NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_1.2.3. 2A 16 TEMA: Druhy vět ČÍSLO PROJEKTU: Marie Artmanová CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace: Materiál obsahuje názorné ukázky a seznámení s druhy vět. Očekávaný výstup: Žák na praktických situacích rozlišuje druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové prostředky. Věková skupina: 7 – 9 let Příprava a průběh vyučování: Po seznámení s učivem, žáci sami tvoří druhy vět. Jedná se o činnostní aktivitu, kdy si ve dvojici připraví rozhovor k danému tématu.
Druhy vět Větami oznamovacími něco oznamujeme. Píšeme za nimi tečku. Rozhovor: „ Ahoj Jano, dnes přijdu domů v 6 hodin.“ „ Dobře. Připravím dobrou večeři.“ Zkus vymyslet podobný rozhovor.
Větami tázacími se ptáme. Píšeme za nimi otazník . ? Rozhovor: „ Nevíš, kde mám ten nový svetr? „ Díval ses do skříně? „ Do které skříně? „ V předsíni. Vymysli podobný rozhovor s větami tázacími.
Větami rozkazovacími něco rozkazujeme nebo někoho k něčemu vyzýváme. Píšeme za nimi tečku za důrazným rozkazem vykřičník. Co rozkazuje holčička svému pejskovi: Pojď ke mně! Seď přece klidně, Ťapko ! Nevrť se pořád! Říkej další rozkazy.
Větami přacími vyslovujeme přání. Píšeme za nimi tečku, za zdůrazněným přáním vykřičník. Co si přeje Ťapka: Ať už to mám za sebou! Kéž by to mýdlo tolik neštípalo! Kéž bych dostala sladkou odměnu. Kdybych se už mohla proběhnout. Říkej další přání pejska Ťapky.
Obchodník s telefonem. In: Http://office. microsoft Obchodník s telefonem. In: Http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=telefon#ai:MC900440623|mt:0| [online]. [cit. 10.9.2011]. Žena s telefonem a kávou. In: Http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=telefon#ai:MC900440627|mt:0| [online]. [cit. 10.9.2011]. Cestující obchodnice s telefonem. In: Http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=telefon#ai:MC900440621|mt:0| [online]. [cit. 2012-03-03]. Pes s dítětem. In: Http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pes++d%C3%ADt%C4%9Btem&ex=1&ctt=1#ai:MC900089440| [online]. [cit. 10.9.2011].