3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Požadavky k získání známky
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Metodologie historického výzkumu volného času
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Sport – v zdravém těle zdravý duch
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Přetrvává stejný postoj k dítěti
PERIODIZACE ČESKÝCH DĚJIN SPORTU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - III
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Z historie úpolových činností
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
SOKOL Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti nestátních neziskových.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí
České sportovní hnutí do r. 1918
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Školní tělesná výchova
Osobnosti zážitkové pedagogiky
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu

Počátky sportovní edukace pohybové aktivity (PA) – vždy součástí edukace = základní edukační prostředek (vztah k práci a boji) vznik sportu – sportovní edukace = tradiční oblast každé kultury – vyšší stadium rozvoje civilizace antický svět – ve školách i mimo ně systematická gymnastická výchova, vojenská výchova – Sparta, olympijské hry středověk – rytířské hry + další „sporty“

Rozvoj sportovní edukace novodobá národní hnutí – tělovýchova a sport = profilové aktivity např. sokolské hnutí (Tyrš, Fügner) – kulturně edukační – důraz na prvky filozofické, morální i estetické novodobý sport – tradiční prostředek napomáhající rozvoji zdraví, fyzické zdatnosti a obratnosti, sociálním kompetencím i morální a estetické kultivaci osobnosti

Rozvoj sportovní edukace moderní doba – řada problémů spjatých s profesionalizací a ekonomickou lukrativností ve sportu (doping, násilí, morální selhání některých sportovců i funkcionářů) narůstají problémy ve vztahu soutěžního sportu a edukace klíčové je hnutí za fair play a za zachování základních hodnot sportu (sport = radost, potěšení, zdravá forma rekreace, …)

Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Platon (427–347 př. Kr.) - význam tělesných cvičení - vztah k branné výchově - rozvoj i dívek Aristoteles (384–322 př. Kr.) - význam tělesných cvičení - tělesná cvičení mají předcházet intelektuálnímu rozvoji středověk – pokles významu TV (celková redukce péče o tělo) renesanční myšlení, např. François Rabelais (1494–1553) – v novém přístupu k životu doceňuje sport jako podstatný prostředek edukace

Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jan Amos Komenský (1592–1670) - TV = součást komplexní edukace - přínos k rozvoji školní TV - TV začlenil všech stupňů vzdělávací soustavy John Locke (1632–1704) - TV má prioritní význam - TV + mravní + rozumová výchova = tři základní oblasti edukace - pojetí TV = podpora zdraví a rozvoj zdatnosti = předpoklad úspěšného života

Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jean Jacques Rousseau (1712–1778) - význam TV v přirozeném prostředí, v souladu s individuálními potřebami, v radostné atmosféře a se svobodnou nabídkou pohybových aktivit - zrod novodobých TV koncepcí Johann Christoph GuthsMuths (1759–1839) - klasik školní tělesné výchovy

Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Johann Heinrich Pestalozzi (1746–1827) - švýcarský humanistický pedagog - položil základy metodice elementární výuky - přirozené pohyby = základ TV v primární škole - výchovné vyučování (cíle mravní výchovy) pojetí sportovní edukace výrazně ovlivňovaly rozvíjející se tělovýchovné systémy, např. německý, švédský a anglický zavádění školní TV v 19. století – nejprve živelně, později povinně (u nás 1869)

Miroslav TYRŠ (1832–1884) nejvýraznější postava českého kulturního života druhé poloviny 19. století profesor dějin umění na univerzitě v Praze teoretik a organizátor tělesné výchovy 1862 inicioval založení první české celonárodní masové tělovýchovné organizace Sokol vytvořil tělovýchovnou soustavu a české tělovýchovné názvosloví nadčasový význam = požadavek začlenění tělesné výchovy do celkového rozvoje člověka i celé společnosti

Rozvoj „sportovně-pedagogické teorie“ impulzy anglické koncepce sportu (19./20. st.): rytířsky pěstovaný sport = příspěvek k míru a solidaritě moderně chápaný sport = prostředek olympijské výchovy Pierre de Coubertin (1863–1937) – navazuje současná olympijská pedagogika (Olympic Pedagogy) olympijská výchova místo turnerské a gymnastické TV

Rozvoj „sportovně-pedagogické teorie“ podněty reformní pedagogiky (přelom 19. a 20. st,. 20. a 30. léta 20. st.): důraz na přirozenost dítěte a jeho svobodu posílení výchov včetně TV a zdravotních aspektů východisko humanistické sportovní edukace aktuální i pro dnešek např. školní farma Eduarda Štorcha na Libenském ostrově v Praze (20. léta 20. st.) pojetí sportovní edukace v totalitních systémech: důraz na ideologické cíle např. pojetí TV ve fašistickém Německu

Zneužití sportu v totalitních systémech Sport a fašistické Německo: význam TV u organizace Hitlerjugend OH Berlin 1936 Leni Riefenstahlová – 1. dokument o OH – Olympia

Soudobá pedagogika sportu ve světě rozvoj od 60. let 20. století vznik pedagogiky sportu souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sportwissenschaft) kriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu reaguje na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. světové válce analyzuje edukační význam sportu v současné společnosti u nás především rozvoj didaktiky TV rozvoj pedagogické kinantropologie (profesoři Dobrý, Rychtecký, Fröml, …)