Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Advertisements

Řecká mytologie Filosofie jako protiklad mýtického výkladu světa Základní rysy řecké mytologie Nejdůležitější bohové řeckého panteonu.
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Moje rodina VY_32_INOVACE_13 Sada 8 Místo, kde žijeme Autor: Jana Nikrmajerová ZŠ a MŠ Dešná IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
EGEJSKÁ OBLAST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Člověk a jeho svět 2.ročník
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hustota-výpočet objemu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Ekologie a ochrana přírody
Procvičení a upevnění učiva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10_recke_myty Název: Řecké.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Téma (název prezentace)
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Hustota-výpočet objemu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
EGEJSKÁ OBLAST.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ŘECKÁ MYTOLOGIE.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_10_ Řecká literatura Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: říjen 2013 Třída: kvinta Autor: Mgr. Lucie Nováková

Anotace: Materiál je určen k práci s texty v hodinách i k domácí přípravě, jež jsou předmětem výuky literatury v 1. ročníku a kvintě. Prezentace seznamuje žáky s řeckou literaturou (báje, Sapfó). Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Žáci si jej bedlivě prostudují a následně vypracují odpovědi na přiložené otázky a úkoly. Snímek 3 – při klepnutí myší vždy zmizí zakryté slovo, které žáci doplňují do textu. Snímek 4, 8, 10 – při přechodu snímku se objeví správné odpovědi k úkolům. Snímek 6 – při klepnutí myší zobrazení správných odpovědí k testovým úkolům snímku. Snímek 17- při poklepu se zobrazí odkazy k filmu se správnou odpovědí.  

Řecké báje a pověsti – výchozí text 1 Král zemřel a zanechal po sobě syny Aisóna a Pelia. Pelias následníka trůnu Aisóna vyhnal a sám se ujal vlády. Aisón poslal svého syna Iásona na výchovu ke Kentaurovi do hor. Ve dvaceti letech se Iáson vydal za Péliem žádat o trůn a při cestě pomohl přes řeku stařence, což byla přeměněná Héra a od té chvíle se stala jeho ochránkyní. Pelias Iásonovi slíbil trůn, když mu přinese zlaté rouno od Aiéta (Frixos byl jejich příbizným). Iáson se s nejstatečnějšími hrdiny Řecka (i Théseus a Orfeus) vydal do Kolchidy. Plavili se na lodi Argó a říkali si Argonauti. Po cestě pomohli prokletému starci králi Fíneovi, kterému za zneužití věšteckých schopností Harpyje braly jídlo od úst. Argonati Harpyje meči zahnali a Fíneus jim za to dal rady. Mezi setkávajícími se skalami Symplégadami propluli po zdárném proletění holubice. Při sobě měli bohyni Héru (ochranitelka Iásona) a Afroditu (bohyni lásky). Aiétova dcera Medea se totiž do Iásona zamilovala a před hněvem otce mu pomáhala - při boji s býky mu dala chránící mast a poradila mu, aby hodil mezi vojáky z dračích zubů kámen, získala pro něj zlaté rouno uspáním draka a setřásla Aiétem vyslané Kolchiďany zabitím jejich vůdce - svého bratra Absyrta. A přestože za to Iáson slíbil Médee, že ji nikdy neopustí, oženil se znovu. Médea od něj uprchla na voze taženém draky. Literární druh a žánr: Téma: Slohový postup: Vypravěč: Vymyslete název textu a doplňte vynechaná slova: Jazyková vrstva:

