Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Asociace aktivních škol
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Vzájemná hospitační činnost
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Konceptová analýza Analýza obsahové transformace ve výuce a jejích strukturních opor – obsahová jádra – jádrové činnosti.
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Úloha kritérií a škál v modelu kvalitní školy
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Evaluace v mateřských školách
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Standardy pro základní vzdělávání
Evaluace v mateřských školách
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky Tomáš Pavlas Petr Najvar (a Jan Slavík, Tomáš Janík, Michaela Píšová) MATEMATIKA A FYZIKA VE ŠKOLE Jevíčko, 23.–25. srpen 2017

Struktura prezentace kvalita výuky role učitele definice a cíle hospitací hospitace jako zpětnovazebná nástroj hospitace výzkumná a hospitace inspekční

Kvalita výuky Hodnocení kvality výuky má dvě hlavní komponenty: (a) hodnocení procesu – co učitel a žáci reálně ve výuce dělají, (b) hodnocení výstupů – co se žáci naučili (Rolf Dobeli: Outcome bias)

Komplexní modely kvality výuky Helmke et al. 2007

Dobrá škola: (Cesta ke kvalitě)

Kontextová poznámka: role učitele Učitel dnes není chápán jako úředník, který plní předpisy a metodická doporučení. Je chápán jako samostatně uvažující profesionál, který je zodpovědný za svou práci. Proto má být kompetentní • k reflexi, posuzování a zlepšování své profesionální činnosti, • k odbornému kritickému dialogu o jejích kvalitách vedenému uvnitř profesního společenství (ale i směrem k veřejnosti).

Výuka jako systém kvalita vývoje a rozvoje každého systému úzce závisí na kvalitách jeho zpětnovazebních a kontrolních složek

Pedagogická hospitace je zpětnovazebným nástrojem založeným na přímém pozorování výuky a na odborné komunikaci o její kvalitě. (koncept reflektivní praxe) Cíle hospitací kontrolní (inspekční) analytické (výzkumné) rozvíjející (pedagogické)

Hodnocení kvality výuky s oporou v hospitaci Čtyři výchozí předpoklady: • proces výuky ovlivňuje kvalitu jejích výstupů • učitel je profesionálně zodpovědný za kvalitu výuky • učitel má rozlišovat lepší a horší situační alternativy výuky, aby mohl zlepšovat kvalitu výuky • rozlišování lepších a horších alternativ výuky musí být profesionálně (v komunikaci mezi profesionály) zdůvodněné

Učitelova (auto)evaluace Hospitace ve třídách spojené s pohospitačním rozborem jsou tradičním a dobře vžitým a ověřeným autoevaluačním nástrojem školní praxe. Je to jediný zpětnovazební prostředek, který má školní praxe k dispozici pro hodnocení kvality výuky a pro zvyšování kvality výuky s ohledem na proces výuky. Na rozdíl od sociologických a jiných přístupů ve výzkumu výuky, při hospitacích je na výuku pohlíženo z pozice tvůrce výuky. Hospitace pomáhají ke zvyšování adaptability ve vzdělávání (přizpůsobování jedinečným podmínkám školy).

Pomoc při zlepšování kvality výuky Hospitace vede ke zpětné rekonstrukci procesu výuky, na jejímž základě lze posuzovat jednotlivé komponenty procesu výuky ve vztahu k celku vyučovací jednotky a k jejím cílům. Na základě rekonstrukce procesu výuky lze navrhovat zlepšující varianty (alterace), a tak učiteli pomáhat ke zlepšování výuky.

Zlepšování profesionální kompetence učitelů Hospitace jsou prostředkem nejenom evaluačním, ale zároveň kultivačním. Umožňují zlepšovat profesionální kompetenci učitelů, zejména její reflektivní anebo tvůrčí složku, a zkvalitňovat jejich tzv. sekundární intuici, tj. schopnost připravit výuku s ohledem na potřeby žáků a rozhodovat se v aktuálních v situacích výuky.

