Multikulturní ošetřovatelství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Znaky národa národ území kultura sounáležitost jazyk historie.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
2 Marketingové koncepce
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Náboženství a fanatismus
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Mezinárodní hotelnictví
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Terapeutické komunity
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Správa sociálního zabezpečení
Společnost a její typologie
Ošetřovatelský proces v primární péči
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Kultura, socializace a jedinec
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Centra kolegiální podpory
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Multikulturní ošetřovatelství Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová

Madeleine Leiningerová „Pokud mají lidé přežít a žít ve zdravém, pokojném a smysluplném světě, pak musí sestry a další zdravotničtí pracovníci pochopit jejich různá kulturní přesvědčení, kulturní hodnoty a životní styl, aby byli schopni poskytovat kulturně uzpůsobenou prospěšnou zdravotní péči“. Madeleine Leiningerová

ZÁKLADNÍ POJMY KULTURA •Propracované, sdílené a předávané chápání hodnot, životního stylu a přesvědčení určité skupiny osob. •Toto chápání přechází z generace na generaci a ovlivňuje myšlení, rozhodování a jednání člověka. •subkultura –dílčí skupina osob v rámci dominantní kultury, která se zřetelněji odlišuje svými normami a způsobem života RELIGIOZITA: •Orientace k Bohu nebo duchovním společenstvím v užším slova smyslu. ZÁKLADNÍ POJMY

ZÁKLADNÍ POJMY KULTURNÍ SLEPOTA: •Pojem vystihuje stav, kdy jedinec nedokáže zřetelně vnímat, že jeho vlastní konání je kulturně předpojaté. KULTURNÍ BOLEST: •Postup nebo některé výroky zdravotnického personálu, jež vyvolávají u klienta diskomfort, pocit ponížení, apod. •Zraňujícími výroky mohou být např. poznámky o pacientově vzrůstu, tělesné konstituci nebo tmavší pleti. KULTURNÍ ŠOK •Pocity dezorientace a stresu •Vzniká při vstupu jedince do zcela odlišného kulturního prostředí ZÁKLADNÍ POJMY

ZÁKLADNÍ POJMY NÁRODNOST: •Příslušnost k určitému národu nebo etniku. •Příslušnost ke skupině osob se společným původem, kulturou, případně jazykem, náboženstvím nebo jinou charakteristikou, které ji odlišují od ostatní populace. NÁRODNOSTNÍ MENŠINA,MINORITA: •Shoduje se s vymezením etnika či etnické skupiny. ZÁKLADNÍ POJMY

ZÁKLADNÍ POJMY ETNIKUM •Skupina lidí, kteří mají společný rasový původ, obvykle společný jazyk a sdílejí společnou kulturu. Etnikum se vyznačuje svou vlastní etnicitou. ETNOCENTRISMUS •Přesvědčení, že vlastní osobní založení je tím nejkvalitnějším či nejpřijatelnějším v celém výběru životních cest. ASIMILACE •Postupné včleňování jednoho etnika a jeho kultury do jiné kultury tak, že znaky původní kultury se ztrácejí a jsou nahrazovány znaky dominantní přijímané kultury. INTEGRACE •Je úplné včlenění do jiné kultury ZÁKLADNÍ POJMY

ZÁKLADNÍ POJMY PŘEDSUDKY: •Definujeme jako soustavu předpojatých myšlenek, představ a názorů na určitého jednotlivce, skupinu nebo kulturu. STEREOTYPY: •Šablonovité způsoby vnímání a posuzování •Nejsou produktem přímé zkušenosti individua, jsou přebírány a udržují se tradicí. ZÁKLADNÍ POJMY

ZÁKLADNÍ POJMY XENOFOBIE •Strach z cizího, neznámého DISKRIMINACE •Rozlišování /znevýhodňování/ mezi osobami v podobných situacích na základě: rasy, pohlaví, náboženství, politického názoru, národnosti, sociálního původu, osobní antipatie nebo ve spojení s národnostní menšinou ZÁKLADNÍ POJMY

Multikulturalismus Znamená mnohokulturní •Vedle sebe stojí i více kultur se svými zvyky a odlišnostmi •Vzájemně se tolerují, ale nedochází k prolínání kultur do sebe •Podporuje sice zachování a respektování kulturní a náboženské identity cizinců •Vede však k izolovanosti cizích kultur, znevýhodňování, možnosti diskriminace Multikulturalismus

Oboustranné kulturní prolínání mezi majoritní společností a cizími minoritnímu skupinami. •Kultury se mísí, vzájemně ovlivňují, přebírají do své kultury prvky kultur jiných •Je postaven na poznání kulturních a náboženských zvyklostí a jejich respektování •Podporuje sociální a ekonomickou integrace migrantů Transkulturalismus

Kultura, význam Kultura je nezbytnou součástí lidského života Kultura se dá přirovnat k cibuli: Kulturní produkty: řeč, výživa, oblékání, architektura Normy a hodnoty, dobro a zlo Základní hodnoty, otázky existence Kultura, význam

Situace cizinců v nemocnici Cizinec v nemocnici je vystaven mnoha tlakům z okolí, které pramení z: •Neznalosti jazyka •Odlišného způsobu komunikace •Neznalosti vyšetřovacích metod •Odlišnosti ve způsobu ošetřování •Nerespektování základních norem a hodnot •Nemožnosti dodržovat své náboženské či kulturní rituály atd…… Situace cizinců v nemocnici

Transkulturní ošetřovatelství Dodržování kulturních a náboženských zvyklostí tedy patří k základním životním potřebám jedince. •Splňovat tyto potřeby je nezbytným předpokladem pro udržení či obnovu psychického a fyzického zdraví jedince. •Respektování těchto potřeb je zakotveno v právech nemocných •Z těchto a dalších důvodů vznikl obor Transkulturní ošetřovatelství Transkulturní ošetřovatelství

Transkulturní ošetřovatelství Koncepce transkulturního ošetřovatelství je spojena se jménem Dr. Madeleine Leiningerové •Svoji teorii začala rozvíjet v50. letech minulého století. •Vytvořila koncepční model kulturně shodné ošetřovatelské péče známý jako „model vycházejícího slunce“(v roce 1984) Transkulturní ošetřovatelství

Principy ošetřování klienta z jiného kulturního prostředí Při poskytování péče cizímu pacientovi by se sestry měly nejprve seznámit s jeho kulturními a náboženskými specifikami •Provést kulturní zhodnocení klienta •Naplánovat ošetřovatelskou péči tak, aby byla odborná, zároveň však respektovala klientovy kulturní zvyklosti •Velmi důležité je zapojit do přípravy ošetřovatelského plánu také rodinu pacienta, zejména pokud je tato rodina rozšířená a znamená pro pacienta hlavní oporu. Principy ošetřování klienta z jiného kulturního prostředí

Důsledky nerespektování principu kulturně shodné péče V důsledku této situace nemocný: •Ztrácí spokojenost •Často je emočně zraněný •Cítí strach ,nedůvěru •Odmítá spolupráci, vyhýbá se kontaktům •Uzavírá se do sebe •Je stresovaný možnost nepřátelského postoje až agrese Důsledky nerespektování principu kulturně shodné péče

Duchovní a spirituální potřeby mohou u některých pacientů nabýt priority před potřebami biologickými Pacient může modlitbu či splnění jiného rituálu upřednostnit před hygienou, vyšetřením, stravováním apod. Měj na paměti !

Témata k seminární práci 1. Nejčastější etnické menšiny žijící na našem území 2. Rozdílné vnímání potřeb u Romů, Vietnamců a Arabů Témata k seminární práci