NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: RNDr.Ivana Řehková 3.2.5.2.R01_Středová souměrnost Matematika 7.ročník CZ.1.07/1.4.00/21.2976 1
Anotace Prezentace slouží k seznámení se středovou souměrností. Jedná se o výkladovou hodinu, kdy se žáci naučí najít obraz bodu, úsečky, trojúhelníku. Na závěr hodiny společně formulují definici středové souměrnosti.
Zopakujte si shodnost. Kdy jste slyšeli o shodnosti geometrických útvarů? Jaká je definice shodnosti? Jak rozlišujeme shodná zobrazení?
Odpovědi: V minulém školním roce jsme probírali osovou souměrnost. Osová souměrnost je shodné zobrazení. Útvary nazýváme shodné, jestliže je můžeme přemístit tak, aby se kryly. Rozlišujeme přímou a nepřímou shodnost.
Opakování: osová souměrnost. Popište obrázek: Obraz čtverce ABCD v osové souměrnosti s osou EF
Středová souměrnost. Obraz bodu:
Obraz úsečky:
Obraz úsečky:
Obraz úsečky:
Obraz trojúhelníku ABC
Obraz trojúhelníku:
Obraz šestiúhelníku:
Definice středové souměrnosti: ČÍM JE ZADANÁ STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST? JEDNÁ SE O SHODNÉ ZOBRAZENÍ? JE TO PŘÍMÁ NEBO NEPŘÍMÁ SHODNOST? Bodem= středem souměrnosti. Středová souměrnost je shodné zobrazení Jedná se o přímou shodnost.
Co říká Wikipedie? http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99edov%C3%A1_soum%C4%9Brnost
Citace: Obrázky byly vytvořeny v programu GEOGEBRA- archiv autora. Matematika pro 7. ročník ZŠ: 1.díl. Praha 2: SPN, 1999. ISBN 80-85937-78-6.