DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Itálie.
Advertisements

VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Německo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Identifikátor materiálu: EU
PARAGUAY, BOLIVIE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
AMERIKA.
Jižní Amerika.
IDENTIFIKÁTOR MATERÍÁLU: EU –
SRBSKO.
BELGIE.
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Identifikátor materiálu: EU
Finsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
AUSTRÁLIE.
Veronika Šturcová Druhá
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
PORTUGALSKO.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Ukrajina.
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika - Argentina Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Identifikátor materiálu: EU
Albánská republika Republika e Shqipërise
SLOVINSKO.
LITVA.
Peru a Ekvádor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Téma hodiny: Ekvádor – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Írák.
Australské společenství
Malta.
Francie Miroslav Chmelka.
Téma hodiny: Argentina – základní údaje, přírodní poměry
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa- Západní Evropa Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
PREZENTACE ARGENTINA PARAGUAY URUGUAY. Obecné informace Název státu: špan. República Argentina Rozloha: km² Počet obyvatel: (31.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Ameriky Ověření ve výuce: Třída:
Jihoamerické státy Peru Chile Bolívie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Rakousko I. základní data Mgr. Simona Steinbauerová Zeměpis cestovního ruchu Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Jiří Korec Sexta 2008/2009. VENEZUELA Hlavní město: Caracas Rozloha: km² Nejvyšší bod: Pico Bolivar- 5007m.n.m Počet obyvatel: Hustota.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
Laplatské země.
USA AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_16_Z7_Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NOVÝ ZÉLAND Rozloha: km2 Počet obyvatel: 4 mil.
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kanada NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma hodiny: Bolívie – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bolívie
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava, Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Paraguay Autor Mgr. Alena Tesařová Tematický okruh Zeměpis - Regionální geografie Ameriky Ročník Druhý ročník vyššího gymnázia a sekunda víceletého gymnázia Vytvořeno 28. 06. 2013 Anotace Digitální učební materiál obsahuje geografickou charakteristiku Paraguae. Cílem je poskytnout a přiblížit žákům základní informace o státě, schopnost chápat látku v souvislostech. Metodický pokyn Digitální učební materiál je zpracován v programu Microsoft PowerPoint. Prezentace obsahuje učební materiál, obrázky, dynamické slidy, otázky a odpovědi. K výuce je potřeba dataprojektor, notebook, atlas. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Paraguay

Státní vlajka (1) Státní znak (2) Současný prezident Frederico Franco (3) Jeho nástupcem se brzy stane již zvolený Horacio Cartes

Určete se kterými státy Paraguay sousedí : Argentina Kolumbie Bolívie (5) (4) Určete se kterými státy Paraguay sousedí : Argentina Kolumbie Bolívie Ekvádor Brazílie

Vyberte hodnoty, které náleží Paraguay: Rozloha: a) 406,752 km2 b) 8,515,767 km2 c) 1 098 581 km² Počet obyvatel: a) 8 857 870 b) 6 347 884 c) 191 908 598  Hustota zalidnění: a) 13 obyvatel /km2 b) 22,5 ob. / km² c) 7 ob. / km²  Měna: a) peso (ARS) b) real (BRL) c) guarani (PYG) Hlavní město: a) Sucre b) Asunción c) Buenos Aires Jazyk: a) portugalština b) angličtina c) španělština, guaraní

Administrativní členění: 17 oblastí a hlavní město Administrativní členění: ISO 3166-2:PY Departament Capital Population (2002 census) Area (km²) Districts ASU Distrito Capital Asunción 512,112 117 6 1 Concepción 179,450 18,051 8 2 San Pedro 318,698 20,002 20 3 Cordillera Caacupé 233,854 4,948 4 Guairá Villarrica 178,650 3,846 18 5 Caaguazú Coronel Oviedo 435,357 11,474 21 Caazapá 139,517 9,496 10 7 Itapúa Encarnación 453,692 16,525 30 Misiones San Juan Bautista 101,783 9,556 9 Paraguarí 221,932 8,705 17 Alto Paraná Ciudad del Este 558,672 14,895 11 Central Areguá 1,362,893 2,465 19 12 Ñeembucú Pilar 76,348 12,147 16 13 Amambay Pedro Juan Caballero 114,917 12,933 14 Canindeyú Salto del Guairá 140.137 14.667 15 Presidente Hayes Villa Hayes 82,493 72,907 Alto Paraguay Fuerte Olimpo 11,587 82,349 Boquerón Filadelfia 41,106 91,669 - Paraguay 5,163,198 406,752 245 (7) (6)

