Společnost a její typologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Advertisements

Svět podle CIA Úvodem 16 vládních zpravodajstvích agentur, přizvaní civilní experti Velmi americko-centristicky zaměřená Budoucnost na základě čtyř.
Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Znaky národa národ území kultura sounáležitost jazyk historie.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Výchova v rodině 1.část Ludmila Šprachtová. Výchova v rodině Vymezení pojmu rodina Forma dlouhodobého solidárního soužití osob spojených příbuzenstvím.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Česká republika Obyvatelstvo
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SPOLEČNOST
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
GENDER.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
13. Růst lidské populace, demografie
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Úvod do středověku.
SVĚTOVÉ KULTURNÍ OBLASTI (CIVILIZAČNÍ SFÉRY)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Společnost a její typologie 19. 9. 2017

Společnost určitá skupina lidí, která má společné určité znaky (např. národ, občané státu apod.) Síť mezilidských vztahů, které se ustavují vzájemnou komunikací (soudržnost je zajištěna sdílením stejné kultury) Zkoumá ji sociologie Typy společností: Archaická společnost Tradiční společnost Moderní společnost Postmoderní společnost

Archaická společnost první společnosti, nejstarší fáze lidské kultury období vývoje člověka před neolitickou revolucí Společnost lovců a sběračů osvojování základních civilizačních dovedností cca 7000 – 3500 př. n. l.

Tradiční společnost Období přechodu od společnosti lovců a sběračů k zemědělství (většina populace pracuje v zemědělství a obživu organizuje v rámci své domácnosti) vznik měst, dělby práce sociální rozvrstvení společnosti ve formě kast či stavů  nerovnost Základní společenskou institucí je náboženství postavení člena společnosti je dáno postavením jeho rodiny (více generační rodiny) minimální zásahy státu do domácností

Moderní společnost pád tradiční feudální společnosti (přelom 18. a 19. století) od začátku průmyslové revoluce, populace se přesunuje ze zemědělství do průmyslu industrializace (průmyslová revoluce), urbanizace (koncentrace a stěhování obyvatelstva do měst v souvislosti s průmyslovou revolucí), demokratizace společnost založena na tržním mechanismu, jedinec si roli musí „vybojovat“ nové sociální rozvrstvení (zrovnoprávnění všech lidí), stát přebírá některé funkce – výchova, vzdělání – třídy; zvyšuje se životní rozdíly (nerovnost)

Postmoderní společnost (pozdně moderní společnost) důsledek procesu modernizace, průmysl nahrazován službami a ekonomikou severní Amerika + západní Evropa 60. léta 20. st., ČR až 90. léta 20. st. Přesun z průmyslu do sféry služeb, rozvoj informačních technologií, lidé nahrazeni stroji(společnost informačního věku) Postupuje proces globalizace nové ekonomické rozdělení světa, prosazuje se individualita pracovní síla se stává lehkou, ubývá řemesel, učební obory nahrazovány všeobecným vzděláním

Společnost podle sociálních kritérií 1. Vyšší elita (zámožní lidé) 2. Vyšší střední (odborníci) 3. Nižší střední (úředníci) 4. Vyšší dělnická (odborná manuální práce) 5. Nižší dělnická (neodborná manuální práce) 6. UN DECLASS (deklasování)

Kasta skupina, do které se člověk rodí příslušnost je dědičná odlišení ve všech stránkách života (oblečení) nelze ji opustit historickým vzorem je indická společnost mnoho let již nelegální

Lid – duchovenstvo - šlechta Stav historickým vzorem je středověk vrstva obyvatel, jejichž rozdílnost je založena na rodu, postavení, právních či jiných výsadách Lid – duchovenstvo - šlechta

Třída s nástupem kapitalismu rozdíly členů jsou založeny na vnějším postavení možné prolínání vymezení postavením na trhu práce

Rodina primární sociální skupina funguje na osobnosti jedince vztahy jsou dány vývojem, tradicí, zákonem Plní funkce: biologická – reprodukce rodu emocionální domestikační – pocit bezpečí, rodiny ekonomická – uspokojení materiálních potřeb výchovná – socializace (osvojení a poznání kulturních norem a hodnot. Cílem je zespolečenštění člověka, aby mohl existovat ve společnosti.)

Elita Etnikum úzká skupina, která zaujímá významnou úlohu ovládá většinu udává směr společnosti „Teorie elit“ – Vilfredo Pareto Etnikum skupina, kterou spojuje pocit sounáležitosti, víra ve společný původ, kultura, jazyk,.. národnostní menšina

Otázky k opakování Co je to společnost? Vysvětli pojem socializace. Které druhy společností znáš? Co je to rodina? Popiš postmoderní společnost. Kdo to byl Vilfredo Pareto? Jaké funkce plní rodina?

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 