Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Obecná ekonomie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č.projektu : CZ.1.07/1.5.00/34.0921 Škola: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Městec Králové, T.G. Masaryka 4 Název materiálu: VY_32_INOVACE_EP_209 Autor: Bc. Pavlína Kánská Tématický okruh: Obecná ekonomie Ročník: 1. a 2. Obor Podnikání Datum tvorby: Říjen 2013 Anotace: Materiál slouží k výkladu do hodiny. Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad do hodiny.
Obecná ekonomie 9. Nabídka
Nabídka množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně Závisí na řadě faktorů rozhodující je cena Jestliže cena vzroste, nabídka výrobců stoupá Klesá-li cena, výrobek se stává nepřitažlivým pro výrobce, nabídka klesá
Graf nabídkové křivky
Agregátní nabídka – souhrn veškerého nabízeného zboží Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce Tržní nabídka – nabídka určitého druhu zboží
Faktory působící na nabídku: Cena Substituční výrobek nebo služba – produkt, který je schopen nahradit původní (rohlík x houska) Komplementární výrobek – zboží, které je nedílnou součástí se základním výrobkem, i když není součástí přímého nákupu výrobku základního (auto x benzín) Náklady na jednici výroby – pohyby cen vstupních zdrojů (materiál), technologický pokrok (levnější výroba) Změna výrobních podmínek – pohyb cen strategických surovin (ropa, plyn, energie) jejich nedostatek se projevuje tzv. dominovým efektem u všech výrobců; či v zemědělství neúroda apod.
Zdroje: ZLÁMAL, Jaroslav a Zdeněk MENDL. Ekonomie nejen k maturitě. Vyd. 3. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 128 s. ISBN 978-80-7402- 056-8. Vlastní. www.office.microsoft.com