Přírodní poměry (povrch, vodstvo, podnebí) Většina území = nížiny podél toků Paraguay a Paraná Východní část = výběžky Brazilské vysočiny Vyhledejte na mapě nejvyšší vrchol Paraguaye. Kolik měří ? 842 m n. m. (na mapě není uveden název – vyhledejte pomocí internetu název této hory) Cerro Peró

Podnebí Liší se dle regionů, od subtropického až mírný podnebný pás Víte, jak se nazývají studené bouře, které způsobují v zimě prudké ochlazení? Jaro a podzim v podstatě neexistují. Víte, že: Během letního období je dominantním klimatickým jevem teplý vítr Scirocco vanoucí ze severovýchodu? Pamperos

Vegetace Řeka Paraguay dělí území na dvě části: Sever - oblast savan. Východ – vlhké subtropické lesy s pestrou faunou. (8)

Hospodářství: Podle údajů OSN (Human Development Index) = druhým nejchudším státem v Jižní Americe (po Surinamu). Za největší slabinu Paraguaye je v dlouhodobém měřítku považován fakt, že země nemá přístup k moři a její možnosti vyvážet jsou tak značně omezeny. Největší ekonomickou aktivitou Paraguaye je zemědělství, agrobusiness a chov dobytka. Podle Světové banky žije 14 % populace pod hranicí chudoby ( = 2 americké dolary na den).

Zemědělství: Nejdůležitějším odvětvím je hospodářství Živočišná výroba: skot Rostlinná výroba: kukuřice, sója, bavlna Víte, že: v roce 1998 El Nino způsobil jen v exportu sóji a bavlny ztrátu ve výši 50% ?

Průmysl: Víte, že: ročně je vykáceno asi 6000km2 lesa pro dřevařský průmysl? Energetika Paraguaye je závislá výhradně na dvou obrovských vodních elektrárnách na řece Paraná (Itaipú, Yaciretá), které zajišťují 100 % elektrické energie. Země navíc elektřinu vyváží a to hlavně do Argentiny a Brazílie. Export: olejniny, bavlna, sója, cesmínový čaj „yerba maté“, maso, kůže a rybí výrobky

Doprava (9) Odhady o délce silniční sítě se značně liší. Podle agentury CzechTrade je v zemi zhruba 25 000 kilometrů silnic (z toho je však pouze 1 000 km zpevněných). 971 km železnic o různých rozchodech. Nejvýznamnější letiště je v Asunciónu. (9)

Obyvatelstvo 90% obyvatelstva = potomci indiánsko-španělských míšenců Pouze 5% = původní obyvatelstvo, menšiny německé, italské, brazilské a argentinské Velký populační přírůstek =) populace Paraguaye velmi mladá (36 % populace má méně než 15 let) Náboženství – 98% populace katolíci. Střední délka života v Paraguay je 75 let (2006)

Sídla Vyhledejte na mapě tato města: Asunción, Concepcion, Ciudad del Este, San Lorenzo Ve městech žije v současnosti zhruba 58 % populace Největším městem je Asunción (v aglomeraci žije až 1,9 milionu obyvatel)

Asunción (10) Asunción je hlavní město Paraguaye. Má 1 639 000 obyvatel (2002). Je to sídlo vlády, přístav a středisko průmyslu a kultury země. Španělský název města Asunción znamená v angličtině assumption (čili předpoklad, nebo domněnka) Asunción (11)

(12) Ciudad del Este je hlavním městem departementu Alto Paraná v Paraguayi. Nachází se na řece Paraná. Je druhým největším paraguayským městem. V roce 2008 zde žilo 320 782 obyvatel. Město bylo založeno v roce 1957 kdy neslo název Puerto Flor de Lis, a poté bylo až do roku 1989 nazýváno Puerto Presidente Stroessner, po paraguayském diktátorovi Alfredu Stroessnerovi. (13) Ciudad del Este

