Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Advertisements

Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Prvňáci a matematika Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poznáváme čas (na digitálních hodinách) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
ZÁJMENA KDO TATO JÁ NIC SE MŮJ NAŠE KTERÝ ŽÁDNÝ
Převody – jednotky délky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PÉČE O ZDRAVÍ Obrázek dostupný z:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Podobnost trojúhelníků
Správné užití přímé řeči
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Fyzika – měření objemu a převody jednotek objemu
Ruský obrázkový slovník XXII Kolektivní sporty –коллективныe спортa
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Soutěž pro dvě družstva
PÓLY MAGNETU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Mluvíme, sjednáváme po telefonu (mobilu…)
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
Pravidla pro počítání s mocninami
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_35_Přímá řeč
Orofacionální cvičení I
VLASTNOSTI KOMBINAČNÍCH ČÍSEL
Hyperoskulační kružnice elipsy
Převody délky MATEMATIKA
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Autorem materiálu a všech jeho částí je Irena Nemetová
Vzájemná poloha dvou kružnic
Začínáme se slovesy I Autor obrázků Tomasz Nogol souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Najdi a přiřaď tělo k hlavě zvířete
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Převody – jednotky délky
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Ruský obrázkový slovník XV Tvary – формы
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XXV Přídavná jména A
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_18_Přímá a nepřímá řeč Autor Chňoupková Martina

Přímá a nepřímá řeč

Přímá řeč oživuje vypravování i jiný slohový útvar je věta hlavní doslovně opakuje něčí sdělení odděluje se uvozovkami (pravidla budou následovat)

1) Spojte čarou přímou řeč s vhodnou uvozovací větou: „Půjdeš dnes ven?“ rozkázala mi maminka . „Hned buď zpátky!“ doporučoval Petr. upozorňoval mě. „Dávej pozor, ať se ti nic nestane!“ „Pomůžeš mi prosím s angličtinou?“ „Já o tom přece vůbec nic nevím,“ „Měla by ses ke všemu přiznat,“ požádala jsem bratra. zeptala se Anna. vyzval mě Lukáš. „Co, kdybychom šli za ním?“ zněla má námitka.

PRAVIDLA: Uvozovací následuje: „N……. ,(!?)“ ř………… . „Nezapomeň nakoupit,“ řekla mi babička. Uvozovací věta předchází: P…………: „Z…….(?!)“ Pavel mu oznámil: „Zítra se žením!“ Uvozovací věta je vložena „P…. ,“ ř…..., „u……. .(?!)“ „Promiňte,“ řekl Pavel, „už se to nestane.“ Uvozovací věta chybí P…………………… .(?!)“ „Pojďme rychle domů.“

2) V úryvku z pohádky Rozum a Štěstí od Jana Wericha doplňte správně dvojtečky a uvozovky: Přes potok, ve kterém bouřila a řvala kalná voda po noční průtrži, vedla lávka. Uprostřed stáli dva muži, jeden s vlasy až na ramena, druhý s hlavou holou jako vejce. Musili na sebe hulákat, aby si rozuměli. „Tak uhněte, nevidíte, že mi stojíte v cestě,“ povídá vlasatý. Holohlavý na to: „Vy překážíte mně, abych mohl přejít na druhou stranu potoka.“ Vlasatý se zasmál: „Tak couvněte, já přejdu a pak můžete jít po svým!“ „Proč necouváte vy?“ odpověděl holohlavý. „Mě lidi víc potřebují než vás, spěchám.“ „Hele, hele, to by se teprve vidělo, vašnosto! Po mně je poptávka, sire, jsem na roztrhání. A kdo jste, vůbec?“ „Až po vás! Ale honem, nebo do vás šťouchnu a vezme si vás voda. Mně říkají Rozum, jak vám?“ „A mně Štěstí.“ A tak pan Rozum a pánisko Štěstí stáli uprostřed lávky nad divokou vodou, křičeli na sebe a nerozuměli si. Až konečně Rozum ustoupil. Vycouval a stál teď se Štěstím na jednom břehu. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

„Omlouvám se,“ řekl jsem žalostně , „dneska nemohu, jedině zítra.“ 3) Utvořte k přímé řeči uvozovací věty a užijte v nich různá slovesa. Doplňte uvozovky a další znaménka 1. Ptal jsem Honzy: „Přijdeš odpoledne?“ 2. „Proč se ptáš!“ vyjel na mě. 3. „Omlouvám se,“ řekl jsem žalostně , „dneska nemohu, jedině zítra.“ řekl jsem smutně 4. „Chcete-li, můžeme začít hned,“ vyzval nás pan učitel. 5. Ze tmy se ozvalo: „Pomoc! Zloději! Chyťte je!“ 6. „Kristýno,“ , „což abychom zašli k Janě?“ zeptal jsem se tiše 7. „Neskákej po hlavě do vody, když to tady neznáš!,“ upozornil jsem Petra. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Nepřímá řeč (nepřímá otázka) zpráva o tom, co někdo řekl je vyjádřena vedlejší větou (většinou předmětnou) mění se gramatická osoba, čas a někdy i způsob

Příklad: Nepřímá řeč: Tomáš navrhl, že zítra půjdeme do kina. Tomáš navrhl: „Zítra půjdeme do kina.“