Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Advertisements

7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_13  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Rozklad mnohočlenu na součin
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
„EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Početní výkony se závorkami
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Mocniny s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Ing. Jitka Michálková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Násobení jednociferného a dvojciferného čísla ( s 0 na místě jednotek)
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Násobení racionálních čísel
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Pravidla pro počítání s mocninami
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Druhá mocnina a odmocnina
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí, tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK NÁZEV: VY_42_INOVACE_04 AUTOR: Mgr. Stanislav Hajný OBDOBÍ: 2012-13 ROČNÍK: 8.   VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika a její aplikace TÉMATICKÝ OKRUH: Číslo a proměnná TÉMA: Mocniny s přirozeným exponentem ANOTACE: Zavedení mocniny s přirozeným exponentem

Mocniny s přirozeným mocnitelem

mocnitel- exponent (přirozené číslo) a. a . a = a3 základ mocniny Zapamatuj si : Třetí mocnina čísla a je součin tří stejných činitelů a . a . a = a3 Do výrazu a3 lze za proměnnou a dosadit libovolné číslo 58 . 58 . 58 = 583 tečky jako znak násobení nemůžeme vynechat

Zapamatuj si : Druhá mocnina kteréhokoliv čísla nemůže být číslo záporné Třetí mocnina kladného čísla je kladné číslo. Třetí mocnina záporného čísla je záporné číslo. Stručně lze napsat : Pro každé číslo a platí a2 ≥ 0 Je-li číslo a > 0, pak a3 > 0 Je-li číslo a < 0, pak a3 < 0 (-2).(-2)=+4 2. 2. 2 = 8 (-2).(-2).(-2)= (-8)

Výrazy s mocninami v závorkách Vypočítej : součet ( 9 – 8 )2 + ( 1 – 5 )2 mocnin Umocňování má přednost před sčítáním a odčítáním, proto nejdříve určíme hodnoty v závorkách. 8 . 32 - 2 . 32 = 32 . ( 8 – 2 ) = 9 . 6 = 54 Upraveno podle distribučního zákona – vytknutím stejného činitele 32 před závorku. 12 + (-4)2 = 1 + 16 = + 17 Obdobně řešíme příklad 52 + 3 . 52 =(1+3). 52 = = 4 . 25 = 100

Počítejme : 3 . ( 2 + 1 )2 = 3 . 32 = 33 = 27 6. 2 3 - 5 . 7 2 = 6 . 8 – 5 . 49 = 48 - 245 = - 197 : 3 2 + 40 : 2 3 = 18 : 9 + 40 : 8 = 2 + 5 = 7 Umocňování ( odmocňování ) má přednost před násobením a dělením, tedy i před sčítáním a odčítáním.

LITERATURA : PŮLPÁN, Zdeněk, Josef TREJBAL a Michal Čihák. Matematika 8 pro základní školy: učebnice pro 8. ročník. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, ISBN 978-80-7235-419-1.