Část II – Skládání kmitů, vlny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
Geometrické znázornění kmitů Skládání rovnoběžných kmitů
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Mechanické kmitání a vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Kmitavý pohyb 1 Jana Krčálová, 8.A.
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Vlny.
Jak to vypadá, když se něco vlní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Přednáška Vlny, zvuk.
37. Elekromagnetické vlny
Mechanické kmitání a vlnění
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
S ložené kmitání. vzniká, když  na mechanický oscilátor působí současně dvě síly  každá může vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru  a oba.
Chvění struny Veronika Kučerová.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
K čemu může vést více vlnění
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Vázané oscilátory.
Derivace –kmity a vlnění
Skládání kmitů.
SLOŽENÉ KMITÁNÍ.  Působí-li na mechanický oscilátor současně dvě síly, z nichž může každá vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru,
Kmitavý pohyb
Skládání kmitů.
KMITÁNÍ A VLNĚNÍ, AKUSTIKA
Kmitání.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Kmitání Kmitání (též oscilace nebo kmitavý děj) je změna, typicky v čase, nějaké veličiny vykazující opakování nebo tendenci k němu. Kmitající systém se.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Mechanické kmitání - test z teorie Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Skládání rovnoběžných kmitů
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
rozsah slyšitelných frekvencí: 1.2 – 120 kHz
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STOJATÉ VLNĚNÍ.
Kmitání Mgr. Antonín Procházka.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Transkript prezentace:

Část II – Skládání kmitů, vlny Kmity, vlny, akustika Část II – Skládání kmitů, vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, 2013 - ZS

Skládání harmonických kmitů Uvažujme situaci, kdy těleso koná v jedné rovině zároveň dva na sobě nezávislé(!) kmitavé harmonické pohyby. Bude nás zajímat výsledný průběh výchylky z rovnovážné polohy na čase Budeme rozlišovat dva základní případy: I) směry obou kmitání jsou shodné (skládání rovnoběžných kmitů) II) kmitání jsou navzájem kolmé (skládání kolmých kmitů) Dvě pružiny spojené gumovým vláknem. Pokud zanedbáme sílu působící ve vlákně, je pohyb bodu S dán složením kmitů obou pružin (polovina výchylky od každé) Samozřejmě by šlo uvažovat i obecný případ, kdy je úhel mezi kmity jiný než 0° či 90°, tím se však nebudeme zabývat (matematicky náročné)

Skládání rovnoběžných kmitů Platí princip superpozice: celková výchylka y je dána součtem výchylek jednotlivých kmitání y1 a y2, tj. y = y1 +y2 (výchylky mají kladné i záporné znaménko podle směru vychýlení z RP) Při skládání rovnoběžných kmitů velmi záleží na tom, v jakém vztahu jsou frekvence obou kmitání. Frekvence jsou si rovny (ω1 = ω2) - složené kmitání je harmonické s frekvencí ω = ω1 = ω2

Skládání rovnoběžných kmitů 2 Jak bude určena výsledná amplituda (maximální výchylka) A složeného kmitání pomocí výchylek A1 a A2 skládaných kmitání? Bude záviset na fázovém posunu φ mezi oběma kmitáními! Platí: Speciální případy: φ = 0 → A = A1+ A2 (kmitání ve fázi), φ = π (180°) → A = A1 - A2 (kmitání v protifázi) φ = π (180°), A1 = A2 → A=0 (kmitání zaniká)

Skládání rovnoběžných kmitů 3 B) Frekvence jsou rozdílné ω1 ≠ ω2. - v takovém případě vzniká vždy neharmonické kmitání. Pokud lze podíl frekvencí vyjádřit podílem celých čícel (např. ), vzniká periodické kmitání (významné v akustice). Pokud je podíl frekvencí vyjádřen iracionálním číslem (např. √2), získáváme neperiodický průběh kmitání!

Skládání rovnoběžných kmitů 4 - rázy Zajímavá situace nastává, pokud jsou si frekvence ω1 a ω2 velmi blízké. V takovém případě dochází k periodickému zesilování a zeslabování složeného kmitání – tzv. rázy. Pokud mluvíme o zesilování zeslabování zvuku, používá se pojem zázněje Využití: měření frekvence neznámých kmitů, když máme k dispozici kmity se známou frekvencí (při shodě rázy zaniknou)

Skládání kolmých kmitů Dochází-li k navzájem kolmým kmitům, jejichž frekvence jsou v celočíselném poměru, tj. ω1: ω2 = m/n (m a n jsou malá celá čísla), vznikají jejich složením tzv. Lissajousovy obrazce. Při matematické popisu samozřejmě opět platí princip superpozice, tentokrát však již ve vektorovém tvaru (máme dva směry) Nejjednodušší případ - ω1 = ω2, A1 = A2 a fázový posuv φ = π/2 (90°) – obrazcem je kružnice https://www.youtube.com/watch?v=rUaS37GZorg Čas:5:20-5:50 !! Obrazce pro poměr frekvencí 1:1, stejné amplitudy a různé fázové posuvy Obrazce pro poměr frekvencí 2:1, stejné amplitudy a různé fázové posuvy

