Zvláštnosti větné stavby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Větné členy.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 9.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Zvláštnosti větné stavby
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Skladba souvětí.
VSUVKA Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-35
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
VY_32_INOVACE_Jir_II_09 Velká písmena ve vlastních jménech Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Zvláštnosti větné stavby VY_32_INOVACE_Jir_II_19 Zvláštnosti větné stavby Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

SAMOSTATNÝ VĚTNÝ ČLEN NENÍ DO VĚTY MLUVNICKY ZAČLENĚN JE BUĎ PŘED VĚTOU, NEBO PŘIPOJEN ZA VĚTU VE VĚTĚ SE NA NĚJ ODKAZUJE UKAZOVACÍM ZÁJMENEM NEBO PŘÍSLOVCEM OD VĚTY SE ODDĚLUJE ČÁRKOU Knihy, ty jsem měl ze všeho nejraději. Je tam opravdu pěkně, na horách. Děti, ty měl rád. Tam se mu líbilo, ve městě.

OSLOVENÍ SLOVO(případně skupina slov), KTERÉ OZNAČUJE, KE KOMU SE OBRACÍ VÝPOVĚĎ BÝVÁ VYJÁDŘENO 5.PÁDEM MŮŽE BÝT ROZVITO PŘÍVLASTKEM OBSAHOVÝM VÝZNAMEM SOUVISÍ S VĚTOU DO VĚTY JE VLOŽENO NEBO K NÍ PŘIPOJENO, NENÍ ROZVÍJEJÍCÍM ČLENEM VĚTY MŮŽE STÁT I ZCELA SAMOSTATNĚ Milý příteli, děkuji Ti za blahopřání. Rád bych Tě, milý příteli, navštívil. Vítám Tě, Karle.

VSUVKA VĚTA NEBO SLOVNÍ VÝRAZ, KTERÝ SOUVISÍ VÝZNAMOVĚ S OBSAHEM VĚTY NENÍ DO VĚTY MLUVNICKY ZAČLENĚNA OD VĚTY SE MŮŽE ODDĚLIT ČÁRKAMI, POMLČKAMI NEBO BÝVÁ V ZÁVORCE Já jsem na to, musím se přiznat, zapomněl. Bylo to, zdá se mi, loni o prázdninách. Dostavte se prosím včas. Dostavte se, prosím, včas. USTÁLENÉ VSUVKY PROSÍM, MYSLÍM, DOUFÁM, ZŘEJMĚ, TUŠÍM, ATD. SE ČÁRKAMI ODDĚLOVAT NEMUSÍ. JE TO MOŽNÉ, ALE NE NUTNÉ.

VĚTA NEÚPLNÁ (ELIPSA – výpustka) VĚTNÝ CELEK, VE KTERÉM NENÍ VYJÁDŘEN DŮLEŽITÝ VĚTNÝ ČLEN (zpravidla přísudek) – MŮŽEME HO DOPLNIT ZE SOUVISLOSTÍ ČASTO SE OBJEVUJE V ŘEČI MLUVENÉ, ZEJMÉNA V ODPOVĚDÍCH NA DOPLŇOVACÍ OTÁZKY Ptal jsem se ho, ale on nic. Kdo se přihlásil? Viktor. Koho pošleš pro dříví? Bratra. Kdy se vrátíš? Večer.

POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

Datum vytvoření: 11.2.2012 Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat a rozlišit zvláštnosti větné stavby – samostatný větný člen, oslovení, vsuvku a větu neúplnou.