ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
Neohebné slovní druhy.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_008_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ČÁSTICE Mgr. Michal Oblouk.
ČÁSTICE Název a adresa školy
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Věta se skládá ze slov Název školy
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_20: Částice a citoslovce Šablona číslo: VIII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Martin Beneš

Anotace: zopakování a upevnění učiva o částicích a citoslovcích, zejména jejich praktické použití v jazyce Očekávaný výstup: žáci poznají částice a citoslovce a umí je správně použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: částice, citoslovce Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve zopakují určování částic a citoslovcí v textu, potom je učitel seznámí s funkcí částic a citoslovcí a jejich využitím v běžné komunikaci. Potom si společně procvičí učivo při plnění závěrečných úkolů.

ČÁSTICE A CITOSLOVCE

OPAKOVÁNÍ UČIVA ZE 6. ROČNÍKU Najdi a podtrhni částice: Máš úkol? Ano. Kéž bych uměl bruslit! Přijede asi v pátek. Prý bude zítra sněžit. Ať žije náš oslavenec ! Co vyjadřují částice? Jakou mají funkci ve větě? naznačují druh věty, významové odstíny větných členů

ČÁSTICE = slova neohebná = uvozují samostatné věty a naznačují jejich druh (otázka, rozkaz, přání, zvolání) = zdůrazňují, hodnotí ve spojení s větnými členy = nejsou větnými členy = patří sem i slova: ano, ne, asi, snad, možná, bohužel, prý

ČÁSTICE POZOR! některá slova mohou být částicemi i jiným slovním druhem ČÁSTICE JINÝ SLOVNÍ DRUH A to je návštěva! Lehl si a hned usnul. Stalo se to takhle v létě. Udělej to stejně. Že se nestydíš! Řekl, že přijde. To leje! Já to dělat nebudu.

OPAKOVÁNÍ UČIVA ZE 6. ROČNÍKU Najdi a podtrhni citoslovce: Azore, hop! Psst! Buďte zticha! Je mi ouvej! Haf, haf, haf! Co vyjadřují nebo označují citoslovce? vyjadřují nálady, city nebo označují hlasy a zvuky

CITOSLOVCE = slova neohebná = vyjadřují nálady, city, vůli mluvčího = označují hlasy a zvuky = stojí samostatně – odděleny čárkou Inu, to ti neřeknu. = nahrazují přísudek – neodděleny čárkou Vrabec frr na strom. = Vrabec uletěl na strom.

PROCVIČENÍ Ať se ti nic nestane! Že se tím trápíš! Vyhledej a podtrhni částice: Ať se ti nic nestane! Že se tím trápíš! Jirka bohudík všechno vyhrál. Přišel, aby se nám omluvil. To je pravda. Odjedeme asi v neděli. Sedl si a hned začal psát. Líbí se ti ty nové lyže? Prostě na to zapomeň!

PROCVIČENÍ Vytvoř věty s částicemi: kéž – nechť – prý – asi – možná –

PROCVIČENÍ Nahraď podtržená slovesa citoslovci: Jezdec vyskočil/_______ na koně. Večer někdo zaťukal/________ na okno. Buďte zticha!/___________ Koupil jsem koláče, vezmi si/_______ ! Myslivec vystřelil/_______ na kance. Voda mu kapala/______ z mokrého kabátu. Včela mi bzučela/_______ kolem hlavy.

PROCVIČENÍ Nahraď podtržená citoslovce slovesy: Pytel obilí buch/______ na zem. Kočka hop/_________ na plot. Hladová kráva bú/_______ ve chlévě. Jirka hrr/_______ za ním. Starý kohoutek neustále kap kap/_________ . Žába žbluňk/________ do vody. Ze psí boudy se ozvalo vrr/__________ .

Zdroje: http: //office.microsoft.com STYBLÍK, Vlastimil; ČECHOVÁ, Marie; HAUSER, Přemysl. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. BLAŽEK, Josef. Stručný přehled české mluvnice. Pardubice: ZIVA, 1991, ISBN 80-900683-2-4