VY_32_INOVACE_17_19_Kvetení vod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sinice I.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Блюдо 3. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací, upevňovací učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Jazyk: Ruština Očekávaný výstup: rozšíření.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_07_32_VODIČE A NEVODIČE (IZOLANTY)
Technické prostředky v požární ochraně
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_11_31_Oblečení
Elektrické stroje točivé
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Čistírna odpadních vod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Chemické vlastnosti technických materiálů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_14_32_POHYBY ZEMĚ – STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Sinice Lucie Machovská 3.C.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
CHEMIE - Chemická vazba
Čistírna odpadních vod
Neživá příroda - vzduch
VY_32_INOVACE_04_16_Moje rodina
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_17_19_Kvetení vod Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_19_Kvetení vod

Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup: popíše problém kvetení vod Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: kvetení vod Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let

Sinice Sinice (Cyanobacteria, ale také Cyanophyta či Cyanoprokaryota) je kmen gramnegativních bakterií. Vyznačují se schopností fotosyntézy, při níž vzniká kyslík (tzv. oxygenní typ). Český název této skupiny pochází ze slova sinný, tedy modrý.

Buňky sinic jsou jednobuněčné či vláknité, nejčastěji modrozeleně zbarvené a v mnohých ohledech typicky prokaryotické: obsahují kruhovou molekulu DNA, bakteriální typ ribozomů a chybí u nich složitější membránové struktury. Fotosyntetická barviva se nachází ve speciálních útvarech, fykobilizomech nebo tylakoidech. K hlavním pigmentům účastnícím se fotosyntézy patří chlorofyl a (někdy též b, c, nebo d) a dále allofykocyanin, fykocyanin, fykoerythrin a další. Sinice se rozmnožují nepohlavně, a to buněčným dělením či fragmentací vláken.

Vyskytují se velmi hojně ve vodním prostředí, ale i v půdě a mnohdy také v extrémních podmínkách, jako jsou pouště či polární oblasti. Velmi často také vstupují do symbiotických vztahů.

Vodní květ

Vodní květ je charakteristické zelené zbarvení tekoucích i stojatých vod do zelena. Je způsobováno přemnožením mikroorganizmů, hlavně sinic. Některé sinice mají totiž schopnost vystoupat ke hladině a hromadit se zde v podobě zelené kaše nebo drobných, až několik milimetrů velkých částeček. Nejčastěji se vodní květy sinic vyskytují koncem léta (v srpnu nebo první polovině září). V posledních letech dochází k masovému rozvoji sinic již v průběhu června.

Důvody

Přemnožení je přirozenou reakcí mikroorganizmů na zvýšené znečištění povrchové vody minerálními látkami (hlavně fosforečnanů a dusíkatých látek). Látky se do povrchové vody dostávají z kanalizace našich vesnic a měst, kde není zavedena čistírna odpadních vod. Ve větší míře se ale dostávají do řek a rybníků smýváním z polí, kam se dostaly procesem organického a minerálního hnojení a v nepatrné míře též ze vzduchu a srážek.

Zvětšená kolonie sinic

Fosforečnany (fosfáty) Soli kyseliny (trihydrogen) fosforečné H3PO4. Součást pracích prášků Změkčují vodu a zlepšují prací účinky prášků Součást fosforečných a kombinovaných hnojiv

H PO 3 4

Dusíkaté látky Souhrnné označení pro celou řadu látek obsahujících ve svých molekulách atomy dusíku Nejčastěji jsou to dusičnany V molekule obsahují dusičnanový anion NO3

Dusičnany

Důsledky a zdravotní rizika Kvetoucí voda způsobuje ztráty provozovatelům koupališť a jiných zařízení tohoto typu. Koupat se v kvetoucí vodě je nebezpečné. Hrozí silné alergické reakce, popř. další komplikace.

Vysoké učení technické v Brně a Botanický ústav AV ČR Nejlepším způsobem, jak se bez chemikálií sinic zbavit, je podpořit jejich konkurenci, například okysličovat spodní vrstvy vody. Zařízení je konstruováno tak, že respektuje odlišnosti jednotlivých nádrží. Proto je teleskopické a vodu promíchává šetrně, aniž by vířilo dno, a zároveň zabraňuje sinicím cestu k hladině za světlem. Zařízení je unikátní tím, že využívá znalostí životních strategií sinic, proto svou konstrukcí podporuje růst rozsivek, což je přirozený konkurent sinic. Rozsivky rostou rychleji než sinice, a tak jim spotřebují fosfor jako jejich přirozenou potravu, takže sinicím seberou živiny. Prof. Ing. František Pochylý, CSc., a prof. Ing. Blahoslav Maršálek, CSc. přišli na způsob jak omezit tvorbu sinic. Vysoké učení technické v Brně a Botanický ústav AV ČR

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice http://www.fytoplankton.cz/doc/Vodni_kvety.pdf http://www.ceskahlava.cz/index.php?mainpager=page&id=502&csum=fa61f94