ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_20: Částice a citoslovce Šablona číslo: VIII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: zopakování a upevnění učiva o částicích a citoslovcích, zejména jejich praktické použití v jazyce Očekávaný výstup: žáci poznají částice a citoslovce a umí je správně použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: částice, citoslovce Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve zopakují určování částic a citoslovcí v textu, potom je učitel seznámí s funkcí částic a citoslovcí a jejich využitím v běžné komunikaci. Potom si společně procvičí učivo při plnění závěrečných úkolů.
ČÁSTICE A CITOSLOVCE
OPAKOVÁNÍ UČIVA ZE 6. ROČNÍKU Najdi a podtrhni částice: Máš úkol? Ano. Kéž bych uměl bruslit! Přijede asi v pátek. Prý bude zítra sněžit. Ať žije náš oslavenec ! Co vyjadřují částice? Jakou mají funkci ve větě? naznačují druh věty, významové odstíny větných členů
ČÁSTICE = slova neohebná = uvozují samostatné věty a naznačují jejich druh (otázka, rozkaz, přání, zvolání) = zdůrazňují, hodnotí ve spojení s větnými členy = nejsou větnými členy = patří sem i slova: ano, ne, asi, snad, možná, bohužel, prý
ČÁSTICE POZOR! některá slova mohou být částicemi i jiným slovním druhem ČÁSTICE JINÝ SLOVNÍ DRUH A to je návštěva! Lehl si a hned usnul. Stalo se to takhle v létě. Udělej to stejně. Že se nestydíš! Řekl, že přijde. To leje! Já to dělat nebudu.
OPAKOVÁNÍ UČIVA ZE 6. ROČNÍKU Najdi a podtrhni citoslovce: Azore, hop! Psst! Buďte zticha! Je mi ouvej! Haf, haf, haf! Co vyjadřují nebo označují citoslovce? vyjadřují nálady, city nebo označují hlasy a zvuky
CITOSLOVCE = slova neohebná = vyjadřují nálady, city, vůli mluvčího = označují hlasy a zvuky = stojí samostatně – odděleny čárkou Inu, to ti neřeknu. = nahrazují přísudek – neodděleny čárkou Vrabec frr na strom. = Vrabec uletěl na strom.
PROCVIČENÍ Ať se ti nic nestane! Že se tím trápíš! Vyhledej a podtrhni částice: Ať se ti nic nestane! Že se tím trápíš! Jirka bohudík všechno vyhrál. Přišel, aby se nám omluvil. To je pravda. Odjedeme asi v neděli. Sedl si a hned začal psát. Líbí se ti ty nové lyže? Prostě na to zapomeň!
PROCVIČENÍ Vytvoř věty s částicemi: kéž – nechť – prý – asi – možná –
PROCVIČENÍ Nahraď podtržená slovesa citoslovci: Jezdec vyskočil/_______ na koně. Večer někdo zaťukal/________ na okno. Buďte zticha!/___________ Koupil jsem koláče, vezmi si/_______ ! Myslivec vystřelil/_______ na kance. Voda mu kapala/______ z mokrého kabátu. Včela mi bzučela/_______ kolem hlavy.
PROCVIČENÍ Nahraď podtržená citoslovce slovesy: Pytel obilí buch/______ na zem. Kočka hop/_________ na plot. Hladová kráva bú/_______ ve chlévě. Jirka hrr/_______ za ním. Starý kohoutek neustále kap kap/_________ . Žába žbluňk/________ do vody. Ze psí boudy se ozvalo vrr/__________ .
Zdroje: http: //office.microsoft.com STYBLÍK, Vlastimil; ČECHOVÁ, Marie; HAUSER, Přemysl. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. BLAŽEK, Josef. Stručný přehled české mluvnice. Pardubice: ZIVA, 1991, ISBN 80-900683-2-4