Řecké báje a pověsti – výchozí text 1 Král zemřel a zanechal po sobě syny Aisóna a Pelia. Pelias následníka trůnu Aisóna vyhnal a sám se ujal vlády. Aisón poslal svého syna Iásona na výchovu ke Kentaurovi do hor. Ve dvaceti letech se Iáson vydal za Péliem žádat o trůn a při cestě pomohl přes řeku stařence, což byla přeměněná Héra a od té chvíle se stala jeho ochránkyní. Pelias Iásonovi slíbil trůn, když mu přinese zlaté rouno od Aiéta (Frixos byl jejich příbizným). Iáson se s nejstatečnějšími hrdiny Řecka (i Théseus a Orfeus) vydal do Kolchidy. Plavili se na lodi Argó a říkali si Argonauti. Po cestě pomohli prokletému starci králi Fíneovi, kterému za zneužití věšteckých schopností Harpyje braly jídlo od úst. Argonauti Harpyje meči zahnali a Fíneus jim za to dal rady. Mezi setkávajícími se skalami Symplégadami propluli po zdárném proletění holubice. Při sobě měli bohyni Héru (ochranitelka Iásona) a Afroditu (bohyni lásky). Aiétova dcera Medea se totiž do Iásona zamilovala a před hněvem otce mu pomáhala - při boji s býky mu dala chránící mast a poradila mu, aby hodil mezi vojáky z dračích zubů kámen, získala pro něj zlaté rouno uspáním draka a setřásla Aiétem vyslané Kolchiďany zabitím jejich vůdce - svého bratra Absyrta. A přestože za to Iáson slíbil Médee, že ji nikdy neopustí, oženil se znovu. Médea od něj uprchla na voze taženém draky. (http://web.quick.cz/iveta_kulhava/KP_StRecB.htm) Literární druh: epika, děj Téma: cesta Argonautů za zlatým rounem Slohový postup: vyprávěcí a popisný Ochranitelka Iasóna: bohyně Héra Vymyslete název textu: Argonauti Jazyková vrstva: knižní jazyk

(z doslovu knihy S. Obermeiera Sapfó) Sapfó – výchozí text 2 Její posmrtná sláva byla v celém helénském světě taková, že ji Platón oslavoval jako desátou múzu. Alexandrijští učenci ji zařadili do kánonu devíti největších lyriků a Horatius ji velebí jako pěvkyni, jejímž písním stíny v Hádu němě a užasle naslouchají. Lze tedy předpokládat, že nejpozději do pozdní antiky se uchovalo devět knih Sapfiina díla. Proč se nám však dochovalo tak málo? Z mnoha náznaků lze usoudit, že ,,chlípné a necudné“ dílo vymýtili byzantští křesťanští náboženští fanatici . Co však jejich fanatismus nezasáhl, byly papyry a ostraka, jež se našly převážně v Egyptě. Nejkrásnější a nejcennější příklad je ostrakon nalezený roku 1937, na který jakýsi žák vyryl jednu z nejkrásnějších Sapfiiných básní. (z doslovu knihy S. Obermeiera Sapfó)

1. a) - 2. c) - 3. c) - 4. e) - 5. c) – 6. a) Urči správně dle textu 2 Za múzu ji označil: a) Platón b) Sokratés c) Aristoteles Nejpozději do pozdní antiky se knih Sapfó dochovalo: a) 8 b) 6 c) 9 d) 12 3. Většina básnických textů se našla v: a) Řecku b) Itálii c) Egyptě V textu převládá slohový postup: a) informační b) úvahový c) vyprávěcí d) charakterizační e) výkladový Sapfó byla označena jako múza: a) 3. b) 6. c) 10. d) 11. e) 12. Jedná se o slohový útvar: a) výklad b) vyprávění c) článek d) fejeton 1. a) - 2. c) - 3. c) - 4. e) - 5. c) – 6. a)

Řečtí bohové a hrdinové – výchozí text 3 Důležitou roli sehrávali v řecké mytologii bohové a hrdinové. Doplňte jejich správná jména . a) Bůh světla, lékařství a umění . Na pokus předčít jej v hudbě doplatil satyr Marsyas ztrátou vlastní kůže. b) Hrdina Achajců z trójské války, byl smrtelně zraněn Hektorem do paty. c) Bohyně lovu a plodnosti, vládkyně přírody, slavný chrám v Efesu. d) Zachránce Andromedy, vlastnil Hádovu přilbu, okřídlené sandály a zabil Medúzu. Po smrti se s Andromedou změnil v souhvězdí. e) Bůh vína a plodivé síly přírody. Z jeho kultu se vyvinulo divadlo . f) Jeho osud určila strašná kletba, nevědomky zabil svého otce a oženil se s vlastní matkou, sám se pak oslepil, když si jehlicí vypíchl oči. g) Únosce Heleny, trójský princ, rozhodčí soudu tří krásných bohyní. h) Ochránkyně manželství a žen, Diova žena a sestra. Pronásledovala Diovy nemanželské potomky , za války ochránkyně Tróje.

