Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_03_České země v období vrcholného baroka Sada: Dějepis pro 8. ročník Téma: České země v období vrcholného baroka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437
Anotace Ročník 8. Druh materiálu Prezentace pro interaktivní tabuli Pomůcky Učebnice, nástěnné mapy a obrazy Cíl (inovace) Motivace, aktivita, zapojení žáků Metodické pokyny Žáci si podle prezentace dělají výpisky, na konci hodiny procvičení (snímek 12)
České země v období vrcholného baroka
České země po třicetileté válce Úbytek obyvatelstva (až o 30%) – válkou i nemocemi Hospodářský pokles – někde až hladomor Emigrace nekatolíků do ciziny (odešlo až 80% české šlechty – místo ní přišla cizí) Konfiskace majetku nekatolíků – získávají cizinci, kteří pomáhali Habsburkům
Po válce začala pomalá obnova hospodářství – nedostatek pracovních sil řešen nevolnictvím a robotou Nevolnictví – nevolník je „majetkem“ své vrchnosti (šlechta, klášter atd.), bez souhlasu se nesmí stěhovat, ženit, dát dítě do školy atd. – tím chtěli zajistit stálé pracovní síly
Robota – povinnost pracovat tzv Robota – povinnost pracovat tzv. „na panském“ = sedlák nebyl majitelem svého pole, to dostal do pronájmu od vrchnosti a nájem platil svou prací – určitý počet dní v týdnu pěší (manuální práce) Robota potažní (bohatší sedlák pracoval se svým potahem)
Rozvoj výroby spotřebního zboží – vznikají první manufaktury (větší dílny s dělbou práce) Sklářské, textilní, hamry Oblíbená je i výroba porcelánu
Selská povstání Sedláci se snažili snížit své robotní povinnosti (často byly neúnosné) Šířily se zprávy o robotních patentech (=císařské rozhodnutí o omezení roboty), které údajně vrchnost zadržovala Sepisují se petice – neúčinné vede to k živelným povstáním
První velké povstání r. 1680 – rozšířilo se do 150 panství – tvrdě potlačeno, ale císař pak vydává robotní patent – omezuje robotu na max. 3 dny v týdnu 1693-5 – povstání Chodů (vede Jan Sladký Kozina) 1770 – největší povstání - ve Východních Čechách – poraženo po potyčce u Chlumce nad Cidlinou
Rekatolizace Znovuobracení obyvatel na katolickou víru Součást upevnění moci Habsburků v Čechách nenásilná – výchova, vzdělání, upřednostňování katolíků… násilná – vypovídání ze země, konfiskace majetku, tělesné tresty (výjimečně) pálení nekatolických knih
Velký díl na rekatolizaci měl jezuitský řád – převzal v Čechách většinu školství Další velký význam v rekatolizaci mělo svatořečení Jana Nepomuckého 19.3.1729 – cílem bylo zastínit památku Jan Husa Jan se stal dalším zemským patronem, jeho kult se velice rozšířil
Otázky k procvičení: Popiš situaci v českých zemích po třicetileté válce. Vysvětli pojmy nevolnictví a robota. Co to je manufaktura? Jaká znáš velká selská povstání v Čechách? Vysvětli pojem rekatolizace.