DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Další operace s vektory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná rovnice přímky - procvičování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obvod a obsah mnohoúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Přímka a kuželosečka Název školy
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Parametrické vyjádření roviny
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Matematika Elipsa.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Kuželosečky v gymnaziálním učivu Ověření ve výuce Třída: septima a oktáva Datum: 17. 6. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Honzlová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Elipsa a přímka PŘEDMĚT: matematika KLÍČOVÁ SLOVA: elipsa, vrcholy elipsy, ohniska elipsy, tečna elipsy, bod dotyku JMÉNO AUTORA: Mgr. Marie Honzlová

Metodický pokyn: Úkolem materiálu je analyticky řešit problém vzájemné polohy přímky a elipsy. Hlavní pozornost je věnována rovnici tečny elipsy.

Vzájemná poloha přímky a elipsy Žádný společný bod Jeden společný bod (tečna) Dva společné body

Příklad č. 1 Určete vzájemnou polohu přímky, která je vyjádřena rovnicí 7x + 2y + 9 = 0, a elipsy s rovnicí 3(x + 4)2 + 2(y + 1)2 = 10.

Řešení: Řešíme-li vzájemnou polohu přímky a elipsy, hledáme jejich společné body, tj. řešíme soustavu dvou rovnic se dvěma neznámými (souřadnice průsečíku). p: 7x + 2y + 9 = 0 ⇒ y = - 1 2 (7x + 9) 𝓔: 3(x + 4)2 + 2(y + 1)2 = 10 Po dosazení a úpravě máme rovnici: 55x2 + 146x + 125 = 0

Diskriminant této rovnice D = - 6184 < 0, tj Diskriminant této rovnice D = - 6184 < 0, tj. rovnice nemá v R řešení. Závěr: Přímka a elipsa nemají žádný společný bod.

Příklad č. 2 Určete vzájemnou polohu přímky p: y = x a elipsy 𝓔: (x - 6)2 + 5(y - 5)2 = 20.

Řešení: Po dosazení za y do rovnice elipsy a po úpravě získáme kvadratickou rovnici: 6x2 - 62x + 141 = 0. Tato rovnice má dvě řešení: x1 = 31− 115 6 , x2 = 31+ 115 6 . Po dosazení do vztahu y = x získáme y1 = 31− 115 6 , y2 = 31+ 115 6 .

Závěr: Přímka protíná elipsu ve dvou bodech Q1 [ 𝟑𝟏− 𝟏𝟏𝟓 𝟔 , 𝟑𝟏− 𝟏𝟏𝟓 𝟔 ] a Q2 [ 𝟑𝟏+ 𝟏𝟏𝟓 𝟔 , 𝟑𝟏+ 𝟏𝟏𝟓 𝟔 ].

Jedná se o přímku, která má s elipsou právě jeden společný bod. Tečna elipsy Jedná se o přímku, která má s elipsou právě jeden společný bod.

Rovnice tečny elipsy 𝓔: 𝒙 − 𝒎 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚 − 𝒏 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 v bodě T[x0, y0] t: 𝒙 𝟎 − 𝒎 𝒙 −𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟎 − 𝒏 𝒚 − 𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏

Příklad č. 3 Napište rovnici tečny elipsy 𝓔: 𝒙 − 𝟑 𝟐 𝟏𝟐 + 𝒚 + 𝟑 𝟐 𝟐 =𝟏 v jejím bodě T[0, −3+ 2 2 ] .

Řešení: t: x 0 −3 x −3 12 + y 0 + 3 y + 3 2 =1 T[0, −3+ 2 2 ] ∈ t: 0 −3 x −3 12 + −3+ 2 2 + 3 y + 3 2 =1 po úpravě t: x – 𝟐 y + 1 - 3 𝟐 = 0

Příklad č. 4 Určete rovnice tečen elipsy 𝓔: 5x2 + y2 = 5, které procházejí bodem M[-1, 5].

Řešení: Po dosazení souřadnic bodu M [-1, 5] do rovnice elipsy jsme zjistili, že bod M není bodem elipsy. Hledaná tečna je určena bodem M a bodem T[x0, y0] elipsy. t: 5x0x + y0y = 5 T ∈𝓔: 5x02 + y02 = 5 M ∈ t: - 5x0 + 5y0 = 5

Řešením dvou rovnic s neznámými x0 a y0 získáme dva body dotyku tečen z bodu M k elipse 𝓔 : T1[-1, 0] a T2[ 2 3 , 5 3 ]. Souřadnice bodů dotyku dosadíme do rovnice tečny a upravíme. Hledané tečny mají rovnice: t1: x + 1 = 0 t2: 2x + y – 3 = 0

ZDROJE: ŠEDIVÝ, J. Matematika pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN, 1986. s. 250–267. KOČANDRLE, M., BOČEK, L. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2. vyd. Praha: Prometheus,1995. ISBN 8071961639. s. 165–169.