STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB OPAKOVÁNÍ RANÝ ROMANTISMUS CARL MARIA VON WEBER Mgr. Eva Řebíčková
ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva raného romantismus – C. M. von Webera. Tento materiál může používat sám pedagog při opakování učiva, kdy je položena otázka a student odpovídá. Následně učitel žákům zobrazí správnou odpověď. Tento materiál je určen také studentovi při samotném vzdělávání se. Pomocí tohoto materiálu si student ověří, zda látku bezpečně zvládá či nikoliv. Zobrazí si pouze otázku, odpoví si a poté si zkontroluje správnou odpověď.
VYMEZTE ČASOVĚ RANÝ ROMANTISMUS PŘELOM 18. STOLETÍ - 1. POLOVINA 19. STOLETÍ
KDE VZNIKÁ RANÝ ROMANTISMUS? NĚMECKO
PRO RANÝ ROMANTISMUS JSOU TYPICKÉ MALÉ FORMY, JMENUJTE JAKÉ? OPERA PÍSEŇ DROBNÉ SKLADBY
UVEĎTE PŘEDSTAVITELE RANÉHO ROMANTISMU CARL MARIA VON WEBER FRANZ SCHUBERT ROBERT SCHUMANN FRYDERIC CHOPIN FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY
ČÍM BYL VYJÍMEČNÝ CARL MARIA VON WEBER? ZAKLADATEL RANĚ ROMANTICKÉ OPERY
C. M. VON WEBER BYL PRVNÍM MODERNÍM DIRIGENTEM. CO TO ZNAMENÁ? ZAVEDL POUŽITÍ TAKTOVKY U DIRIGENTSKÉHO PULTU
UVEĎTE NÁZEV JEHO NEJZNÁMNĚJŠÍ OPERY ČAROSTŘELEC
ODKUD NÁMĚTOVĚ A HUDEBNĚ ČERPÁ OPERA ČAROSTŘELEC? Z NĚMECKÝCH BÁJÍ Z NĚMECKÉHO FOLKLORU
UVEĎTE HLAVNÍ POSTAVY Z TÉTO OPERY MAX KAŠPAR AGÁTA POLESNÝ KUNO SAMIEL KNÍŽE OTOKAR ANIČKA KILIÁN
POZNÁTE O JAKOU SCÉNU Z OPERY ČAROSTŘELEC JDE A CO SE ZDE ODEHRÁVÁ? SCÉNA VE VLČÍM DOLE ODLÉVÁNÍ ČAROVNÝCH KULÍ
POPIŠTE DĚJ OPERY ČAROSTŘELEC V krčmě u lesa se sedlák Kilián raduje z vítězství ve střeleckých závodech, ve kterých nečekaně porazil Maxe – ten je považován za nejlepšího střelce široko daleko, ale v závodech se netrefil ani jednou. Polesný Kuno připomíná Maxovi, že zítra si má zkušební ranou získat nástupnictví na místě polesného a ruku jeho dcery Agáty. Kašpar – druhý mladý myslivec nabízí Maxovi pomoc – čarovnou kuli, kterou nemůže minout. Tu si ale musí Max ulít sám o půlnoci ve Vlčím dole. Ve Vlčím dole vyvolává Kašpar Samiela a ten se zjevuje v podobě černého myslivce. Vyžádá si pro něj 6 kulí, které zasáhnou jakýkoliv cíl a sedmou, která bude určena Agátě. Zároveň vychází najevo, že pokud Kašpar do další půlnoci nedodá peklu někoho místo sebe, pak vyprší jeho smlouva s ďáblem a on sám peklu propadne. Přichází Max a přihlíží lití kouzelných kulí. Ty jsou rozděleny – 3 pro Maxe, 3+1 pro Kašpara.
Max si vystřílel své tři kouzelné kule, aby se předvedl před knížetem Otokarem. Prosí Kašpara, aby mu dal ještě jednu a ten mu podstrkuje kuli určenou Agátě. Max dostává příkaz ke zkušební střele – má sestřelit holubice z vysoké větve. Agáta se snaží jej zastavit, protože podle jejího snu byla právě ona sama proměněna v holubici. Max vystřelí, holubice uletí a zasažena je Agáta, ale zároveň díky ochraně Agátina věnce na hlavě se z rány vzpamatovává, ale Kašparovi se zjeví Samiel a odvádí ho do pekla. Kníže vyslýchá Maxe a když se dozví o stycích s temnými silami, odsuzuje ho k vyhnanství. Na přímluvu ostatních je nakonec trest zmírněn na rok zkušební služby, po kterém může Max znovu požádat o místo polesného a Agátinu ruku.
POZNÁTE HUDEBNÍ UKÁZKU? CARL MARIA VON WEBER - ČAROSTŘELEC
CO NAD ČÍM VÍTĚZÍ V OPEŘE? DOBRO NAD ZLEM
ZVLÁDLI JSTE NA VÝBORNOU! GRATULUJI! ZVLÁDLI JSTE NA VÝBORNOU! NASHLEDANOU!
POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000 Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby, Praha 1964 Smolka, Jaroslav a kol.: Dějiny hudby, Brno 2001 Marek, V.: Tajné dějiny hudby, Eminent, Praha 2000 Sýkora, J.V.: Robert Schumann, Supraphon, Praha 1967 Poslechové ukázky z řady CD k učebnici HV pro ZŠ, SPN 1998 http://mashable.com/2012/11/07/election-facebook-friend/ http://img.jihoceskedivadlo.cz/cosedeje/127712022429_03.jpg