a) Apollón b) Achilles c) Artemis d) Perseus e) Dionýsos f) Oidipus Řečtí bohové a hrdinové Důležitou roli sehrávali v řecké mytologii bohové a hrdinové. Doplňte jejich správná jména . a) Apollón b) Achilles c) Artemis d) Perseus e) Dionýsos f) Oidipus g) Paris h) Héra

Řecké báje – úsloví (práce s odkazem ;nahrávka) Poslechněte si nahrávku a vypracujte odpovědi na dané otázky http://prehravac.rozhlas.cz/audio/401843 Řecké báje – úsloví (práce s odkazem ;nahrávka) Shrňte vlastními slovy obsah nahrávky. Vysvětlete úsloví a doložte příkladem ze života. Se kterými jmény z bájí jsme se v nahrávce setkali? Znáte jiná úsloví související s mytologií?

Řecké báje – úsloví (práce s odkazem ;nahrávka) Poslechněte si nahrávku a vypracujte odpovědi na dané otázky http://prehravac.rozhlas.cz/audio/401843 Řecké báje – úsloví (práce s odkazem ;nahrávka) Individuální řešení . Zbytečná a namáhavá práce; aktivita bez výsledku… Odysseus, Zeus, Aigina, Ásop, Hádés, Árés, Persefona aj. Damoklův meč, Achillova pata, trójský kůň aj.

a) Kde se město Trója nacházelo? Kdo je objevil? Podívejte se na video a odpovězte na otázky. http://www.youtube.com/watch?v=lS3AtUEbIsE a) Kde se město Trója nacházelo? Kdo je objevil? b) Ze které doby pochází nejstarší vykopávky?

Podívejte se na video a odpovězte na otázky. http://www. youtube a) Dnešní Turecko. Heinrich Schliemann. b) 3600 př.n.l.

Hádés a podsvětí Jak staří Řekové pohlíželi na smrt? Připomeňte základní části příběhu. Jak se dostala Persefona do podsvětí? Co je úkolem boha Háda? Jak byl vnímán starými Řeky? http://www.youtube.com/watch?v=UhjDTPyUHlA

Hádés a podsvětí Osud, kterému žádný smrtelník neunikne. Individuální řešení. Mytologický správce smrti, vládce podsvětí, neoblíben, strach ze smrti. http://www.youtube.com/watch?v=UhjDTPyUHlA

Určete správná místa: Platón, vzdělanci, centrum kultury Ostrov trójského hrdiny Odyssea Rodiště básnířky Sapfó, Platón, vzdělanci, centrum kultury Sem byla unesena dívka Europa Diem, odtud uprchl Daidalos s Ikarem, Mínotaurus

Správná místa: Ithaka Lesbos Attika (Athény) Kréta

souboj Achilla s Hektorem Na závěr zhlédněte ukázku z filmu Trója. Jak na vás zapůsobila? Které dílo bylo inspirací pro filmaře? http://www.youtube.com/watch?v=SH3bQlgMvpE Homérova Ílias souboj Achilla s Hektorem http://cs.wikipedia.org/wiki/Troja_(film) http://www.csfd.cz/film/71307-troja/

Použitá literatura a zdroje OBERMEIER, Siegfried. Sapfó: román o básnířce, která milovala ženy. Praha: Nakladatelství Brána, 2003, ISBN 80-7243-175-7. ZAMAROVSKÝ, Vojtěch. Bohové a hrdinové řeckých bájí. Praha: Nakladatelství Brána, 2000, ISBN 80-7243-097-1. KULHAVÁ, Iveta. Staré řecké báje a pověsti [online]. [cit. 20.10.2013]. Dostupný na WWW: http://web.quick.cz/iveta_kulhava/KP_StRecB.htm). Archiv autorky. Obrazový materiál 1. Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese www.office.microsoft.com). 2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greece_prefectures_map_dark.PNG (snímek 9, 10) 3. Archiv autorky.