VY_32_INOVACE_294 Náboženství na Volyni Mgr. Danuše Manová 10.5.2012 Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1113 Název projektu „Zlepšení kvality vzdělávání na ZŠ a MŠ Ploskovice “ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu Náboženství na Volyni Jméno autora výukového materiálu : Mgr. Danuše Manová Datum, ve kterém byl VM vytvořen: 10.5.2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: 8.r. Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis 19.-20.stol. Metodický list/anotace – výstižný popis způsobu použití výukového materiálu ve výuce: Ujasni si složitou náboženskou situaci na Volyni. Formát přílohy na CD/DVD PDF
Náboženství V Čechách, na Moravě, v Polsku i Rusku bylo křesťanství, ale mělo různé podoby. V Čechách, na Moravě a v Polsku katolictví, ale u nás ho husitství pozměnilo ( přijímání podobojí…) a vznikla samostatná církev, která byla pronásledována do vydání tolerančního patentu Josefem II. V Rusku bylo pravoslaví, např. neuznávali papeže… Pravděpodobně chtěl car pozváním Čechů snížit vliv katolických Poláků na svém území.
Náboženství Huleč: Přistěhovalci převzali katolický kostel a museli tam vydržovat kaplana. Dohodli se s kaplanem Františkem Kašparem, který se přijel podívat z Čech, protože se chtěl vystěhovat na Volyň. V Čechách měl rozpory s katolickou církví. Spolu s dalšími neuznával papeže za hlavu křesťanské církve a po vzoru českobratrské církve ze 16.století zavedl při bohoslužbách český jazyk, veřejnou zpověď a přijímání podobojí. Přijel ženatý, což katolické náboženství knězi nedovoluje. Své farníky měl i ve vzdálených obcích – 50 až 80 km daleko. Při návštěvách v zimě na saních tažených koňmi: „… byly velkým nebezpečím smečky hladových vlků potulujících se krajem. .. Brávali s sebou revolver, slámu a petrolej na ochranu. Snopy slámy polité petrolejem a zapálené byly účinnou ochranou proti útoku vlčí smečky. Pro případ, že by uvázli v polích ve sněhové vánici, měli s sebou jako nouzovou potravu zásobu cukru.“ s.65 Poláci byli katolíci, Rusové a Ukrajinci pravoslavní. Po nastoupení Alexandra III. na trůn začal tlak na to, aby Češi přestoupili na pravoslaví. V roce 1888 byla zakázána činnost českých kněží. Dokonce občané jiného než pravoslavného náboženství nesměli kupovat pozemky… František Kašpar se rozhodl pro přestup a mnoho jeho farníků, i když neochotně, také. Ti, kteří se nechtěli podřídit, byli pronásledováni. Např. Ditrichovi se museli vystěhovat na Sibiř, jiní byli několik dní vězněni, další museli na několik měsíců opustit Huleč a odejít do Kyjeva. Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992 s. 65, Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v.,s.23, Kupičov s. 30 Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992 s. 65,
Náboženství Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992, s.5
Náboženství V. Širc uvádí postup křtu dospělých: .“… Člověk byl pokřtěn, vyzpovídal se a přijal svátost svatého přijímání podle pravoslavného způsobu podobojí. Pop mu pověsil na krk křížek…Při pravoslavném křtu si občan mohl ponechat své dosavadní křestní jméno jen v případě, že se nacházelo v seznamu pravoslavných svatých… Noví pravoslavní se nikdy nestali, na rozdíl od jiných novokřtěnců, bigotními pravoslavnými věřícími. Ženy dále nosily do cerkve katolické modlitební knihy dovezené z Čech…Do cerkve krajané chodili nepravidelně, dosti zřídka obvykle jen o větších svátcích. Pravidelně jednou v roce chodili ke zpovědi a svatému přijímání, jak říkali, „ pro pořádek“… Katolíci byli nábožensky mnohem horlivější.“ s.23 Kupičov: „…V Kupičově se pravoslaví příliš neujalo…v roce 1924 bylo napočítáno jen asi 20 pravoslavných rodin. Návrat k původním vyznáním však i nadále pokračoval a ani ti, kteří zůstali pravoslavnými příliš do cerkve nechodili. Necítili se tam mezi samými Ukrajinci dobře a raději chodili do katolického nebo evangelického kostela. Pravoslavní Češi v Kupičově nevyvíjeli žádnou organizovanou náboženskou činnost.“ s.30 Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v.,s.23, Kupičov s. 30 Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v.,s.23, Kupič ov, jak nám o něm vyprávěli, fakta a jména, sest. Žáková, M.,Zápotocký,V.,Kytl,V., b.v.,Praha 1997,s.30
Náboženství Hromadné Přijetí pravoslaví Huleč r.1888 Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992, s.9 Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992, s.9
Náboženství Historie Českého Boratína, Vlk, Josef, Vlk Vladislav, Vlková, Anna, 1.vyd. , Ústí n.L. , Forte 2000, ISBN 80-238-6214-6, s. 50 Historie Českého Boratína, Vlk, Josef, Vlk Vladislav, Vlková, Anna, 1.vyd. , Ústí n.L. , Forte 2000, ISBN 80-238-6214-6,s.50
Náboženství Kupičov, jak nám o něm vyprávěli, fakta a jména, sest. Žáková, M.,Zápotocký,V.,Kytl,V., b.v.,Praha 1997,s.58 Kupičov, jak nám o něm vyprávěli, fakta a jména, sest. Žáková, M.,Zápotocký,V.,Kytl,V., b.v.,Praha 1997,s.58
Náboženství Pěvecký kroužek evangelické církve Michalovské ozvěny,Rejchrt, Oldřich, b.v., vlastní náklad Rejchrt, Oldřich 1997, obr. příl. Pěvecký kroužek evangelické církve Michalovské ozvěny,Rejchrt, Oldřich, b.v., vlastní náklad Rejchrt, Oldřich 1997, obr. příl.
Náboženství Hrubá stavba kostela v Michalovce Michalovské ozvěny,Rejchrt, Oldřich, b.v., vlastní náklad Rejchrt, Oldřich 1997, obr.příl. Michalovské ozvěny,Rejchrt, Oldřich, b.v., vlastní náklad Rejchrt, Oldřich 1997, obr.příl. Hrubá stavba kostela v Michalovce
Náboženství Pravoslavný kostel v Bojarce Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v., , obr. příl. Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v., , obr. příl.
Náboženství Bratří Parolkové pozvaní z Moravy namalovali do kostela obrazy sv. Václava a sv. Ludmily. Obrazy byly po druhé světové válce převezeny do Čech a umístěny v pravoslavné církvi (kostele) v Hořovičkách na Rakovnicku.
Náboženství Proč myslíš, že byli mnozí Češi na Volyni vlažní ve víře v Boha?