VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7_baje_a_myty Název: Báje a mýty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 21.11. 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
BÁJE A MÝTY
MÝTUS z řeckého mythos = řeč a vyprávění o dávné minulosti často zpívány nebo recitovány při velkých slavnostech tvořily společný majetek nějakého kmene nebo skupiny (řecké, slovanské, germánské…) známe téměř ze všech starých kultur
TÉMATA MÝTŮ vznik a počátek světa původ, zrození či stvoření člověka založení města původ různých svátků, zvyků a institucí původ nějakých slavností o záchraně a zachráncích vylíčení budoucnosti, případně konce světa
do bájí vtěleny dávné představy lidí o vzniku světa a jeho povaze o životě bohů přírodních jevech a jejich příčinách o člověku, jeho vzniku a jeho pozemském i posmrtném životě tyto fantaskní příběhy se pokouší určitým způsobem vykládat zmíněné dříve nevysvětlitelné jevy
VYBRANÉ MYTICKÉ POSTAVY
ELFOVÉ A VÍLY v Keltských a Severských bájích štíhlé bytosti menšího vzrůstu s úzkými tvářemi, lehce zešikmenýma očima a špičatýma ušima svobodomyslní, nedělali si s ničím těžkou hlavu, rádi se bavili, tančili, zpívali žili velice dlouho dle lidských měřítek, vyznali se v přírodní magii a rozuměli si se zvířaty
UPÍŘI ze starých slovanských jazyků rozšíření snad ve všech krajinách (Persie, Babylonie, Asýrie, starověké Řecko, Řím, Afrika, Asie, Amerika) upír vzniká tehdy, kdy člověk zemře nějak nepřirozeně nebo se nepovede pohřební rituál naštvaná duše se pak stává démonem, který saje životní sílu v podobě krve, aby mohl pokračovat ve své nepřirozené existenci
JEDNOROŽCI A PEGASOVÉ JEDNOROŽCI čisté bytosti žijící v hlubokých lesích, kde se skrývali před lidmi a zlými silami bílá srst, občas se stříbrným, perleťovým nebo modravým odstínem, stejně zbarvený byl i jeho roh PEGASOVÉ okřídlený kůň
DRACI v mýtech a legendách po celém světě (vzhled různý) někde jsou zlí, někde dobří veliký plaz, pokrytý šupinami, který má šest končetin - přední, zadní a blanitá křídla na zádech, může mít i více hlav
FÉNIXOVÉ bájný pták, jenž umírá, aby zas a znova povstal ze svého vlastního popela (nesmrtelný) podobný pávu nebo orlu, má rudé, až ohnivé peří a zářivý zlatý zobák a spáry slzy fénixe měly léčivou moc a dokázaly vyléčit jakoukoli nemoc či zranění Indie, Čína, Egypt, Evropa a Blízký Východ
POUŽITÉ ZDROJE Obrázky z kolekce Klipart http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%BDtus http://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/baje-myty-povesti-bajky http://lumenn.blog.cz/0901/elfove-a-vily http://lumenn.blog.cz/1010/upiri http://i175.photobucket.com/albums/w148/favisspunk/vam pire-2.gif http://lumenn.blog.cz/0901/jednorozci-a-pegasove http://lumenn.blog.cz/0902/draci http://lumenn.blog.cz/0902/fenixove http://lumenn.blog.cz/0902/gryfove-sfingy-a-dalsi-chimery
METODIKA Nejprve žáky seznámíme s literárními pojmy báje a mýty. Představíme některé mytické postavy + pod sfingou se nachází hypertextový odkaz k dalším postavám. Žákům ukážeme knihy, které obsahují báje a mýty (soukromá sbírka). Poté si přečteme ukázku z čítanky. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.