Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
1. WORKSHOP.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Základy automatického řízení 1
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
Jak získat nejlepší talenty?
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Získávání zaměstnanců se zaměřením na online marketing
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA
1. Fyzik Fyzikální veličina se zn. m ….. má tvar, velikost, barvu
Vznik pracovního poměru
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Finanční analýza ve vybraném podniku ve vztahu k podpoře řízení
Terapeutické komunity
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Odměňování zaměstnanců
F. A. Fernandéz, F. M. Lutzoni et S. M. Huhndorf (1999):
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ENEOLIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA. ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA MZDA JE ODMĚNOU ZA VYKONANOU PRÁCI JE SMLUVNÍ MUSÍ RESPEKTOVAT ZÁKONÍK PRÁCE A ZÁKON O MINIMÁLNÍ MZDĚ, MZDOVÉ.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
WORD Tabulky - ohraničení
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní obeznámení s programem
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Performance management v Arcelormittal Ostrava a.s
Monogenní a multigenní nemoci
Monogenní a multigenní nemoci
Zřizování nových příček
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily
VY_32_INOVACE_17_AJI_MĚSÍCE V ROCE
KŘIVKA DEFORMACE.
Věda a etika.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Genomika a Sexace Roman Hruda
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Mgr. et Mgr. Kristýna Pížová pizova@sci.muni.cz Laboratoř biologické a molekulární antropologie, ÚEB, PřF, Mu Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Proč zkoumat aDNA a historii vůbec? Co se děje s DNA po smrti organismu a jak se mění? Zdroje aDNA? Specifika analýz aDNA? Metodické přístupy analýzy aDNA? Výzkumy aDNA od lovců a sběračů po francouzské krále? Historie nemocí a parazitů a paraziti a nemoci v historii? Co bude cílem tohoto předmětu Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Co je aDNA? aDNA = ancient DNA, starobylá DNA, historická DNA analýza aDNA zahrnuje výzkum jakéhokoliv biologického materiálu staršího 75 let (Graham, 2007) Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Zdroje lidské aDNA Historický kosterní materiál Muzejní sbírky Mumifikované tkáně Zmrzlé tkáně Koprolity Sedimenty Zubní kámen Relikvie …. Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Typy molekul aDNA a způsoby dědičnosti zkoumaných informací Nukleární DNA Mitochondriální DNA – HV I a HV II Mendelovská dědičnost (určení příbuzenství – STR, SNP, AB0) Dědičnost po maternální linii (mtDNA) Dědičnost po otcovské linii (lokusy na Y chromozomu) Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Historie výzkumu aDNA 80. léta 1980 skupina čínských vědců z Human Medical School prokázala zachování DNA ve tkáních historických nálezů 1981 publikována kompletní sekvence lidského mitochondriálního genomu týmem Anderson a kol. 1984 Higuchi a kol.: poprvé extrahována aDNA z historických zvířecích vzorků. Byla izolována DNA z muzejního exempláře vyhynulé zebry kvaga, a byla prokázána fylogenetická vazba k moderní zebře 1984 Pääbo získal první lidskou sekvenci DNA (>3 kbp) z tkáně egyptské mumie staré 2 400 let 1985 Johnson et al. izolovali DNA z pozůstatků mamuta 1985 PCR (polymerase chain reaction) Historie aDNA Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Quagga - Equus quagga quagga Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Historie výzkumu aDNA 80. léta 1987 Cann et al.: představena teorie „Mitochondriální Evy“ (teorie o původu člověka na základě analýz mtDNA), „mitochondriální Eva“ žila v subsaharské Africe před 290-140 000 lety Hagelberg et al.: publikována první úspěšná amplifikace DNA z archeologického kosterního nálezu - zlomový objev pro antropologii Historie aDNA Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Historie výzkumu aDNA 90. léta unikátní izolace DNA z kosti dinosaura (Woodward et al., 1994) DNA komára zalitého v jantaru (Cano et al., 1992) Brzy však kritikové odhalili, že za úchvatnými objevy se skrývá pouze mikrobiální DNA či DNA zaměstnanců laboratoře (Guiterréz et al., 2002). PROTIKONTAMINAČNÍ OPATŘENÍ VERIFIKACE VÝSLEDKŮ Historie aDNA Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Historie výzkumu aDNA 90. léta Identification of the remains of the Romanov family by DNA analysis (Gill et al., 1994) Historie aDNA Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Historie výzkumu aDNA 2000 – 2014 Human Genome Project 2000 pracovní verze genomu 2003 konečná verze výsledků 2006 Neanderthal Genome Project 2010 Neanderthal mt genome 2013 První nekompletní sekvence Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Kdo zkoumá aDNA? Australia Australian Centre for Ancient DNA, University of Adelaide Austria Forensic Molecular Biology, Institute of Legal Medicine, Innsbruck Medical University Canada McMaster Ancient DNA Centre, McMaster University, Hamilton, Ontario Paleo-DNA Laboratory, Lakehead University Denmark Centre for Geogenetics, Natural History Museum, Denmark Germany Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig, Germany Palaeogenetics Group, Eberhard Karls Universität Tübingen, Tübingen New Zealand Prof Lisa Matisoo-Smith, Department of Anatomy and Structural Biology, University of Otago United Kingdom LGC Forensics DNA Worldwide - forensic DNA testing Cellmark Forensic Services Dr Robin Allaby, Warwick University - plant aDNA Terry Brown, University of Manchester Professor Ian Barnes, Natural History Museum, London Glyn Daniel Laboratory For Archaeogenetics, Cambridge Greger Larson, Director of the Henry Wellcome Ancient Biomolecules Centre at Oxford University (from October 1) Professor Mark Thomas, University College London. The UCL ancient DNA lab was opened in 2012. The plans can be see here USA Malhi Molecular Anthropology Lab at the University of Illinois. See also the blog post by Roberta Estes on The Malhi Molecular Anthropology and Ancient DNA Labs Mitotyping Technologies Beth Shapiro's lab: Molecular Evolution, ancient DNA, viruses, and phylogenetics Prof Noreen Tuross, Department of Human Evolutionary Biology, Harvard University Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA Kdo zkoumá aDNA? Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Kdo zkoumá aDNA? Laboratoř biologické a molekulární antropologie Ústav experimentální biologie, PřF, MU Analýza aDNA z období: Eneolit – Lochenice – Únětická kultura (2200 – 1700/1600 př. n. l.) Velká Moravy – Pohansko u Břeclavi, Znojmo Hradiště Středověk – kostnice u sv. Jakuba, Porta Coeli v Předklášteří u Tišnova Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Kdo zkoumá aDNA? Laboratoř biologické a molekulární antropologie Ústav experimentální biologie, PřF, MU Speciálně zařízené pracoviště pro aDNA analýzy Separované laboratoře pro jednotlivé kroky analýz Odběry materiálu v terénu Mt DNA, nukleární DNA, zvířecí DNA Pohlaví, STR genetické profily, stanovení Y haplotypu, mitochondriální DNA, AB0… Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA

Bi5130 Základy práce s lidskou aDNA