NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět TEMA: skladba ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: Výukový materiál je zaměřen na rozvíjející větné členy - předmět . Nejprve je vysvětleno, co je předmět, jakou má zkratku, jak se na něj ptáme. Poté jsou uvedeny příklady. Žáci pak sami hledají ve větách předmět a určují, v jakém pádě je. Specifické potřeby: interaktivní tabule Klíčová slova: předmět, holý, rozvitý, několikanásobný Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci pozitivně.
Rozvíjející větné členy
Předmět zkratka Pt rozvíjí nejčastěji sloveso, také přídavné jméno ptáme se na něj pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) a slovesem (přídavným jménem) mezi předmětem a jeho řídícím slovesem je vztah závislosti = pád předmětu je řízen slovesem
Přs Pt4 Sleduji maminku. Půjčím to Petrovi. otázka: koho co sleduji? Přs Pt4 Pt3 Půjčím to Petrovi. otázka:Půjčím koho co? Půjčím komu čemu?
Předmět bývá vyjádřen podstatným jménem Přs Pt4 Sbírali jsem houby. 2) přídavným jménem Přs Pt7 Vyvyšuje se nad slabým. 3) Zájmenem Přs Pt3 Pt4 Dám mu to. 4) Infinitivem Přs Pt4 Umíš malovat?
Urči předmět Zaslechl jsem hlasy a křik. To nikdo nepředpokládal. Hana dočetla knížku veršů. Konev byla plná vody. Odpolední vedro nás velmi unavilo.
Předmět Pt4 Pt4 Pt4 Holý Jirka četl knihu. koho co četl? Pks Pt4 Rozvitý Jirka četl zajímavou knihu. četl koho co? jakou knihu? Pt4 Pt4 Několikanásobný Jirka četl knihu a časopis.
Urči pád předmětu Poslouchal rádio. Maminka pekla dort. Natrhala kytici květin. Půjčila jsem si zajímavou knihu. Měla roztržené kalhoty.