Lékařská mikrobiologie pro ZDRL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Advertisements

Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
POČÍTAČOVÉ VIRY A ANTIVIROVÉ PROGRAMY. Viry a antivirové programy VIR program, který se dokáže sám šířit bez vědomí uživatele. pro množení se vkládá do.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Preventivní prohlídky Miroslava Kyasová Katedra ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Induktivní statistika
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Základní mikrobiologický rozbor vody
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Rozhodování 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Enterobacteriaceae.
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
8.1.2 Podprostory.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Trestní zodpovědnost.
Poměr v základním tvaru.
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
RIZIKO.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kvadratické nerovnice
Digitální učební materiál
Obecné výklady o důkazech
KLINICKÁ MIKROBIOLOGIE II
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Komplementfixace (KFR, téma J08)
RIZIKO.
Psychologie test.
Konstrukce trojúhelníku
Předpověď živelních pohrom
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Poměr v základním tvaru.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Seminář o stavebním spoření
Grafy kvadratických funkcí
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Lékařská mikrobiologie pro ZDRL Týden 1: Úvod

Dnes máme na programu Co je to humánní klinická mikrobiologie Co je to laboratoř klinické mikrobiologie (hlavně bakteriologie), jak funguje a proč funguje právě tak, jak funguje Které jsou lékařsky významné mikroby a kterými metodami je zkoumáme

Humánní klinická mikrobiologie Je to průnik množiny všelijakých mikrobiologických oborů a množiny lékařských oborů. Pro lékaře jsme příliš mikrobiologičtí. Pro mikrobiology z přírodovědecké fakulty jsme příliš lékařsky zaměření Veterináři nám nadávají (a mají někdy pravdu), že si myslíme, že klinická mikrobiologie je jen ta humánní. Ve skutečnosti existuje i veterinární obdoba – veterinární klinická mikrobiologie

Co nás zajímá Ve zkratce: humánní klinická mikrobiologie se skládá z těchto oborů: lékařská bakteriologie lékařská virologie lékařská mykologie lékařská parazitologie To odpovídá čtyřem hlavním skupinám lékařsky významných mikrobů (pro jednoduchost nepočtáme tzv. priony)

Proč si budeme hrát hlavně s bakteriemi Houby a paraziti, při vší úctě, způsobují relativně méně onemocnění člověka než viry a bakterie. Problematika mykologie a parzaitologie je hodně speciální a moc se nehodí do všeobecné mikrobiologie Zabývat se viry je obtížné a zatím to nemá zpravidla příliš velký praktický dopad (to „zatím“ znamená, že situace se možná změní po praktickém zavedení zjišťování citlivosti na antivirotika)

Proč je méně klinických virologů než bakteriologů Mnohá virová onemocnění (hlavně dětská) se projevují typickými klinickými příznaky a nevyžadují laboratorní diagnostiku Mnohá virová onemocnění se neléčí kauzálně, tj. léčí se pouze příznaky. Je-li tomu tak, není nutno bezpodmínečně znát původce. Virologická diagnostika je obtížnější a dražší a proto se pro ni rozhodujeme jen když je opravdu pádný důvod

Jak je organizována laboratoř klinické bakteriologie Příjem vzorku. Dobrý primář se pozná podle toho, že ví, že právě příjem je nejdůležitější součástí laboratoře. Vlastní bakteriologické vyšetření. Je-li jeho součástí kultivace, trvá 1 až 10 dní, dle požadovaného spektra Expedice výsledku v takové formě, aby umožnila správnou interpretaci

Cíle mikrobiologického vyšetření Zjištění mikrobiálního agens přímo (prokážeme mikroba, jeho součást či produkt ve vzorku; v případě izolačních metod sem patří i identifikace kmene) nepřímo (prokážeme protilátky, které si makroorganismus vytvořil jako odezvu na antigenní výzvu Jen někdy též: zjištění in vitro citlivosti mikrobiálního agens na antimikrobiální látky (kultivovatelné bakterie a houby)

Rozdíl mezi klinickou bakteriologií a bakteriologickým výzkumem Badatel má relativně dost času. Když mu to dlouho trvá, nikdo na něj vztekle neřve do telefonu. Badatel na druhou stranu musí diagnostikovat přesně. Klinickému mikrobiologovi jeho klienti rádi odpustí, pokud bakterii určí jen rodově či skupinově, jen když to rychle. Klinika (zvláště chirurga) ostatně skoro vůbec nezajímá, jak se ta potvora jmenuje, ale výhradně, jaký „mycín“ nebo „cilín“ má pacientovi podat.