Spojení praxe, teorie a vzdělávacího programu Vzhledem k tomu, že hospitace jsou metodicky založeny na pozorování, jsou v nich užívány metody analogické metodám výzkumným. Proto mohou hospitace sloužit jako relativně přirozený spojovací můstek mezi pedagogickou praxí a teorií i mezi praxí a kurikulárními dokumenty (na všech úrovních).

Pohled kvalitativní a kvantitativní předpoklad: každá hodina je unikátním setkáním konkrétního učitele a konkrétních žáků nad konkrétním obsahem ohnisko: to, co je v dané hodině unikátní OBSAH (oborová didaktika) předpoklad: vyučovací hodiny lze mezi sebou porovnávat, jsou to varianty téže struktury ohnisko: to, co mají různé hodiny společné METODA (obecná didaktika)

Hospitační pohledy na výuku a do výuky výzkumník inspektor CÍL budovat porozumění – vysvětlení vyslovit hodnocení – doporučení HLEDISKO převážně obsahové převážně metodické SÍTO jemné zrno hrubé zrno ZORNÉ POLE výuková situace celá hodina PERSPEKTIVA oborová příslušnost nadoborový pohled POSTUP spíše indukce spíše dedukce PRODUKT kvalitativní interpretace objektivní záznam OTÁZKY explorační, explanační Jaká výuka je a proč?) normativní, formativní (Jaká výuka je ve vztah k tomu, jaká by měla být?) SMĚŘOVÁNÍ porozumění praxi zpětná vazba praxi zlepšování praxe

Hospitace v rámci hodnocení Hodnocení průběhu vzdělávání Hospitace – základním zdrojem – ne jediným Východisko - kritéria pro hodnocení plynou z modelu Kvalitní školy Hospitační záznam – nástroj pro sledování základních charakteristik výuky

Hodnocení výuky Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků

Hodnocení dle kritérií Pro každé kritérium úroveň Výborná Očekávaná Vyžadující zlepšení Nevyhovující Pro ředitele školy přístupné reporty s výsledkem hodnocení školy, porovnáním se školami v kraji a v celé ČR

Hospitační inspekční report Agregace základních charakteristik hospitovaných hodin ve vazbě na jednotlivá kritéria Pomocné vodítko pro inspekční hodnocení

Hodnocení Průběh vzdělávání ve škole Výuka jednoho konkrétního učitele Doporučení pro vedení školy Doporučení pro konkrétního učitele Doporučení pro skupiny předmětů

Rozvoj sledování a hodnocení Pravidelné cykly seminářů věnované různým aspektům hodnocení a sledování hospitací Proměny a úpravy hodnotících nástrojů ČŠI Soustředění se Na dominantní prvky hodiny Na jádro hodiny Na obecně metodické znaky hodiny Práce s obsahem; organizační struktura hodiny; hodnocení v hodině; žák v hodině

Obsahové x obecně metodické Hodnocení kvality z obecně metodického hlediska není totožné s obsahovým oborovým hlediskem, ale je v základních rysech analogické Plánování obsahu, konstrukce cílů Organizace výukových situací Poskytování zpětné vazby žákům Reflexe vlastní výuky

Děkujeme za pozornost Tomáš Pavlas, ČŠI Petr Najvar, PdF MU

hospitace metodická obecně didaktická Učitelocentrické výklad / přednáška učitele diktát rozhovor se třídou samostatná práce práce ve dvojicích práce ve skupinách více současně přechod ostatní Žákocentrické

Fyzika Zvuk Krása hospitace obsahová oborovědidaktická Hloubková konceptuální struktura obsahu Aplikovat ČINNOST Fenomén VLASTNOST Fenomén SUBSTANCE Fyzika Srovnávání podle všeobecného ekvivalentu Rychlost Měření Zvuk Intenzita Metafora Hodnocení Hudební výchova Krása Hodnotit Ukázka z videozáznamu výuky fyziky (virtuální hospitace) Srovnávání podle subjektivního ekvivalentu Tvořit Znalost faktů Procedurální znalost Konceptuální znalost

Otázka vztahu učiva a cíle