Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_27_Přídavná jména přivlastňovací Téma: Přídavná jména přivlastňovací Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2649
Anotace Materiál je určený žákům 5. ročníku. Materiál je určený pro společnou práci s učitelem u tabule, může se použít v úvodu učiva o přídavných jménech přivlastňovacích. Prezentace na interaktivní tabuli. Pomůcky: interaktivní pero, fixy na interaktivní tabuli, tabule se skloňováním Inovace: Interaktivní způsob učení, získání informací o přídavných jménech. Metodické pokyny: Společně zopakujme, co jsou přídavná jména, vyhledej je, urči číslo, rod a pád, vyskloňuj. Informace o příbuzenských vztazích.
Přídavná jména přivlastňovací Před naším domem Strýcovo auto stojí zaparkované před bratrovou motorkou. V autě je bratrancova bunda a tetina taška. Strýcův mobil leží na předním sedadle. Ale nikdo nikde! Kde jsou všichni? Pozoruj podtržená slova, jsou to přídavná jména přivlastňovací. Ptáme se: ČÍ auto? – strýcovo Všimneme se koncovek, tato přídavná jména mění své koncovky podle rodu, čísla a pádu.
Přídavná jména přivlastňovací Vyskloňuj tyto výrazy strýcovo auto strýcova auta _____________________________ strýcovu autu _________________ ______________ strýcových autech strýcovým autem ______________ Skloňujeme v čísle jednotném i množném.
Jirkovy boty Jirkových bot Jirkovým botám Jirkovy boty Jirkových botách Jirkovými botami V předsíni jsem se zakopl o _______________________________________ Mezi _____________________________________ jsou i kopačky na fotbal. Na všech ___________________________________je vidět, že o ně pečuje. Položila jsem tašku k ____________________________________________ _______________________________________ jsou vždy srovnány v botníku. Do starých _____________________________________________ už i teklo. Doplň správný tvar do věty.
Přídavná jména přivlastňovací Před naším domem Strýcovo auto stálo zaparkované před bratrovou motorkou. V autě byla bratrancova bunda a tetina taška. Strýcův mobil ležel na předním sedadle. Ale nikdo nikde! Kde jsou všichni?...................................... Pokračuj ve vyprávění. Domysli pokračování, je to začátek příběhu jedné rodiny. Než začnete psát připomeneme si ještě příbuzenské vztahy v rodině. Žáci dokončí, opakujeme příbuzenské vztahy.
Zdroje http://microsoft.com