Rozdíl mezi klinickou mikrobiologií a klinickou biochemií – 1 Doba biochemického stanovení závisí převážně na organizaci práce v.biochemické laboratoři Doba mikrobiologického vyšetření závisí převážně na tom, jak rychle se těm potvůrkám uráčí vyrůst; sebeúpornější a sebezavilejší ortoped či doktor z ARK jim nedokáže poručit

Rozdíl mezi klinickou mikrobiologií a klinickou biochemií – 2 Biochemik (ale i serolog) pracuje takto: Stanovení 1  výsledek 1 Stanovení 2  výsledek 2 Stanovení 3  výsledek 3 Bakteriolog pracuje jinak: Vzorek  metoda  podle výsledku případně kupa dalších metod  možná časem i nějaký výsledek Bakteriologie se mnohem hůř automatizuje

Rozdíl mezi klinickou mikrobiologií a klinickou biochemií – 3 Dalším rozdílem jsou i typy vzorků. Biochemici pracují téměř výhradně se sérem, plazmou a močí. Mikrobiolog u nepřímého průkazu rovněž pracuje se sérem. U přímého průkazu je však nutno použít vzorek odpovídající lokalizaci mikroorganismu. A to může být skoro cokoli.

Typy vzorků Tekuté a kusové materiály se zasílají zpravidla ve sterilních nádobkách různého tvaru a velikosti. Může to být krev, moč, mozkomíšní mok a různé jiné tělní tekutiny Výtěry a stěry se zasílají zpravidla zanořené do tramsportní půdy, nejčastěji Amiesovy Zvláštní případy: zaslání sklíčka s.nátěrem, speciální odběrové soupravy (hemokultury) aj.

Algoritmy Bakteriologické vyšetření je ve své podstatě algoritmus. Je podobné kriminalistice – postupně se zužuje okruh podezřelých, až je pachatel usvědčen. (A jako v kriminalistice, i zde mohou nastat „justiční omyly“)

Příklad Diagnostika stafylokoků. Poté, co zjistíme, že náš kmen je grampozitivní kok, určujeme ho dalšími testy. Přitom vědomě pomíjíme klinicky nevýznamné a vzácné rody a druhy. Riziko omylu ovšem musí být přijatelné.

Časový faktor V „den 0“ obvykle pouze přijde vzorek. Provést lze leda mikroskopii, přímý průkaz antigenu ve vzorku či průkaz DNA V „den 1“ či „den 2“ je k dispozici výsledek kultivace. Když je podezřelý nebo pozitivní, pokračuje diagnostika do dalšího dne Negativní výsledky se expedují v „den 1“ nebo „den 2“, pozitivní v „den dva až „den 5“ podle situace

Příklad Den 0. (přijatá stolice) + identifikace 24hod 48hod 72hod selenit XLD endo MCs KA 28°C 42°C 48hod MAL endo Nacl CIN CCDA + 72hod identifikace Negativní výsledek je za 48h Pozitivní za 72h a déle *Není-li uvedeno jinak kultivace probíhá při 37°C

Přehled klinicky významných bakterií, o kterých bude hodně řeč Nejdůležitější grampozitivní koky: Staphylococcus: S. aureus, koaguláza-negativní stafylokoky Streptococcus: hemolytické, viridující, streptokoky bez hemolýzy (gamahemolytické) Enterococcus: E. faecalis, E. faecium

dtto 2 Nejdůležitější grampozitivní tyčinky: Listeria, Corynebacterium, Bacillus (ten je sporulující, tj. tvoří spory) Nejdůležitější gramnegativní koky: Neisseria (N. gonorrhoeae – „gonokok“, N. meningitidis – „meningokok“, „ústní“ neisserie) Moraxella catarrhalis – také Branhamella catarrhalis

dtto 3 Nejdůležitější gramnegativní tyčinky: Enterobakterie: obligátní patogeny: Salmonella, Shigella, Yersinia; oportunní patogeny: Escherichia coli, Klebsiella, Enterobacter, Citrobacter, Proteus, Providencia, Morganella, Serratia, Gramnegativní nefermentující tyčinky (popř. i kokotyčinky, event. koky): Pseudomonas aeruginosa, Acinetobacter, Burkholderia, Stenotrophomonas Ostatní: Haemophilus Pasteurella (rány po pokousání psem); Campylobacter, Helicobacter; Vibrio (např. V. cholerae); Legionella, Bordetella Francisella

dtto 4 Nejdůležitější anaeroby: Clostridium (C. tetani, C. botulinum, C. difficile, C. perfringens a jiná tzv. „klostridia plynatých snětí) – grampozitivní sporulující tyčinky Actinomyces – původce aktinomykózy Ostatní anaeroby většinou působí ve směsi. Např. Propionibacterium, Peptococcus, Bacteroides, Prevotella, Fusobacterium či koky Veillonella gramnegativní.

dtto 5 Nejdůležitější spirochety: Nejdůležitější z ostatních bakterií: Treponema, Borrelia, Leptospira Nejdůležitější z ostatních bakterií: Mycobacterium (M. tuberculosis, M. leprae), Mycoplasma (M. pneumoniae, M. hominis), Ureaplasma (U. urealyticum), rickettsie, chlamydie

Ostatní klinicky významné mikroby Klinicky významné viry patří mezi obalené i neobalené, DNA i RNA viry Také klinicky významné houby patří do různých skupin. Humánní parazité mohou být z různých skupin živočichů Podrobněji bude probráno později

Nashledanou Příště budeme pokračovat povídáním o jednotlivých typech kultivačních půd