Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32 _INOVACE_35 Ročník: VIII. Sada: Chemie Druh: Výukový materiál Autor: Mgr. Petr Suchánek Název: Estery Anotace: Materiál slouží k seznámení s učivem. Jednotlivé části mohou být použity jako zápis do sešitu. Datum vytvoření: 3.5. 2013 Datum ověření: 7.5. 2013
Estery
látky, které vznikají esterifikací esterifikace – reakce karboxylové kyseliny a alkoholu, za vzniku esteru a vody CH3COOH + OH-CH2-CH3 CH3COOCH2 + H2O kyselina octová ethanol ethylester kyseliny octové voda
ethylester kyseliny octové – výroba ředitel, odlakovačů na nehty smrtelná dávka 0,5 g na kilogram tělesné váhy ethanol vytváří estery, které se ukládají ve vlasech většina esterů vydává pachy – využití v potravinářských esencích
estery některých kyselin při reakci s glycerolem vytvářejí tuky, oleje, vosky využití při výrobě bionafty kyselina acetylsalicylová využití v lécích – acylpyrin –analgetické a antipyretické účinky
Nitroglycerin – lék – vasodilatační účinky – rozšiřuje cévy Nitroglycerin – lék – vasodilatační účinky – rozšiřuje cévy. Používá se při výrobě dynamitu
Otázky: Kdo je vynálezcem dynamitu? Jaký význam má použití bionafty?