Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie
Advertisements

České země po třicetileté válce
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
České stavovské povstání
České země za třicetileté války
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Číslo v digitálním archivu školy
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Baroko Malířství Společnost.
Robotní patent Barbora Černíčková.
HABSBURSKÁ MONARCHIE PO TŘICETILETÉ VÁLCE
České země za třicetileté války
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Svatá říše římská, Rusko
MARIE TEREZIE domácí politika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Říjen 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_17_Japonsko.
Bitva na Bílé hoře a její důsledky Jakub Marušák, 2007.
Čechy v době pobělohorské Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3602_Čechy_ v_ době_ pobělohorské Autor: Mgr.
České země po třicetileté válce
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Marie Terezie.
Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třicetiletá válka Období
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Marie Terezie a Josef II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Marie Terezie a Josef II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Doba Pobělohorská.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_03_České země v období vrcholného baroka Sada: Dějepis pro 8. ročník Téma: České země v období vrcholného baroka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437

Anotace Ročník 8. Druh materiálu Prezentace pro interaktivní tabuli Pomůcky Učebnice, nástěnné mapy a obrazy Cíl (inovace) Motivace, aktivita, zapojení žáků Metodické pokyny Žáci si podle prezentace dělají výpisky, na konci hodiny procvičení (snímek 12)

České země v období vrcholného baroka

České země po třicetileté válce Úbytek obyvatelstva (až o 30%) – válkou i nemocemi Hospodářský pokles – někde až hladomor Emigrace nekatolíků do ciziny (odešlo až 80% české šlechty – místo ní přišla cizí) Konfiskace majetku nekatolíků – získávají cizinci, kteří pomáhali Habsburkům

Po válce začala pomalá obnova hospodářství – nedostatek pracovních sil řešen nevolnictvím a robotou Nevolnictví – nevolník je „majetkem“ své vrchnosti (šlechta, klášter atd.), bez souhlasu se nesmí stěhovat, ženit, dát dítě do školy atd. – tím chtěli zajistit stálé pracovní síly

Robota – povinnost pracovat tzv Robota – povinnost pracovat tzv. „na panském“ = sedlák nebyl majitelem svého pole, to dostal do pronájmu od vrchnosti a nájem platil svou prací – určitý počet dní v týdnu pěší (manuální práce) Robota potažní (bohatší sedlák pracoval se svým potahem)

Rozvoj výroby spotřebního zboží – vznikají první manufaktury (větší dílny s dělbou práce) Sklářské, textilní, hamry Oblíbená je i výroba porcelánu

Selská povstání Sedláci se snažili snížit své robotní povinnosti (často byly neúnosné) Šířily se zprávy o robotních patentech (=císařské rozhodnutí o omezení roboty), které údajně vrchnost zadržovala Sepisují se petice – neúčinné vede to k živelným povstáním

První velké povstání r. 1680 – rozšířilo se do 150 panství – tvrdě potlačeno, ale císař pak vydává robotní patent – omezuje robotu na max. 3 dny v týdnu 1693-5 – povstání Chodů (vede Jan Sladký Kozina) 1770 – největší povstání - ve Východních Čechách – poraženo po potyčce u Chlumce nad Cidlinou

Rekatolizace Znovuobracení obyvatel na katolickou víru Součást upevnění moci Habsburků v Čechách nenásilná – výchova, vzdělání, upřednostňování katolíků… násilná – vypovídání ze země, konfiskace majetku, tělesné tresty (výjimečně) pálení nekatolických knih

Velký díl na rekatolizaci měl jezuitský řád – převzal v Čechách většinu školství Další velký význam v rekatolizaci mělo svatořečení Jana Nepomuckého 19.3.1729 – cílem bylo zastínit památku Jan Husa Jan se stal dalším zemským patronem, jeho kult se velice rozšířil

Otázky k procvičení: Popiš situaci v českých zemích po třicetileté válce. Vysvětli pojmy nevolnictví a robota. Co to je manufaktura? Jaká znáš velká selská povstání v Čechách? Vysvětli pojem rekatolizace.