Mechanické vlnění = šíření kmitavého pohybu v látkovém prostředí Prostředí musí obsahovat pružně vázané objemové elementy (na rozdíl od elektromagnetického vlnění se nešíří ve vakuu) Částice se nepřemisťují, pouze kmitají Postupné podélné vlnění (zvuk) – kmitání ve směru šíření Postupné příčné vlnění – kmitání kolmo na směr šíření https://www.youtube.com/watch?v=yd-G6KYwzvA

Mechanické vlnění 2 bodová řada pružně vázaných objemových elementů Fázová rychlost v= rychlost šíření vlny = rychlost, jakou se šíří stejný stav Vlnová délka λ vzdálenost dvou míst, která při šíření vlnění kmitají se stejnou fází λ= v*T = v/f, kde v je rychlost šíření vlnění a T perioda

Mechanické vlnění 3 - rovnice Uvažujme, že zdroj vlnění kmitá harmonicky podle vztahu: Do místa ve vzdálenosti x od zdroje se vlnění šířící se rychlostí v dostane za čas: Pro jeho výchylku v závislosti na čase t a vzdálenosti x tak dostáváme: Tato rovnice nám při znalosti vlnové délky a frekvence (periody) zdroje umožní spočítat výchylku z rovnovážné polohy v daném čase t v dané vzdálenosti x od zdroje (je to funkce dvou proměnných, času a polohy!)

Skládání (interference) vlnění Co se stane, pokud se setkají dvě vlnění z různých zdrojů (např. dvě vlny na rybníce vzniklé dopadem kamenů)? Dojde k jejich složení (interferenci) podle principu superpozice. Uvažujme případ skládání dvou vlnění se stejnou vlnovou délkou λ a stejnou amplitudou A1, která se šíří v přímé řadě bodů. O amplitudě výsledného vlnění rozhoduje tzv. dráhový rozdíl d, který je roven rozdílu vzdáleností zdrojů vlnění. Pro amplitudu výsledného vlnění platí: Pro cos(π*d/λ) = 1, bude A = 2*A1 (interferenční maximum) Pro cos(π*d/λ) = 0, bude A = 0 (interferenční minimum) Interfer. maximum Interfer. minimum

Stojaté vlnění Pokud uchytíme hadici na jednom konci a druhým koncem začneme kmitat, můžeme po chvíli pozorovat, že některé body hadice mají maximální výchylku, jiné nekmitají vůbec. Proč? Vlnění se na konci hadice odrazí a postupuje zpět. Skládá se s vlněním postupujícím ke konci hadice (obě mají stejnou amplitudu) a záleží tedy na jejich dráhovém rozdílu. V místech, kde nastává interferenční maximum, je amplituda maximální (A = 2*A1), vznikají zde tzv. kmitny. V místech, kde je interferenční minimum, je A = 0, vznikají zde uzly. Souhrnně se hovoří o tzv. stojatém vlnění! Poznámka: Stojaté vlnění je velmi významné i u elektromagnetického vlnění, vzniká například v mikrovlnné troubě.

Stojaté vlnění To, kde konkrétně budou uzly a kde kmitny, silně závisí na tom, zda je konec hadice pevně uchycen (tzv. odraz na pevném konci) nebo zda může kmitat (odraz na volném konci). Na pevném konci je samozřejmě uzel, kmitny a uzly se poté střídají vždy po polovinách vlnové délky. Naopak na volném konci je vždy kmitna, opět dochází k periodickému střídání kmiten a uzlů po polovinách vlnové délky. Je důležité si uvědomit, že všechny body kmitají s frekvencí rovnou frekvenci zdroje, liší se pouze tím jako mají amplitudu (kmitny maximální, uzly žádnou, ostatní něco mezi)! Využití: Kytara – stojatá vlna na struně Ladička – bedýnka délky Varhany – stojatá vlna v trubici otevřená x uzavřená trubice V hudebních nástrojích vznikají stojaté vlny, zesilující určité tóny

Chvění mechanických soustav Specifickým případem stojatého vlnění je tzv. chvění, které vzniká rozkmitáním pružných těles (struna, deska, tyč apod.) Toto vlnění může mít více frekvencí, základní frekvence je třeba v případě struny dána vztahem f = v/2*l, kde l je délka struny. Další frekvence jsou celočíselné násobky základní frekvence. Pokud chci základní frekvenci struny změnit, musím buď změnit její délku nebo změnit rychlost šíření vlnění v ní (to udělám např. změnou napínací síly, více o tom v dalších přednáškách) Zajímavý případ chvění ve více rozměrech – Chladniho obrazce