ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Politika, politické strany, politický pluralismus
Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
Politika a politické strany
Participace občanů na politickém životě
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Politologie jako věda Politika moc
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dělení politických stran
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Politický program Petr Machala.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Petr Machala. dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na politické moci (zákon číslo 424/1991 Sb., zákon číslo 500/2004 Sb. správní.
Politický systém ČR – politické strany
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Petr Machala. Je přirozené hájit vždy své zájmy? Napište co nejvíce zájmů jednotlivých nátlakových skupin. podnikatelé důchodcifilmaři vědci lékaři učitelé.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_98 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_056 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_25_Politické strany TEMA:Člověk.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_06_Chudoba a hlad TEMA:Člověk a.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Občanská práva a povinnosti
Státověda.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Stát Definice, funkce, typy.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Občanská práva a povinnosti
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Práva a svobody a veřejná moc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Právní stát a vláda práva
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
PARYBY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POLITICKÝ PLURALISMUS
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_12_INOVACE_02B_12_Politika a politický program TEMA: Člověk a společnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 18.01. 2013

ANOTACE DUM je určen pro 2. ročník čtyřletého cyklu a 4.ročník šestiletého cyklu gymnaziálního vzdělávání v rámci předmětu ZSV jako interaktivní výukový materiál ke kapitole Politika a politický program. DUM obsahuje prezentaci, která seznamuje žáky s pojmem politika, politický program. Žák pochopí, z čeho program vychází a jak se dělí politika podle hlavních témat programu. Prezentace je doplněna o úkoly, ke kterým může žák využít informace z internetu a o úryvek, který žák přečte a na základě nových znalostí zařadí k dané politice. V závěru prezentace jsou otázky k opakování, kde se pomocí animace zobrazují správné odpovědi. Žákům je zadán domácí úkol, který vypracují s pomocí informací na webových stránkách. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Politika a politický program

POLITIKA Politika (z řeckého polis – město, politiké techné – správa obce), lze chápat jako: umění řídit stát správu věcí veřejných oblast společenské (veřejné) činnosti Spočívá v účasti politických subjektů na státních záležitostech. Nástrojem k prosazení cílů a zájmů je politická moc, o jejíž získání usilují politické subjekty různými (násilnými nebo demokratickými) prostředky.

POLITICKÝ PROGRAM Forma politických představ vycházející z ideologického základu a reflektující momentální stav společnosti Je zaměřen na konkrétní úkoly Obsahuje i postupy, prostředky a nástroje Programy dělíme: a) zásadní - obsahují obecné strategie, týkají se celkového zaměření politických subjektů b) dílčí – zaměřují se na konkrétní úkoly v krátkém časovém horizontu

KLASIFIKACE POLITIKY PODLE PROGRAMU Pragmatická Antipolitická Negativistická Fundamentalistická

Pragmatická hlavním kritériem je užitečnost zpravidla souvisí s uspokojováním potřeb lidí ve všech sférách společnosti pragmatický politik se snaží pomocí kompromisů uskutečnit maximum ze svého programu výhodou je realističnost programu. rizikem smazávání rozdílů mezi pravicí a levicí, převážení materiálních hodnot

2. Antipolitická nazývána etickou, idealistickou nad běžný politický boj staví morálku hlavními tématy jsou boj za lidská práva, světový mír, globální problémy politici vyznávající tuto politiku uvažují v dlouhodobém horizontu, zdůrazňují význam občanské společnosti

Negativistická chápána pouze jako otázka moci (moc je nejen prostředkem, ale i cílem) lidé jsou pouze objektem manipulace k dosažení určitého „vyššího“ cíle (př. rasově čistý stát, budování „lepších zítřků“) je typická pro autoritativní režimy

Fundamentalistická typická pro ultrakonzervativní směry klade důraz na ideová východiska, opomíjí potřeby současné společnosti odmítají v politice jakoukoliv změnu

ÚKOL Jakou politiku podle vás reprezentují tito politici? Doplň pomocí elektronického pera. Klement Gottwald …………………………………………. Václav Havel ………………………………………………….. Václav Klaus ………………………………………………….. Adolf Hitler ……………………………………………………. Ronald Reagan ……………………………………………….. Ajatoláh Chomejní …………………………………………. Robet Mugabe ……………………………………………….. Potřebné info k daným jménům, vyhledej na webových stránkách.

ŘEŠENÍ Klement Gottwald negativistická Václav Havel antipolitická Václav Klaus pragmatická Adolf Hitler negativistická Ronald Reagan pragmatická Ajatoláh Chomejní fundamentalistická Robet Mugabe negativistická

ÚRYVEK Přečti úryvek a vyber politiku, kterou popisuje „Kdo získá a chce udržet dané území, musí dbát dvou věcí: Zaprvé, aby vyhladil rod vladaře, aby neměnil ani jejich zákony, ani daně……. Proto si musíme pamatovat, že lidi musíme buď zahrnout laskavostí, nebo je zničit, neboť za drobná příkoří se mstí, ale za velká nemohou. Musí tedy příkoří učiněné člověku být tak velké, abychom se nepotřebovali bát pomsty…. Novátoři musí při uskutečňování svého díla buď prosit, nebo mohou svou vůli vnutit. V prvním případě dopadnou vždy špatně a nic nesvedou. Ale dovedou-li se prosadit silou, mají skoro vždy úspěch.“ Niccolo Machiavelli – Vladař (1)

ŘEŠENÍ Úryvek představuje negativistickou politiku. Politika je zde pouze otázka získání a udržení moci. Lid je zde manipulován, prostředky k tomu sloužící mohou být jakékoliv.

OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ 1. Co je typické pro pragmatickou politiku? O: Je zaměřena na aktuální problémy občanů. 2. Která politika zastává ultrakonzervativní názory a je typická např. pro islámské země? O: Fundamentalistická. 3. Jaká politika bude mít ve svém programu témata např. podporu boje za lidská práva v totalitních režimech? O: Antipolitická.

Domácí úkol Na internetových stránkách http://www.kecejmedotoho.cz/volby2010/?q=node/6 prostudujte programy politických stran TOP 09, VV, ČSSD se kterými šly do parlamentních voleb v roce 2010. Zaměřte se na problematiku školství. Vyberte program, který byste podporovali a odůvodněte proč.

Zdroje DAVID, Roman. Politologie. Olomouc: Olomouc, s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7182-239-4. AUTOR NEZNÁMÝ. Volby 2010 [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.kecejmedotoho.cz/volby2010/?q=node/6 Citace: (1) DAVID, Roman. Politologie. Olomouc: Olomouc, s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7182-239-4., str. 49 – 50.