Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Krácení lomených výrazů
Škola: P11 ZŠ a MŠ Brno, Horníkova 1 Autor: Eva Marvanová Základní informace Škola: P11 ZŠ a MŠ Brno, Horníkova 1 Autor: Eva Marvanová Předmět: Matematika pro 9. ročník Anotace: Prezentace, která slouží k vysvětlení pojmu krácení lomeného výrazu a k upozornění na možné časté chyby při krácení lomeného výrazu. Součástí jsou i cvičení, kdy si žáci sami krácení vyzkouší. Výsledky kontrolují s výsledkovou tabulkou na posledním snímku. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Metodický pokyn Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a tablety, pro žáky 9. ročníku. Žáci si zopakují krácení zlomků a plynule přejdou ke krácení lomených výrazů. Upozorníme je na nejčastější chyby, jichž se mohou při práci dopustit. Součástí jsou i cvičení, při jejichž řešení si ověří probranou teorii, správnost si zkontrolují na výsledkovém listu, který je součástí prezentace.
Krácení lomených výrazů
Krátit lomený výraz znamená dělit čitatel i jmenovatel lomeného výrazu konstantou nebo výrazem různým od nuly. Při krácení lomeného výrazu vždy uvedeme podmínky, za kterých mají daný i zkrácený výraz smysl.
Příklady: Pokud není čitatel nebo jmenovatel v součinu, musíme před krácením lomený výraz upravit.
Časté chyby, jichž se dopouštíme: Krátit můžeme jen činitele v součinech!
Cvičení
K zadání přiřaď správný výsledek a podmínku
Výsledky 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Číslo příkladu Výsledek Podmínka
Řešení 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. C H D E F B A G J I a c b j f h Číslo příkladu 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Řešení C H D E F B A G J I Podmínka a c b j f h i d e g
Zdroje vlastní archiv