Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 09/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.03_opakovani_3 Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Opakování 3 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k opakování učiva ze šestého ročníku.
1. Na obrázku jsou znázorněna stejná tělesa v různých vzdálenostech od Země. Na které těleso působí největší gravitační síla a na které nejmenší? Odpověď zdůvodněte: A D B E C
2. Jaký úhel svírá směr svislý a vodorovný? Vyberte správnou odpověď: 125° 45° 30° 90° 60° 180°
3. Popište použití libely (vodováhy) v praktickém životě.
4. Vyberte pojmy patřící fyzikální veličině SÍLA 4. Vyberte pojmy patřící fyzikální veličině SÍLA. Každý pojem vysvětlete: teploměr F Kelvin Newton siloměr tíha
5. Jaké násobky a díly jednotky NEWTON znáte? MN kN mN
6. Pod kterým číslem se nachází síla o velikosti 15 N působící nahoru 6. Pod kterým číslem se nachází síla o velikosti 15 N působící nahoru? Měřítko: 1cm odpovídá 3 N ŘEŠENÍ: SÍLA 2
7. Odpovězte, který vozík se rozjede nejrychleji (velikost sil je stejná). Vyber správnou odpověď: 1 vozík 2 všechny stejně vozík 3 vozík 4
8. Vypočítejte tíhu těchto těles a látek: pytel brambor o hmotnosti 50 kg, 2 kg cukru, 0,25 kg másla, 3 t železa 500 g mouky Postupujte podle vzorce: G=m∙g
9. Jaká je výslednice dvou sil působících stejným směrem 9. Jaká je výslednice dvou sil působících stejným směrem? F1=12 N F2= 8 N Vyberte správnou odpověď: 20 N 4 N 30 N
10. Jaká je výslednice dvou sil působících opačným směrem 10. Jaká je výslednice dvou sil působících opačným směrem? F1=38 N F2=52 N Vyberte správnou odpověď: 12 N -14 N 14 N 24 N
11. Vyberte správná tvrzení, vyberte chybná tvrzení a ta opravte: Působí-li dvě síly v OPAČNÉM směru, má výslednice týž směr jako menší síla. ne Výslednice dvou různoběžných sil je určena ÚHLOPŘÍČKOU rovnoběžníku sil. ano Skládání sil ve STEJNÉM směru-výslednice je určena jejich SOUČINEM. ne Rozkládání sil-nalezení několika sil, které mají stejný účinek jako původní síla. ano
12. Vyberte správné názvy Newtonových zákonů a řekněte jejich znění: Zákon síly Zákon rychlosti Zákon tíhy Zákon setrvačnosti Zákon akce a reakce
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://office.microsoft.com/cs-cz/images [cit:2012-09-14] http://shop.adjustplus.biz/images/ProdPic_A+AdvSpLvl.JPG [cit:2012-09-14] http://www.mbcalibr.cz/produkty/big-0558c3d.jpg [cit:2012-09-14] http://www.alliancze.cz/fotocache/bigadd/Vortex_Bubble_use.jpg [cit:2012-09-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Silom%C4%9Br_25.png [cit:2012-09-14] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_7/sily.gif http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_7/4_voziky.png
Metodika prezentace: Prezentace slouží k opakování učiva ze šestého ročníku. Žák opakuje fyzikální veličinu „síla“. Žák odpovídá na otázky, vytváří odpovědi, odpovědi zdůvodňuje, vybírá z možností správnou odpověď. Žák zná jak se projevuje gravitace. Žák zná, že gravitační síla nám umožňuje základní orientaci v prostoru a popíše směr svislý a směr vodorovný. Žák charakterizuje fyzikální veličinu síla, zná její symbol, jednotku, popíše siloměr. Žák graficky znázorní sílu. Žák umí vypočítat tíhu tělesa. Žák umí skládat síly stejného, opačného a různého směru. Žák zná Newtonovy zákony.