Concepción se nachází v severní Paraguayi a je to hlavní město departementu Concepción. Leží na řece Paraguay. Město je sídlem římskokatolické diecéze Concepción en Paraguay. Concepción (14)

Památky UNESCO Jezuitské redukce byly indiánské obce v Jižní Americe, zřízené jezuity během 17. a 18. století. Kvůli jejich značné autonomii a specifickému společenskému uspořádání bývají někdy označovány za jezuitský stát či jezuitskou republiku Redukce začaly vznikat na počátku 17. století a zanikly na konci 18. století po rozpuštění jezuitského řádu Ve svých nejlepších dobách představovaly na Jižní Ameriku hospodářsky vysoce efektivní společnost, v níž indiáni žili civilizovaným životem a jako rovni bílým. La Santísima Trinidad del Paraná a Jesús de Tavarangué je dvojice jezuitských redukcí na území dnešní Paraguaye. (15) (16)

Dějiny Alfredo Stroessner (17) území zalidněno asi již od 8000let př. n. l. Počátkem 16. století začíná kolonizace. Od poloviny 19. stol. do poloviny 20. stol. -) války (1865- 1870 s Brazílií, 1932-1935 s Bolívií) =) následky války. Svržení vojenské vlády (vedené generálem Stroessnerem =) 1989 volby, které zahájily demokratizaci. Alfredo Stroessner (17)

A na závěr pár slovíček ze španělštiny: Ahoj ¡Hola Jak se máš ? ¿Cómo estás? Dobrý den Buenos días Dobrou noc Buenas noches Já neumím španělsky Yo no hablo español

José Ricardo Mazó (1927-1987) – Paraguajský básník, narozený v Pilaru Roque Vallejos (1943-2006) – básník, esejista, psychiatr Agustín Barrios (1885-1944) – Paraguajský kytarista a skladatel. Osobnosti (18)

Křížovka Studené bouře, které způsobují v zimě prudké ochlazení Zapište si první písmeno z každého bodu Studené bouře, které způsobují v zimě prudké ochlazení Stát, se kterým sousedí na jihu Jaký státní útvar je Paraguay Křestní jméno generála Stroessnera Státní měna Jaký název státu v jižní Americe zní podobně Hlavní město Španělsky „já“

Použité zdroje: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_Paraguay.svg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Coat_of_arms_of_Paraguay.svg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Federico_Franco.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paraguay_(orthographic_projection).svg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Paraguay_location_map.svg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Paraguay#Administrative_subdivisions Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paraguay_departements.png Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rio_Paraguay.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rutas_Nacionales_del_Paraguay.PNG Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gran_Asunci%C3%B3n_by_Felipe_M%C3%A9ndez.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Asuncion_Montage.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CDE_fuente.JPG Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ciudad_del_Este_vista_aerea.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Concepci%C3%B3n_Catholic_chapel.jpeg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reducciones_Jesu%C3%ADticas_de_Jes%C3%BAs_de_Tavarangu%C3%A9.JPG Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%E3%83%A9%E3%83%BB%E3%82%B5%E3%83%B3%E3%83%86%E3%82%A3%E3%82%B7%E3%83%9E%E3%83%BB%E3%83%88%E3%83%AA%E3%83%8B%E3%83%80%E3%83%BC%E3%83%BB%E3%83%87%E3%83%BB%E3%83%91%E3%83%A9%E3%83%8A%EF%BC%88%E3%83%91%E3%83%A9%E3%82%B0%E3%82%A2%E3%82%A4%EF%BC%89.JPG Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfredo_Stroessner.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2013-06-28]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Agustin_Barrios.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Paraguay http://cs.wikipedia.org/wiki/Paraguay#Seznam_department.C5.AF http://cs.wikipedia.org/wiki/Jezuitsk%C3%A9_misie_La_Sant%C3%ADsima_Trinidad_del_Paran%C3%A1_a_Jes%C3%BAs_de_Tavarangu%C3%A9 BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis: regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. ISBN 80-860-3450-X.. KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis II. v kostce: pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 184 s. Maturita v kostce. ISBN 978-802-5305-850.. [RED. CLP, [Red.Carlo Lauer, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Encyklopedie Světa pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Mnichov. Marco Polo, 2005, 207. ISBN 38-279-0006-9.