší

Paliva budoucnosti…? +/- EV: + ve městech čistá, emise primárních zplodin = 0 - každé EV má svůj komín, - cena vozidla vysoká, - absence infrastruktury, není kde nabíjet - dojezd vozidel malý, + dojezd se zvyšuje - jedu do Ostravy/zpět 720km a po cestě budu stát nejméně 2x půl hodiny a nabíjet? - náklady na baterie? náklady na bateriové recyklace? - je dost lithia? cena? dopad těžby na životní prostředí?

Vozidla budoucnosti… Parametry vozidel úspěšných v budoucnu: Užitné vlastnosti - dostatečný dojezd, rychlé plnění Cena vozidla - musí stát obdobně jako benzínová Cena paliva - v budoucnu nejspíše daňová podpora Biometan ->bioCNG, bioLNG Změna energetického mixu ve prospěch obnovitelné elektrické energie (EV) E-gas (syntetický zemní plyn) Infrastruktura - vozidla s delším dojezdem musí být naplnitelná rychle a bez problémů

Palivový mix Palivový mix: Krátkodobý, do 2025 Benzín, nafta, hybrid, CNG, LPG, LNG Střednědobý 2025-2035 Benzín, hybrid, EV, CNG, LNG, bioCNG/LNG, E-gas Dlouhodobý, po 2035 EV, bioCNG/LNG, uhlíkově neutrální pohony a syntetická paliva Biopaliva nebyla posuzována…

Budoucí stav CNG? Celkem CNG stanic: 159 75% vlastní a provozuje 6 společností Předpoklad 2020: 240 stanic (růst infrastruktury o 50%) Č. Provozovatel Stanic Podíl Rozvoj stanic/rok Předpoklad 2020 1 Bonett 31 19,5% 15 60 2 Innogy Energo 26 16,4% 10 45 3 Vítkovice 21 13,2% 4 E.ON 19 11,9% 5 30 Vemex 16 10,1% 6 Pražská plynárenská 3,8% 20   CNG stanic (celkem 159 v ČR) 119 74,8% 35 192

Vývoj CNG v České republice Děkuji Vám za pozornost Václav Holovčák Bonett Gas Invetment, a.s. Místopředseda představenstva